Gerdab.IR | گرداب

"سیج"، موسسه‌ای برای تقویت ایده‌آل‌های آمریکایی

تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱

موسسه تقویت مشارکت جهانی آمریکا، اساسا و نه منحصرا یک سازمان ارائه‌دهنده کمک‌های بلاعوض برای تقویت ایده‌آل‌های آمریکایی ورای سیاست این کشور است.

به گزارش گرداب به نقل از مشرق، افکار عمومی همواره در سیاست خارجی، امنیت ملی و اقتصادی قوی، نقشی مهم ایفا کرده است. توانایی برقراری ارتباط و ایجاد اختیارات لازم که آن را دیپلماسی عمومی یا ارتباط راهبردی نیز می‌نامند، برای دیپلماسی، توسعه و دفاع ضروری است. تمامی این مؤلفه‌ها شالوده امنیت اقتصادی و فیزیکی کشور و یا سازمان‌ها به شمار می‌رود.

موسسه تقویت مشارکت جهانی آمریکا یا به طور اختصاری "سیج" (SAGE) بر آن است تا همتایی مناسب برای آمریکا فراهم کند. این شریک می‌بایست قادر به انجام کار در شرایطی باشد که دیگر شرکا و یا دولت آمریکا نباید و یا نمی‌توانند با طرح‌های مشارکت و دخیل‌سازی همکاری کرده و یا آن را تقویت و مورد حمایت خود قرار دهند.

اخیراً، طرح کاری موسسه تقویت مشارکت جهانی آمریکا در مرکز بین‌المللی "وودرو ویلسون" منتشر شده است. سخنرانان این جلسه، "جین هارمون"، "پائولا دوبریانسکیگ، "آن‌ماری اسلفتر"، "برد مینیک" و "گلی عامری" بودند.

مأموریت موسسه تقویت مشارکت جهانی آمریکا این گونه تعریف شده است: تقویت مشارکت میان جامعه آمریکا و بقیه مردم جهان با هدف تقویت ارزش‌ها و علایق مشترک، افزایش درک متقابل و ارتقاء جایگاه آمریکا در جهان و احترام به آن.

موسسه تقویت مشارکت جهانی آمریکا، اساسا و نه منحصرا یک سازمان ارائه‌دهنده کمک‌های بلاعوض برای تقویت ایده‌آل‌های آمریکایی ورای سیاست این کشور است. این موسسه در راستای پشتیبانی از منافع ملی آمریکا، از توان بخش خصوصی جایی که بخش اصلی منابع تکنولوژیک آمریکا در آن واقع شده است برای تقویت ارتباط با افکار عمومی خارجی بهره‌برداری خواهد کرد.

موسسه تقویت مشارکت جهانی آمریکا از جمله مؤسسات غیرانتفاعی مشمول قانون (قانون مالیات داخلی ایالات متحده است) که بودجه تخمینی آن تا مبلغ 10 میلیون دلار پیش‌بینی شده و 85 درصد بودجه آن به برنامه‌ریزی تعلق خواهد گرفت. این موسسه برای شروع به کار به دنبال کسب سرمایه مالی از بخش مشترک (4.5 میلیون دلار)، اهداکنندگان شخصی (2 میلیون دلار) و بنیادهای خصوصی (3.5 میلیون دلار) است.

این موسسه درصدد تمرکز بر موارد زیر است:
1. تقویت میانه‌روها به منظور مقابله با افراط‌گرایی و ایدئولوژی‌های خشونت‌طلب؛
2. ترغیب راه‌های خلاقانه با هدف ایجاد روابط میان آمریکایی‌ها و دیگر مردم جهان؛
3. ترویج رسانه‌های مستقل دائمی در کشورهای در حال توسعه؛
4. تشویق به‌کارگیری فناوری‌های جدید برای اهداف مرتبط با دیپلماسی عمومی
5. ترغیب مشارکت بخش خصوصی و دولتی و تبادل آزاد افکار و اطلاعات میان این دو بخش.

بر اساس اظهارات پائولا دوبریانسکی، طرح فوق از بسیاری از فعالان عرصه دیپلماسی عمومی در دولت آمریکا، از جمله مشاورین ویژه مسائل جهانی جوانان، مشارکت جهانی، دموکراسی‌های در حال ظهور و جوامع مدنی و غیره پشتیبانی خواهد کرد. این موارد جزء مجموعه مسئولیت‌های معاونت دیپلماسی عمومی و روابط عمومی وزارت خارجه آمریکا به شمار نرفته و موضوعاتی جداگانه محسوب می‌شود. موسسه تقویت مشارکت جهانی آمریکا برای گسترش چنین تلاش‌ها و اقداماتی شکل گرفته است. دیگر تلاش‌های این موسسه، مسئولیت‌های دفتر معاونت دیپلماسی عمومی و روابط عمومی وزارت خارجه آمریکا را نیز در بر می‌گیرد.

گلی عامری اعلام کرده است که این موسسه در مدرسه ارتباطات و روزنامه‌نگاری آننبرگ دانشگاه کالیفرنیای جنوبی جای خواهد گرفت. رابطه رسمی با مرکز ویلسون در آستانه اجرای طرح کاری، جابه‌جایی آن را به ساحل غربی منطقی می‌کند، چرا که این جابه‌جایی موجب ارتباط نزدیک این موسسه با مراکز فناوری، صنعت فیلم و سرگرمی کالیفرنیا شده و آن را خارج از جاده کمربندی واشنگتن قرار می‌دهد.

ارتباط با دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به طور کامل منوط به آوردن بودجه نامشخصی از سوی این موسسه خواهد بود. این دانشگاه امور مربوط به تأمین محل، آموزش دانشجویان و معرفی را برعهده خواهد داشت. تأمین هزینه‌های مالی بر عهده موسسه تقویت مشارکت جهانی آمریکا خواهد بود.

از نگاه آمریکایی تفکراتی که جهاد و شهادت را بر می تابند ایدئولوژی های خشونت‌طلب بوده و نگاه‌های سکولار میانه رو معرفی می شوند.