Gerdab.IR | گرداب

با "جیبیرو"، گوگل را دور بزنید!

تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱

این پایگاه از آدرس اینترنتی شما یا داده‌های کوکی‌ها استفاده نکرده و شرایطی را فراهم می‌آورد که می‌توانید بی آنکه از اطلاعات خصوصی شما استفاده شود در آن به جستجو بپردازید.

به گزارش گرداب، چنانچه خواهان عدم وارسی و استفاده از فعالیت آن‌لاین خود از سوی شرکت‌های اینترنتی و شبه دولتی هستید، شبکه اینترنت فعلی، گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار نخواهد داد. طراحان "جیبیرو" برای تغییر این شرایط تلاش می‌کنند.

در حالی که روش‌های دورزدن و هک می‌تواند جاسوسان احتمالی را از وارسی فعالیت‌های اینترنتی دیگران دور نگه دارد، افراد مبتدی از ابزار کارآمد زیادی برای ناشناس ماندن خود در شبکه اینترنت برخوردار نیستند. موتور جستجوی جیبیرو برای حل این مشکل و فراهم آوردن شرایط جستجوی ایمن وب برای کاربران –مشخص یا نامشخص– بدون خطر مواجهه با عواقب نقض عملی حریم خصوصی خود از سوی شرکت‌های سیلیکون ولی ایجاد شده است. شرکت‌هایی که به طور رعب‌آوری در حال تبدیل شدن به ناظران شبکه جهانی وب هستند.

بر اساس لایحه حفاظت و اشتراک اطلاعات سایبری یا به طور اختصاری (CISPA) که اخیرا به تصویب مجلس نمایندگان ایالات متحده رسیده است، کنگره -رسما- همکار شرکت‌های بزرگ ارائه دهنده خدمات اینترنتی خواهد شد. اگر، این قانون از کاپیتال هیل (محلی که مجلس نمایندگان در آن واقع شده است) به کاخ سفید برود، وتوی "باراک‌ اوباما" تنها راهی است که از ورود دولت فدرال به فعالیت‌های آنلاین تمام آمریکایی‌ها -به ظاهر بدون هر گونه پرسشی- جلوگیری خواهد کرد.

حتی با اینکه هنوز این لایحه بر سر میز دفتر بیضی باراک‌اوباما گذاشته نشده است، کاربران وب، مرتبا در اینترنت گزارش فعالیت‌های خود را ارائه می‌دهند، بی‌آنکه متوجه شوند. با این وجود موتور جستجوی جیبیرو، این گونه عمل نمی‌کند تا این اطمینان حاصل شود که چنین مسئله‌ای در میان نیست.

به گزارش راشاتودی، "استیو مارشال" بنیانگذار و مدیر اجرایی جیبیرو طی کنفراس مطبوعاتی اظهار داشت: «جیبیرو، آن چیزی است که گوگل حدود 10 سال پیش شروع کرد؛ یادآور روزهای خوب گذشته.»

در پایگاه اینترنتی جیبیرو، این شرکت چارچوب روش خود را این گونه تشریح کرده است: جیبیرو نتایج اولیه جستجوگر گوگل را که بیشتر مردم با آن آشنا بوده و آن را دوست دارند، تدارک می‌بیند، البته وقتی شما از طریق جیبیرو، شبکه اینترنت را جستجو می‌کنید، این پایگاه از آدرس اینترنتی شما یا داده‌های کوکی‌ها به هنگام بازگشت به نتایج جستجو استفاده نکرده و شرایطی را فراهم می‌آورد که شما می‌توانید در آن به جستجو بپردازید، بی آنکه از اطلاعات خصوصی شما استفاده شود.

در اصل عملکرد جیبیرو مانند گوگل است، با این تفاوت که اجزای اصلی ناقض حریم شخصی افراد هنگام کار با اکثر موتورهای جستجوی معروف را حذف می‌کند. در پایگاه اینترنتی این موتور جستجو، جیبیرو به عنوان راهی برای جستجوی وب، بدون سانسور و بدون محرمانه نگه داشتن [داده‌های موجود در اینترنت] توصیف شده است. از این رو، جیبیرو با اصلاح الگوریتم جستجوی گوگل، نه تنها کوکی‌های ردیاب را (که گوگل بر روی رایانه کاربران خود نصب می‌کند) از بین می‌برد، بلکه به کاربران اجازه می‌دهد بدون این که در معرض شخصی سازی -که گوگل بر آن اصرار دارد– قرار گیرند، بتوانند جستجوی خود را انجام دهند.

مارشال عنوان می‌کند: «در صورتی که من در حال جستجوی موضوعی هستم، ممکن است من اصلا ندانم که آن موضوع چیست یا در کجا قرار دارد؛ بنابراین چرا باید نتایج من شخصی‌سازی شود؟ تنها بگذارید من با آسودگی به جستجوی خود بپردازم.»

پیش‌تر در سال جاری، جیبیرو به نقطه عطف مهمی دست یافت. این امر در دوم فوریه اتفاق افتاد، زمانی که این موتور جستجو، به طور میانگین، روزانه 10000 جستجو را تجربه کرد. با این وجود، طراحان جیبیرو، با تشریح این خبر، به دلیل نگهداری بسیار محدود عملکرد کاربران خود، قادر به ارائه جزئیات بیشتر نبودند.

اگر چه، این سایت، جایگزین دیگری برای جستجو در اینترنت است، اما فعالیت آن تنها به این موضوع ختم نمی‌شود. روسای این شرکت در پایگاه اینترنتی خود، به طور هدفمندی عناوین مرتبط با مسائل روز را که ممکن است در سرویس خبری گوگل آورده نشود، به کاربران معرفی می‌کنند.

در یکی از صفحات پایگاه اینترنتی جیبیرو می‌خوانید: آژانس امنیت ملی به تازگی از ناشرین عمده خواسته است تا پایگاه‌های خبری جایگزین (آلترناتیو) را از نتایج جستجو حذف کنند. متاسفانه، دولت، ناشرین عمده و موتورهای جستجو مجبور به همکاری نزدیک برای به مخاطره انداختن گفتمان اینترنت شده‌اند. "آمریکا آنلاین"، "مایکروسافت"، "یاهو" و دیگران به تدریج فضای اینترنت را به آزادراه‌ بزرگ اطلاعاتی تبدیل کرده‌اند که در آن موانع، باجه‌های اخذ عوارض و خروجی‌هایی وجود دارد که به بن‌بست ختم می‌شود و شما را همه جا تحت نظر دارند. چنین سانسوری با فیلترینگ، بر اساس محل جغرافیایی، تکمیل شده است: ایجاد محدودیت یا اصلاح مضامین وب بر اساس مناطق جغرافیایی کاربران. چنین اقدامی می‌تواند علاوه بر کشورها، برای ایالات، شهرها و حتی آدرس‌های اینترنتی شخصی نیز اعمال شود.

مارشال در توضیح اینکه چرا درصدد ایجاد جیبیرو برآمده، با رد رقابت گفت: «من حقیقتا از اینکه تنها شاهد آن چیزی بودم که گوگل فکر می‌کرد من خواستار آن هستم، خسته شده بودم و این مسئله روز به روز بدتر می‌شد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «علاوه بر این، گوگل نهایت استفاده را از حقوق مربوط به حریم شخصی افراد می‌کند و این کار را با گردآوری رفتار کاربران خود از طریق کوکی‌ها و حراج آن به آگهی دهندگان و ارگان‌های دولتی –به منظور پرونده‌ سازی- انجام می‌دهد.»

مارشال در خاتمه افزود: «این عمل نوعی بازاریابی نظامی است و این روند نامطلوبی است که به وسیله کوکی‌ها صورت می‌گیرد.»

منبع: مشرق