Gerdab.IR | گرداب

واشنگتن‌پست؛

افزایش اقدامات جاسوسی آمریکا برای خرابکاری و تشدید تحریم علیه ایران

تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۱

گسترش اقدامات جاسوسی آمریکا در ایران با کمپینی از عملیات های مخفیانه سیا و سایر سازمان های اطلاعاتی آمریکا برای خرابکاری در برنامه هسته ای ایران و تشدید استفاده از تحریم های اقتصادی برای تضعیف عزم ایران همزمان بوده است.

به گزارش گرداب، روزنامه آمریکایی "واشنگتن پست" در گزارش خود پرده از فعالیت‌های اطلاعاتی مخفیانه آمریکا برای جاسوسی از برنامه‌ هسته‌ای ایران برداشت.

در اين روزنامه آمده است: واشنگتن برای تحلیل تصاویر هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا از تاسیسات ایران کارگروه ویژه‌ای تشکیل داده است.

واشنگتن پست در قالب گزارشی با اشاره به اینکه جاسوسی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا بخشی از آن چیزی است که مقامات سابق و فعلی آمریکا آن را به عنوان اقدامی نظارتی بر برنامه هسته‌ای ایران می‌دانند و اعلام اینکه عملیات این نوع هواپیماها در سال های پایانی دولت "جورج بوش" رئیس جمهوری سابق آمریکا شتاب گرفت، نوشت: مقامات سابق و فعلی آمریکا اعلام کرده‌اند که عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در ایران و گرفتن تصاویر از تاسیسات هسته‌ای این کشور به افزایش استراق سمع های آژانس امنیت ملی آمریکا، تشکیل یک نیروی کاری ویژه از میان تحلیل‌گران تصاویر ماهواره ای در رابطه با ایران و گسترش شبکه جاسوسی ها منجر شد.

گسترش اقدامات جاسوسی آمریکا در ایران با کمپینی از عملیات های مخفیانه سیا و سایر سازمان های اطلاعاتی آمریکا برای خرابکاری در برنامه هسته ای ایران و تشدید استفاده از تحریم های اقتصادی هدفمند از سوی آمریکا و سایر متحدان واشنگتن برای تضعیف عزم ایران همزمان بوده است.

درحالی‌که سازمان سیا از اظهارنظر درباره عملیات های ضدایرانی خود ممانعت کرده است اما  واشنگتن پست نوشت که یکی از این عملیات‌ها سال گذشته افشا شد و طي آن هواپیمای بدون سرنشین "آرکیو 170" که از افغانستان به پرواز در آمده بود، از سوی ایران توقیف و تصاویر آن منتشر شد و با وجود این شکست، مقامات آمریکایی با اشاره به اینکه آسیب های وارد شده به قابلیت های جاسوسی آمریکا روی هم رفته محدود بوده است، اعلام کردند که پروازهای جاسوسی در ایران ادامه می یابد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود به تجربه سرزنش‌آور جنگ آمریکا در عراق اشاره کرد و نوشت: یک دهه گذشته تحلیل‌گران سازمان سیا و سایر آژانس های اطلاعاتی مطمئن بودند که عراق دارای انبار تسلیحات ممنوعه از جمله برنامه تسلیحات هسته ای است که این امر به تهاجم پرهزینه آمریکا و جستجوی بیهوده در پی این انبار تسلیحات منجر شد و بعدها ثابت شد که چنین چیزی وجود ندارد و برآورد سیا اشتباه بوده است. عذاب شکست اطلاعاتی آمریکا در مورد عراق همچنان تازه بود که آژانس های جاسوسی آمریکا برای تشدید اقدامات جمع‌آوری اطلاعات علیه ایران تحت فشار قرار گرفتند.

منبع: باشگاه خبرنگاران