Gerdab.IR | گرداب

همايش امنيت ملي و فضاي سايبر -3

فيروزآبادي: بايد سايت‌هايي جايگزين گوگل و يوتيوب ايجاد كنيم

تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۸۹

يك كارشناس مسائل ICT گفت: در حوزه سايبر نيازمند تهيه دكترين نظام امنيتي هستيم.

به گزارش گرداب، ابوالحسن فيروزآبادي كارشناس مسائل ICT در همايش امنيت ملي و فضاي سايبر با بيان اينكه نيازمند تهيه دكترين نظام امنيتي در حوزه سايبر هستيم، گفت:‌ در يك نظريه امنيتي يك سري كليد واژه‌ها وجود دارد كه يكي از آنها مفهوم امنيت است.

وي افزود: ما بايد ببينيم چه ديدگاهي به امنيت داريم و اينكه ابعاد امنيتي چه ميزان است، مراجع امنيتي ما كدام هستند؟ سطح امنيتمان بين‌المللي، منطقه‌اي يا اجتماعي است؟ كه البته در كشورهاي جهان سوم امنيت بيشتر جنبه سياسي دارد، اينها مفاهيمي است كه بايد در حوزه ICT بر روي آنها بحث و بررسي صورت بگيرد.

اين كارشناس مسائل ICT در ادامه خاطرنشان كرد: امنيت تركيبي است از امنيت ذهني و امنيت عيني كه در امنيت ذهني، امنيت تابع عمل گفتماني جامعه است و در حوزه فاوا امنيت ذهني به شدت تأثيرگذار است.
فيروزآبادي در بخش ديگري از سخنانش خاطرنشان كرد: در الگوي كلان نظام امنيتي، امنيت در چهار سطح فردي، جامعه، دولت و كشور مطرح مي‌شود و مؤلفه اصلي حفاظت، ثبات، نظم و مصونيت است.
 
وي درخصوص امنيت در سطح دولت گفت: امنيت مرزها، امنيت حفاظت از شخصيت‌ها و اطلاعات، امنيت ضد براندازي و امنيت بحران‌هاي ملي از شاخه‌هاي امنيت دولت است.
كارشناس مسائل ICT با بيان اينكه بيشترين كاربران فضاي سايبر افراد اجتماع هستند، اظهار داشت: امنيت اجتماعي به امنيت جنايات سازمان يافته، امنيت بحران‌هاي اجتماعي كه سال گذشته با آن مواجه بوديم و امنيت نظم عمومي تقسيم مي‌شود.

وي ادامه داد: در جهان سوم امنيت بيشتر موضوعي داخلي است و با نظم و ساختار امنيت بين‌المللي رابطه‌اي منفي دارد به خصوص در فضاي سايبر يعني هر چه امنيت بين‌المللي تقويت شود بايد در حوزه ملي خودمان، نگراني داشته باشيم و فقدان پيوستگي مثبت در اين حوزه وجود دارد.
فيروزآبادي در ادامه تصريح كرد: در جهان سوم، سياست مبناي امنيتي شدن است كه اين موضوع با ملاك‌هاي كشورهاي جهان اول متفاوت است.

كارشناس مسائل ICT در خصوص تعريف فضاي سايبر گفت: به فضايي كه در آن داده، اطلاعات و علم، توليد، ويرايش، پالايش، ذخيره و ... مي‌شود فضاي سايبر مي‌گويند، فضاي سايبر بسيار بزرگ است و كارگران دانش در آن كار مي‌كنند.
فيروزآبادي در بخش ديگري از سخنانش خاطرنشان كرد: بايد نهادهاي سياست گذاري، قانون‌گذاري‌، نظارت و ارزيابي و حمايتي در حوزه فضاي سايبر شكل بگيرد.

وي در ادامه اظهار داشت: اگر نگاه ما به فضاي سايبر نگاه ابزاري باشد ما بايد به آن آموزش از راه دور بگوييم ولي اگر نگاهمان هدف‌گرا باشد بايد به آن آموزش الكترونيك بگوييم و به آن تأكيد كنيم.
فيروزآبادي در خصوص رسالت فضاي سايبر گفت: دو رسالت در اين فضا وجود دارد يكي شفافيت است، شفافيت زايیده توسعه ICT در كشور است، يعني ما نمي‌توانيم شفافيت زدايي كنيم.
وي با اشاره به رسالت ديگر اعضاي سايبري گفت: ICT ارتباط عملياتي انسان‌ها و ارتباط عملياتي انسان‌ها و اشياء را افزايش مي‌دهد.
 
فيروزآبادي ادامه داد: برخي نگاهي ابزاري به ICT دارند كه اين موضوع پيامدهايي دارد كه ساختارها را متحول مي‌كند و برخي هم نگاهشان تواناساز است كه در آن بحث امنيت بسيار كوچك مي‌شود و البته افرادي هم نگاهشان توانمندساز است و نگاه ديگري نيز وجود دارد كه ICT را زمينه‌ساز در همه حوزه‌ها مي‌داند.
كارشناس مسائل ICT در خصوص ويژگي‌هاي فضاي سايبر گفت: فضاي سايبر وارداتي، فراگير و مؤثر در نظام حركتي است و البته در حال حاضر نظام ICT مؤثر در نظام معرفتي نيز بوده است.

وي افزود: ساختار ICT بر اين اساس قرار گرفته كه امنيت در آن رعايت نشود، تكنولوژي فضاي سايبري مبتني بر 7 لايه بوده كه با هم شبكه باشد و دسترسي همه افراد به آن ممكن باشد.

فيروزآبادي در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: در حوزه امنيت ملي بايد به هويت مجازي توجه ويژه‌اي شود، هر فرد مي‌تواند چندين هويت در فضاي سايبري داشته باشد كه اين مي‌تواند مشكلاتي را ايجاد كند.
وي ادامه داد: بحث ديگر نظام حقوقي ملي و بين‌المللي در فضاي سايبري است كه با نظام حقوقي گذشته متفاوت است.
كارشناس مسائل ICT با اشاره به سايت‌هايي مانند گوگل، يوتيوب، ويكي‌پديا و ... تصريح كرد: كمپاني‌هاي بزرگ در فضاي سايبري ايجاد شده كه با جستجو در داده‌ها و جمع‌آوري تصاوير ماهواره‌اي مي‌توانند نبض‌هاي اقتصادي، سياسي و اجتماعي و ... كشورهاي جهان را در دست بگيرند.
 
فيروزآبادي در ادامه خاطرنشان كرد: اگر نگاهمان هدف‌گرا و رويكردمان شبكه‌اي باشد بايد بدانيم روش‌هاي فيلترينگ غير كارا است و پاسخگو نمي‌باشد و بايد به سمت شناخت اين فضا پيش برويم.
وي افزود: ما بايد سايت‌هايي جايگزين سايت‌هاي گوگل، يوتيوب، توييتر و ... توليد كنيم تا اطلاعاتمان توسط اين سايت‌ها بررسي نشود.

وي در پايان خاطرنشان كرد: يكي از دلايلي كه در حوزه سايبر مشكل داريم نداشتن نظام حقوقي در اين حوزه است و بايد نهادهاي نظارتي در اين حوزه در تمام ابعاد شكل بگيرد.
 
منبع: خبرگزاری فارس