Gerdab.IR | گرداب

فارن پالیسی:

دولت آمریکا به جاسوسی کنسول‌های بازی می‌رود

تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۱

زمانی که آژانس امنیت ملی می‌تواند بدون حکم قضایی در نامه‌های الکترونیکی شما به جستجو بپردازد، ساده‌لوحانه است اگر تصور کنیم بازی‌های ویدئویی از این امر مستثنی هستند.

به گزارش گرداب، سازمان امنیت ملی آمریکا در حال تلاش برای نفوذ به کنسول‌های بازی جهت دستگیری مجرمان احتمالی است.

مجله "فارن پالیسی" در مقاله‌ای به قلم گمایکل پک" می‌نویسد: در سال‌های اخیر گزارش‌هایی مبنی بر استراق سمع مکالمات تلفنی، نامه‌های الکترونیکی و حتی پیام‌های فرستاده شده در سایت "توئیتر" - همگی با نام مبارزه با تروریسم – از سوی دولت آمریکا منتشر شده است، اما کنسول بازی "ایکس باکس" شما باید از دست چشمان کنجکاو این "ناظر کبیر" در امان باشد؟

کنسول‌های بازی، ابزاری برای دستگیری تروریست‌ها و آزاردهندگان کودکان
زمان زیادی این‌گونه نخواهد بود. ممکن است کشتن اژدها یا رانندگی دیوانه‌وار در خیابان‌های مجازی از نظر شما موضوع مورد علاقه آژانس‌های اطلاعاتی نباشد، اما دولت آمریکا معتقد است ایکس باکس شما ممکن است ابزاری برای اجرای قانون باشد. محققان دولت اظهار می‌دارند که نفوذ به این کنسول‌های بازی در دستگیری آزاردهندگان کودکان و تروریست‌ها به پلیس کمک خواهد کرد. در عین حال، حامیان حفاظت از حریم شخصی نگرانند که بازی‌کنندگان ممکن است اطلاعاتی حساس – و نه تنها اطلاعات کارت اعتباری – را بدون آنکه بدانند در دستگاه‌های "نینتندو" خود داشته باشند.

در مرکز این فن‌آوری، مؤسسه "آبسکیور تکنالاجیز" قرار دارد. این مؤسسه، یک شرکت کوچک مستقر در سانفرانسیسکو است که کار بررسی اطلاعات رایانه‌ای را انجام می‌دهد و بر اساس اطلاعات به دست آمده از نیروی دریایی آمریکا، اخیرا برای ایجاد "سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی که بتواند برای استخراج اطلاعات از سیستم‌های بازی رایانه‌ای" استفاده شود، و "مجموعه‌ای از اطلاعات (کپی‌های گرفته شده از دیسک‌ها، حافظه‌های فلش و تنظیمات پیکربندی) استخراج شده از سیستم‌های جدید بازی ویدئویی و سیستم‌های دست دوم خریداری شده در بازار"، برنده یک قرارداد تحقیقاتی 177 هزار دلاری شده است. سازمان‌های مجری قانون برای دریافت کمک در ایجاد ابزاری جهت بررسی اطلاعات کنسول‌های بازی با مدیریت بخش فن‌آوری و علوم سازمان امنیت ملی قراردادی به امضا رسانده‌اند.

سازمان امنیت ملی نیز از مدرسه عالی نیروی دریایی خواست تا این قرارداد را به اجرا درآورده و این تحقیقات را – از زمان اجرای قرارداد نیروی دریایی ارتش – با کمک دانش و مهارت "سیمسون گارفینکل"، استاد علوم رایانه‌ای در مدرسه عالی نیروی دریایی در "مونتری" کالیفرنیا به پیش ببرد.

آزاردهندگان کودکان از تالارهای بازی‌های تحت وب برای یافتن قربانیان خود استفاده می‌کنند
این پروژه با نام "پروژه بررسی و تحلیل سیستم‌های بازی" از سال 2008 و زمانی آغاز شد که مقامات اجرای قانون نگران آزاردهندگان کودکان بودند که از کنسول‌های بازی رایانه‌ای برای یافتن قربانیان خود استفاده می‌کردند. گارفینکل، یکی از کارشناسان بررسی اطلاعات رایانه‌ای، می‌گوید: «سیستم‌های بازی امروزی به طور روزافزون از سوی مجرمان به عنوان ابزار اصلی برای سوء استفاده از کودکان استفاده می‌شوند، و در نتیجه، اطلاعات موجود در این سیستم‌ها در بررسی‌های قانونی به وسیله سازمان‌های مجری قانون بازیابی می‌شود.»

در حقیقت، سازمان FBI هشدار داده است که آزاردهندگان کودکان اغلب از تالارهای بازی تحت وب به عنوان شکارگاه خود استفاده می‌کنند، اما بنا بر اظهارات "جان وریکو"، سخنگوی مدیریت فن‌آوری و علوم سازمان امنیت ملی، "احتمال دارد" که تروریست‌ها نیز از این بازی‌ها برای ارتباط با یکدیگر استفاده کنند. وی همچنین اظهار داشت گرچه هدف اصلی این سازمان امنیت ملی است، اما سازمان از مجریان محلی قانون و کسانی که سر صحنه جرائم حاضر می‌شوند نیز حمایت می‌کند.

هدف این پروژه، ایجاد یک مجموعه اطلاعاتی برای پیشبرد ابزارهای بررسی اطلاعات است
گارفینکل در رایانامه‌ای به فارین پالیسی می‌نویسد: هدف نهایی، "پیشبرد هرچه بیشتر بررسی اطلاعات رایانه‌ای با ایجاد ابزارهای جدید جهت استخراج اطلاعات از سیستم‌های پرطرفدار بازی، و ایجاد مجموعه‌ای از اطلاعات از دستگاه‌های بازی دست دوم" است که می‌توان از آن‌ها برای پیشرفت بیشتر ابزارهای بررسی اطلاعات استفاده کرد. گرچه این تحقیقات تحت نظر مدرسه عالی نیروی دریایی انجام می‌شود، اما قرارداد بیان می‌کند که ابزارهای ایجاد شده از سوی "آبسکیور" باید تحویل سازمان امنیت ملی شوند.

هدف دولت از کار در این بستر جدید، یافتن شواهد قانونی در میان این اطلاعات است
نظارت بر کنسول‌های بازی دشوارتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. کنسول‌هایی مانند "مایکروسافت ایکس باکس"، "سونی پلی استیشن 3" و "نینتندو Wii" برای جلوگیری از سرقت و دستکاری، دستگاه‌های خود را کدگذاری کرده‌اند. در حقیقت، این قرارداد بیان می‌کند تحلیل سیستم‌های بازی نیازمند دانش خاص درباره کار با سخت‌افزارهای موجود در این سیستم‌ها است که دارای فن‌آوری ضد دستکاری بسیار پیشرفته‌ای هستند. اما این کاری بیش از هک کرد» است؛ دولت به دنبال ابزاری است که می‌تواند بررسی اطلاعات و پیدا کردن شواهد پذیرفتنی از نظر قانون را در کنسول‌های بازی انجام دهد.

اگرچه تلاش‌هایی برای بررسی اطلاعات موجود در کنسول‌ها انجام گرفته است، محققان می‌گویند این کار بستری نسبتا جدید است. "گِرِگ می"، مدیر عامل "آبسکیور تکنالاجیز" با بیان این که پروژه سازمان امنیت ملی "تحقیق و توسعه‌ای اکتشافی" است، اظهار داشت: «نتیجه این کار بسیار جالب خواهد بود، زیرا برای همه ما تازگی دارد. بسیاری از این کارها قبلا انجام نشده است. مطمئن نیستیم این کار چه قدر پیچیده باشد.»

ممکن است کاربران از اطلاعات ذخیره شده روی دستگاه‌های خود بی‌خبر باشند
البته دولت علاقه‌ای به خود بازی ندارد، بلکه متمرکز بر روی "سکوی انجام بازی" و نحوه استفاده شما از آن است. کنسول‌های بازی ویدئویی از دستگاه‌های ساده تبدیل به ابزارهای قوی و همه منظوره‌ای شده‌اند که برای تماشای فیلم، ارسال مطلب در "فیس‌بوک" یا – مهم‌تر از همه برای یک مأمور FBI و CIA – گفتگو با دیگر بازی‌کنندگان استفاده می‌شوند.

"پارکر هیگینز"، سخنگوی گروه حریم خصوصی اینترنتی (مؤسسه آزادی الکترونیک) می‌گوید: «شما اطلاعات حساس را عمدا روی یک کنسول ذخیره نمی‌کنید، اما چیزهایی مثل فهرست ارتباطات یا گفتگوها هستند که به طور تصادفی ذخیره می‌شوند و این امری هشدار دهنده است، زیرا ممکن است کاربران ندانند چنین اطلاعاتی ایجاد شده است.»

وی اضافه کرد: «از این کنسول‌ها به عنوان رایانه‌های همه منظوره استفاده می‌شود و برای همه نوع ارتباط از آن‌ها استفاده می‌شود. ایکس‌باکس یک جامعه آن‌لاین بسیار قوی دارد که مردم در آن با یکدیگر ارتباط دارند. همین دلیلی است که می‌توانید اطلاعات حساس و خصوصی را از کنسول‌ها استخراج کنید.»

دستگاه "نینتندو Wii" شما می‌تواند به بازرسان دولت بگوید چه زمانی به اینترنت متصل شدید، با چه کسی صحبت می‌کردید، چه چیزی می‌گفتید و چه بازی انجام می‌دادید. "هیگینز" هشدار می‌دهد: «با در نظر گرفتن شرایط، این مطالب می‌تواند اطلاعاتی بیش از آنچه شما انتظار دارید را افشا کند.» در حال حاضر هک‌هایی برای جاسوسی بر روی کاربران "ایکس باکس کینکت" ارائه شده است.

به دلیل قوانین حریم خصوصی، بررسی اطلاعات در خارج از کشور انجام می‌گیرد
سازمان امنیت ملی از مسائل مربوط به حریم خصوصی در داخل کشور آگاه است، به همین دلیل قصد دارد از بیرون مرزها کنسول‌ها را مورد هدف قرار دهد. در قرارداد آمده است: این پروژه شامل خرید سیستم‌های بازی در خارج از آمریکا است به شکلی که ممکن است منجر به دستیابی به اطلاعات مهم و حساس از کاربران قبلی آن‌ها شود.

چرا خارج از کشور؟ گارفینکل می‌گوید: «ما به خاطر قوانین حفظ حریم خصوصی نمی‌خواهیم با اطلاعات مربوط به شهروندان آمریکایی کار کنیم. اگر اطلاعات شهروندان را در کنسول‌های خریداری شده در خارج از کشور بیابیم، این اطلاعات را از مجموعه اطلاعاتی خود حذف خواهیم کرد.»

به دلیل عدم امکان نصب نرم‌افزارهای امنیتی، کاربران حق انتخاب زیادی ندارند
آیا سازندگان کنسول‌های بازی برای نفوذ به دستگاه‌های خود با دولت همکاری می‌کنند، یا موانع بهتر و مستحکم‌تری ایجاد می‌کنند؟ هیچ‌یک از این شرکت‌ها به این سوال ما جواب ندادند، اما "هیگینز" معتقد است مسئله امنیت کنسول‌های بازی نادیده گرفته شده، زیرا این دستگاه‌ها فقط اسباب‌بازی قلمداد می‌شدند: «من با مسئولان حفظ حریم خصوصی مایکروسافت صحبت کرده‌ام، و آنان می‌دانند که این مسئله می‌تواند شخصی و حساس باشد. اگر از ایکس باکس استفاده نمی‌کنید، ممکن است فکر کنید فقط یک بازی ویدئویی کم اهمیت است، اما از این طریق ارتباطات واقعی بی‌شماری بین مردم صورت می‌گیرد. فقط به این دلیل که این شیوه مرتبط با بازی است بدین معنا نیست که نیاز کمتری به حفظ حریم شخصی دارد.»

ممکن است بازی‌کنندگان در این مورد حق انتخاب زیادی نداشته باشند. برخلاف رایانه‌های معمولی، که کاربران می‌توانند نرم‌افزارهای امنیتی روی آن‌ها نصب کنند، استفاده کنندگان از این کنسول‌های نمی‌توانند نرم‌افزارهای ضد ویروس یا نظارت بر بدافزارها را روی این دستگاه‌ها نصب کنند؛ و دستکاری این دستگاه‌ها خلاف قانون حق مالکیت هزاره است، که از میان بردن فن‌آوری حفاظت از حق کپی را منع می‌کند. مؤسسه "آزادی الکترونیک" در حال لابی با اداره "حق کپی" آمریکا برای یک استثناء در این قانون است که به کاربران اجازه می‌دهد نرم‌افزارهای لازمی مانند برنامه‌های امنیتی را به کنسول‌های بازی، گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های خود اضافه کنند.

مسئله موجود در این‌جا، فقط حریم خصوصی نیست، بلکه مسئله آگاهی است
با وجود استفاده آزاردهندگان کودکان از این کنسول‌ها برای به دام انداختن قربانیان، یا تروریست‌ها برای برقراری ارتباط، پرداختن مجریان قانون به این کنسول‌ها احتمالا امری اجتناب‌ناپذیر بود. در حقیقت، زمانی که آژانس امنیت ملی می‌تواند بدون حکم قضایی در نامه‌های الکترونیکی شما به جستجو بپردازد، ساده‌لوحانه است اگر تصور کنیم بازی‌های ویدئویی از این امر مستثنی هستند.

دلایلی هم برای نگرانی وجود دارد. موارد بی‌شمار استراق سمع، همچنین نظارت بر گروه‌های مختلف سیاسی و قومی به دلایل نامشخص، زمینه‌هایی برای ایجاد نگرانی هستند. اینجا مسئله فقط حریم خصوصی نیست، بلکه آگاهی است. کسانی که نگران استراق سمع گفتگوها و ارتباطات الکترونیکی خود هستند ممکن است تعجب کنند که کنسول‌های بازی‌شان نیز دیگر امن نیستند؛ و کسی نمی‌داند، شاید چرندیات خشونت‌آمیز یک نوجوان که مشغول بازی است باعث علامت هشدار در کامپیوتر نظارتی دولت شود.

حقیقت تلخی که وجود دارد این است: هنگامی که نوبت به جرم و مجازات می‌رسد، بازی‌های ویدئویی نیز دیگر بازی نیستند.

منبع: فارس