Gerdab.IR | گرداب

پنتاگون در پی سلاح‌های سایبری جدید علیه ایران

تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۱

نسل بعدی سلاح‌های سایبری قادرند شبکه های دشمن را حتی اگر به اینترنت وصل نباشند، از کار بیندازند.

به گزارش گرداب به نقل از واشنگتن پست، "پنتاگون" در حال تولید نسل جدیدی از سلاحهای سایبری است.

نسل بعدی سلاح های سایبری قادرند شبکه های دشمن را حتی اگر به اینترنت وصل نباشند، از کار بیندازند. این هدف، هدف اصلی تیم های تحقیق و توسعه پنتاگون است.
 
گزارش واشنگتن پست می افزاید: ارتش ایالات متحده در حال افزایش تلاش های سایبری خود برای استفاده از این سلاح ها در ایران و سوریه است.

پنتاگون می خواست از تکنولوژی سلاح سایبری خود در ماموریت ناتو در لیبی استفاده کند، اما متوجه شد که برای توسعه مناسب این سلاح حداقل یک سال وقت لازم دارد.
 
واشنگتن پست به نقل از یک مقام رسمی ایالات متحده نوشته است: ما آماده آزمایش این سلاح در لیبی نبودیم. اکنون نیز برای استفاده از آن آماده نیستیم.

مقامات رسمی ایالات متحده به دنبال تولید سلاحی هستند که قادر باشد سیستم های نظامی آف‌لاین را هدف قرار دهد. این سلاح کدهای تخریب‌کننده را از طریق رادیو می فرستد. آژانس پروژه های تحقیقات دفاعی پیشرفته آمریکا (دارپا)، اخیرا نیم میلیارد دلار برای این پروژه هزینه کرده است.

با این وجود کدهایی که به وسیله این سلاح منتشر می شوند، می بایست تغییر و با سیستم های دشمن تطبیق داده شوند، تا بر روی سیستم های دشمن تاثیر داشته باشند.

"جول هاردینگ"، یک مشاور نظامی مستقل می گوید: اگر کد نوشته شده ای برای یک سیستم نداشته باشید، ما سلاحی برای مقابله با آن نداریم، چرا که هر سیستم نرم افزار ها و به روز رسانی های متفاوتی دارد.

پنتاگون تنها در سال جاری، 3.4 میلیارد دلار در زمینه تکنولوژی سایبر هزینه کرده است. تکنولوژی موجود در ارتش کنونی ایالات متحده قادر است برخی اجزای سیستم تسلیحاتی دشمن را از کار بیندازد، اما نمی تواند کل سیستم را متوقف کند. ابزارهای سایبری در آینده، نظیر آن‌چه در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد، بیشتر در ترکیب با دیگر سلاح ها و ابزار مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

به نظر می رسد، اولین سلاح دیجیتالی که کرم اینترنتی "استاکس‌نت" نام داشت، در سال 2009 و 2010، صدها سانتریفیوژ تاسیسات هسته ای ایران را از کار انداختند.

برخی "موساد" را عامل این حمله می دانند و ادعا می کنند ایالات متحده در توسعه این ویروس نقش داشته است. با این وجود این کرم فاقد دقت و پیش بینی پذیری لازم برای کاربردهای نظامی است.

یکی از مقامات نظامی آمریکایی می گوید: به نظر می رسد نسل جدید سلاح های سایبری پیشرفته تر خواهند بود و از روشی بسیار متفاوت با استاکس‌نت عمل می کنند. اگر من بخواهم یک سیستم دفاعی هوایی را از کار بیندازم، بایستی به صورت دقیق بدانم که چه اتفاقی خواهد افتاد.
 
این گزارش می افزاید: سلاح جدید می بایست احتمال خسارت های ثانویه نظیر قطع سیستم های غیر نظامی را به حداقل برساند. افرادی که برای توسعه این سلاح تلاش می کنند همچنین باید به این واقعیت دقت کنند که کدهای تخریب‌کننده ممکن است به وسیله دانشمندان خارجی برای اهداف کشور خود مورد استفاده قرار بگیرند و یا به وسیله دشمن به نیروهای آمریکایی برگردانده شود و سبب تخریب شود.

در حال حاضر هم‌زمان با افزایش هزینه های سایبری پنتاگون، مقامات دفاعی به هیچ وجه از نتایج به دست آمده راضی نیستند. "اشتون کارتر"، معاون وزیر دفاع ایالات متحده در اظهارنظری در ماه گذشته گفته بود: من همچنان اصلا از جایگاهمان در بخش سایبر راضی نیستم. باید بگویم که اگر متوجه شویم در چه بخشی باید پول خرج کنیم، می بایست مقادیر بیشتری به این حوزه اختصاص دهیم.

منبع: اشراف