Gerdab.IR | گرداب

حاشیه‌های وب 19

تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱

داده‌های خود را نورانی کنید/ روبات‌هایی که با مغز کنترل می‌شوند/ جی‌میل، مترجم می‌شود/ با موبایل در منزل خود را باز کنید/ اپل 10 سال عقب‌تر از مایکروسافت/ جامع‌ترین نرم‌افزار فاطمی/ کلیات سعدی برای تلفن همراه و...

به گزارش گرداب، "حاشیه‌های وب 19" همچون پنج‌شنبه‌های گذشته با خبرهای جذاب و خواندنی از سرتاسر دنیای فناوری تقدیم حضورتان می‌شود. بفرمایید؛ گوارای وجود!

گرداب/ فیس بوک وارد عرصه تولید "تراشه" می‌شود

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با سی‌نت، با اشاره به این خبر، افزود مشخص نیست طراحان تراشه‌ای که این کمپانی حاضر در سیلیکون ولی به خدمت گرفته است، دقیقا چه کاری انجام می‌دهند. ورود کمپانی‌های فعال در عرصه فضای مجازی از جمله فیس‌بوک به این عرصه، حاکی از تلاش جدی مدیران آن برای سیطره همه جانبه بر دنیای مجازی و شهروندانش است.
اپل نیز در سال 2008 وارد صنعت تولید تراشه شده‌ است.
لینک

نرم‌افزار چندرسانه‌اي صهيونيسم‌شناسي منتشر شد
نرم‌افزار صهيونيسم‌شناسي که برگرفته از يک دوره فشرده دو روزه آشنايي با تاريخچه، اهداف و اقدامات رژيم صهيونيستي در طول چندين دهه تجاوز به فلسطين اشغالي است، از سوي فرهنگ‌سراي قرآن منتشر شد. در اين نرم‌افزار سعي شده است تا از قالب‌هاي محتوايي مختلف جهت درک بهتر کاربران استفاده شود.

تحول در دنیای الکترونیک با شیشه‌های ضدانعکاس و تشعشع

محققان موفق به ساخت نوعی شیشه جدید شده اند که ضدانعکاس و تشعشع است و استفاده از آن نحوه ساخت وسایل رایانه ای و الکترونیکی را متحول می کند. در این روش روکشی بر روی شیشه اضافه می شود که از انعکاس و تشعشع و همچنین بخار گرفتن آن هم جلوگیری می کند.



افتتاح مجتمع فرهنگی دیجیتال خلیج فارس در بندرعباس
اولین مجتمع فرهنگی دیجیتال خلیج فارس شنبه شب در بندرعباس افتتاح شد. امکان استفاده از اینترنت پاک برای مراجعه‌کنندگان این مجتمع‌ها، خریداری نرم‌افزارهای مفید و کاربردی و استفاده رایگان از این نرم‌افزارها، از ویژگی‌های این مجتمع‌هاست. در هر مجتمع 500 نرم‌افزار در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و بازی‌های بومی مناسب نیز در دسترس علاقمندان است.
تاکنون 260 مجتمع فرهنگی دیجیتال در کشور راه‌اندازی شده که تا پایان شهریور ماه تعداد آن ها به 500 مجتمع افزایش می‌یابد.

داده‌های خود را نورانی کنید

این نرم‌افزار برای انتقال داده‌ها از مجموعه‌ای از نقاط نورانی و رنگی استفاده می‌کند. ساز و کار تبادل داده‌ها از طریق این نرم‌افزار به این شکل است که کاربر ابتدا داده‌هایی را که می‌خواهد انتقال دهد، از طریق این نرم‌افزار انتخاب می‌کند. این نرم‌افزار سپس داده‌های مورد نظر را به مجموعه‌ای از نقاط نورانی و رنگی تبدیل می‌کند. کاربر دیگری که می‌خواهد داده‌ها را دریافت کند می‌تواند با استفاده از دوربین گوشی خود تصویری از این نقاط رنگی و نورانی را دریافت کند و سپس آنها را به کمک این نرم‌افزار رمزگشایی کند و آنها را به شکل اولیه خود برگرداند.


نرم افزار "کلیات سعدی" ویژه تلفن همراه تولید شد
این نرم‌افزار که در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد، شامل قابلیت‌های زیر است:
صوت کتاب گلستان و بوستان، ارائه متن کامل کلیات برنامه در 9 بخش اصلی گلستان، بوستان، غزلیات، قصاید، رسائل، جستجو، نگارخانه، نشانه‌ها، ارائه فهرست سه سطحی کتاب گلستان و بوستان و امکان استفاده از پاورقی، شرح حکایت‌های انتخابی از فهرست کتاب گلستان و بوستان، امکان جستجو در اشعار یا متون به صورت ساده و ترکیبی و...

لباس جنگي سربازان با قابليت آزمايش خون در حملات هسته‌اي!

این یونیفرمها كه از قابليت تشخيص گلوله خوردن سربازان يا قرار گرفتن در معرض عوامل هسته‌اي و بيولوژيكي برخوردارند، "يونيفرم هاي هوشمند" ناميده شده‌اند. در آن‌ها حسگرهايي براي خون، تابش و سموم شيميايي بافته مي‌شود. اين لباس‌ها همچنين مجهز به ادوات جي‌پي‌اس و راديو است تا ارزيابي آن‌ها از سلامت سرباز به اطلاع پايگاه برسد. با اين پوشش هوشمند، محل گلوله به وسیله حسگرهاي درون پارچه لباس شناسايي شده و عمق زخم و اندام آسيب ديده اطراف آن، برآورد مي‌شود.



نرم‌افزار "بهداری دفاع مقدس" منتشر شد
بانك اطلاعاتی عملكرد جامعه پزشكی حوزه‌های مختلف بهداری دفاع مقدس در قالب نرم‌افزار "بهداری دفاع مقدس" و با مطالبی هم‌چون ديدگاه‌ها و رهنمودهای حضرت امام رحمت الله علیه و مقام معظم رهبری در خصوص جامعه پزشكی و تاريخ شفاهی جنگ در قالب گفتگو و خاطرات جامعه پزشكی و افراد شركت‌كننده در حوزه بهداری و امداد‌رسانی مجروحان، به همت بسيج جامعه پزشكی كشور منتشر شد.

تصویربرداری اشعه ایکس سه بعدی؛ گامی به سوی قلبی سالم
محققان موفق شدند که از تکنیکی برای عکس‌برداری سه بعدی استفاده کنند. در این شیوه عکس‌برداری، محققان از یک اسکنر micro CT برای ثبت تصاویر قلبی که یُد دریافت کرده استفاده می‌کنند. آنها دریافته‌اند که بخش‌های هادی قلب به خوبی بخش‌های ماهیچه‌ای یُد را جذب نمی‌کند و همین به آنها کمک می‌کند تا منبع الکتریسیته‌ای را که به قلب جهت انجام کار شوک می دهد، به خوبی متمایز و مشخص کنند.


اپل از ترس افشای اطلاعات، کافه تریا می‌سازد!
هدف از ساخت این کافه تریا، فراهم آوردن مکانی برای کارکنان اپل است تا بتوانند با آسودگی خیال درباره پروژه‌ها و ایده‌های خود گفت‌وگو کنند و بابت شنود سخنان خویش از سوی رقبا نگرانی نداشته باشند. اپل از افشای اطلاعات سری خود به وسیله کارکنان به بیرون از شرکت، بسیار در هراس است و تا کنون چندین بار از این موضوع زیان دیده است.
در سال ۲۰۱۰ گوشی آی‌فون ۴ یکی از کارمندان، در رستورانی جا ماند و اطلاعات آن منتشر شد.

عدم برخورد با عابران با رادار جدید اتومبیل‌ها
مخترعان این سیستم، آن را برای جلوگیری از تصادف در جاده‌های با نور کم و شرایط محیطی‌ای که میزان دید شدیدا کاهش می‌یابد، بهینه سازی کرده‌اند. سیستم اجتناب از تصادف مانند دیگر طرح‌ها و کانسپت‌های موجود، از تکنولوژی امواج میلیمتری رادار برای تشخیص عابران پیاده و دوچرخه‌سواران استفاده می‌کند و می‌تواند عابران را از فاصله ۴۰ متری تشخیص داده و در نور کم، باران، مه، برف و نور خیره‌کننده خورشید، به کمک راننده بیاید.

روبات‌هایی که با مغز کنترل می‌شوند
دانشمندان موفق به تولید نوعی از ربات‌های هوشمند برای معلولان حرکتی شده‌اند که می‌توان آن را تنها به کمک تفکرات ذهنی کنترل کرد. در مراسم ویژه‌ رونمایی این فناوری جدید که اوایل هفته گذشته برگزار شد، یک بیمار مرد فلج، توانست تنها با فکر، رباتی را به چپ و راست حرکت دهد.



جامع‌ترین نرم‌افزار فاطمی تولید شد
نرم‌افزار "در حریم کوثر" موضوعاتی چون کتابخانه دیجیتالی شامل متن 220 عنوان کتاب و 330 عنوان مقاله پیرامون شخصیت حضرت زهراسلام‌الله‌علیها را در برمی‌گیرد. معرفی 2 هزار عنوان کتاب درباره حضرت زهرا، 230 قطعه شعر، زندگینامه کامل این بانوی بزرگوار از ولادت تا شهادت، مجموعه کاملی از سخنان و احادیث حضرت زهرا‌، مجموعه کاملی از فضایل و کرامات آن حضرت و مجموعه صوتی کامل و جالبی از ادعیه، مولودی، نوای عشق، مرثیه‌سرایی و روضه‌خوانی از جمله موضوعات این نرم‌افزار است.

جی‌میل، مترجم می‌شود

سیستم اتوماتیک ترجمه نامه‌های الکترونیکی در جی‌میل، به زودی برای همه کاربران فعال می‌شود. تا چند روز آینده می‌توانید نامه‌هایی که از شرکای کاری‌تان در ژاپن یا فرانسه برای شما ارسال می‌شود را بدون نیاز به مترجم، بخوانید. تنها کافی است دکمه تعبیه شده Translate Message در قسمت بالای ایمیل‌تان را بفشارید تا متن ای‌میل، ترجمه شود. این قابلیت احتمالا تا چند روز آینده در جی‌میل فعال می‌شود.


فلش درایو مجهز به قفل تشخیص صوتی
این فلش درایو 8 گیگابایتی مجهز به فناوری ردیابی و شناسایی فرکانس صوت کاربر است. به این صورت که رمز عبور به جای توالی حروف و ارقام، از سوی صاحب فلش به صورت صوتی تعریف می‌شود. این فناوری به گونه‌ای است که تنها تن صدای کاربر خود را برای بیان رمز عبور می‌پذیرد. شخصی سازی این قفل به گونه‌ای است که اگر شخص دیگری رمز عبور را تکرار کند، اجازه دستیابی به اطلاعات را نمی‌دهد.



با گوگل ساختمان‌ها را سه بعدی ببینید
اخیرا گوگل، امکان مشاهده سه بعدی را نیز به سرویس نقشه خود اضافه کرده و حالا در نسخه Google MapsGL می‌توان ساختمان‌ها را به طور سه‌بعدی مشاهده کرد.

استفاده از موبایل برای باز کردن در منزل!
سیستم عرضه شده به این گونه عمل می کند که پس از نواخته شدن زنگ منزل زنگ هشداری از طریق موبایل برای کاربر ارسال شود و کاربر با گرفتن شماره منزل و وارد کردن رمز، در عرض چند ثانیه درب ورودی منزل باز می‌شود.
در این سیستم موبایل در حکم کلید ورود به منزل است از این رو با استفاده از آن می‌توان از هر مسافتی به وسیله موبایل یا تلفن ثابت در ورودی منزل را باز کرد.



كليد اسرار ابررايانه‌هاي پرقدرت آينده در يك بلور پنهان شده است!
دانشمندان بلوري ساخته‌اند كه در خود اسرار رايانه‌هاي قدرتمندتر از ابررايانه‌هاي امروزي را پنهان دارد.
آزمايشات اوليه بر روي اين پردازشگر جديد نشان از قابليت آن در تحت‌الشعاع قرار دادن ظرفيت رايانه‌هاي امروزي تا ارزش تصاعدي 80 را داشته كه مي‌تواند دنياي محاسباتي را در يك تحول بي‌نظير، وارد فاز جديدي كند.

کسپراسکی: اپل از نظر امنیتی 10 سال از مایکروسافت عقب‌تر است
وقتی پای مسائل امنیتی و حمله بدافزارها به میان می‌آید شرکت "اپل" حداقل یک دهه از مایکروسافت عقب‌تر است. هجوم بدافزارها به سوی سیستم عامل "مک" در حال افزایش است و اپل باید نسبت به این حملات سریع‌تر واکنش نشان دهد. حمله بدافزار "فلش‌بک" نه تنها باعث از بین رفتن اسطوره آسیب‌ناپذیری مک شده است، بلکه اپل را نیز به خاطر واکنش کندی که به این مسئله نشان داد، آماج حملات و انتقادات کوبنده‌ کرد.

قانونی جاسوسی کنید!
این نرم‌افزار که با نام "PeekTab" شناخته می‌شود، قابلیت استفاده بر روی رایانه‌های لوحی "اندرویدی" و "iPad" را دارد و به والدین و کارفرمایان در شرکت‌ها امکان می‌دهد بدون اطلاع کاربر، نحوه فعالیت‌های او را زیر نظر بگیرند.



نرم افزار پارسی را پاس بداریم منتشر شد
"پارسی را پاس بداریم" یکی از نرم‌افزارهای ارائه شده در زمینه گسترش استفاده از کلمات اصیل پارسی است. این نرم‌افزار با در بر داشتن بیش از ۳۸۰۰ واژه، به شما امکان پیدا کردن معادل پارسی کلمات عربی که به صورت رایج در گفتار و نوشتار از آن‌ها استفاده می‌کنیم را می‌دهد.

دانلود