تشکیلات عرفان‏‌های نوظهور در کشور فرا‌تر از مدیریت ظاهری این فرقه‎‌ها، ساختار و کارکرد تشکیلاتی جدی و مستحکمی دارد که به سادگی فرو نمی‌ریزد، بایست با روشنگری آسیب‏‌های آن‌ها را گوشزد کرد.
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۱۱۱۱۰
به گزارش گرداب، حجت الاسلام "حمیدرضا مظاهری سیف"، رئیس مؤسسه علمی‌فرهنگی "بهداشت معنوی" در مورد تفاوت عرفان حقیقی با عرفان‎های کاذب گفت: «این دو اول از همه در اهدافشان تفاوت دارند. عرفان حقیقی به تعالی روح انسان در پیوند با خدا می‌پردازد، اما عرفان کاذب دنبال احساس بهتر نسبت به زندگی و کسب آرامش و شادی و خلاصه احساسات مثبتی است که انسان را به زندگی راغب‎‌تر می‌‏کند. اگر هم به ارتباط با خدا و ایمان به خدا توجهی می‌‎کنند آن را به عنوان ابزاری برای رسیدن به این احساس بهتر در زندگی قلمداد می‌‎کنند.»

وی درباره آسیب‎‏های اجتماعی و فردی این عرفان‎های دروغین هم تصریح کرد: «مهم‌ترین آسیب این عرفان‌ها که حتی محققان غربی‎ مانند "الین بارکر" روی آن تأکید می‌‎کنند ایجاد شکاف در خانواده ‏هاست. جوانان به علت مجذوب شدن در این گروه‏‌ها از خانواده‎‌هایشان جدا می‌‎شوند و ممکن است بین همسران هم شکاف بیفتد. مردی که در یک فرقه جذب می‌‎شود وقت و سرمایه ‏اش را در این فرقه‎‌ها هزینه می‌‎کند که آسیب‏هایی برای او به همراه می‌‎آورد. از جمله اینکه به زن و فرزندانش آن طور که باید و شاید توجه نمی‌‏کند و وقتش را بیشتر روی فعالیت تشکیلاتی و تبلیغی و فرهنگی این فرقه‏‌ها می‌‏گذارد. نمونه‎های این آسیب‎‌ها را در عرفان‏های حلقه و جنبش رام الله در ایران شاهد بوده‏ ایم.»

مظاهری معرفت درست نداشتن نسبت به آموزه‎های دینی را دلیل گرایش افراد و خانواده‏‌ها به این عرفان‏‌ها عنوان کرد و افزود: «افراد برای پاسخ دادن به نیازهای معنوی خودشان به این معنویات نوظهور گرایش پیدا می‌‎کنند که این خود قابل تحلیل است و شاخه‏ های مختلفی از آن در می‌‏آید.»

وی ادامه داد: «ضعف تبلیغات دینی از یک طرف و ارائه جذاب این عرفان‏‌واره‏‌ها در قالب نوشته‏ های بسیار گیرا و جذاب و دوره‎های آموزشی و سمینارهایی که به صورت جذاب و باشکوهی برگزار می‌‎شود از طرف دیگر دست به دست هم می‌‎دهد و گرایش جوانان به این فرقه‎‏‌ها را رقم می‌‎زند.»

رئیس مؤسسه علمی‌فرهنگی بهداشت معنوی درباره راه نجات جوانان از این فرقه‏‌ها هم اظهار داشت: «باید در درجه اول نسبت به آسیب‎های این فرقه‏‌ها روشنگری کنیم تا افراد با آسیب‎های این‌ها آشنا شوند اگر از این آسیب‏‌ها اطلاع نداشته باشند، خواه ناخواه مجذوب آن‌ها می‌‏شوند. در درجه دوم هم باید معنویت اسلامی را به صورت جذاب و قابل استفاده برای عموم و به صورت کاربردی در زندگی‏شان ارائه دهیم؛ یعنی نتایج معنویت اسلامی را در زندگیشان ببینند با توجه به اینکه نباید اهداف متعالی عرفان حقیقی به اهداف زمینی تنزل یابد.»

مظاهری در مورد اینکه آیا تشکیل این فرقه‎‌ها و کلاسهای آن در ایران سازماندهی شده است هم تصریح کرد: «بله سازماندهی شده است معمولا تقسیم کار و سلسله مراتب به دقت در این مجموعه‌ها رعایت می‌شود و نیز دیده شده که مثلا با شکایت تعدادی از آسیب دیدگان این فرقه‌ها از آن‌ها سران این تشکیلات دستگیر می‌شوند ولی همچنان فعالیت آن‌ها ادامه پیدا می‌کند، به این ترتیب به نظر می‌رسد فرا‌تر از مدیریت ظاهری این فرقه‎‌ها ساختار و کارکرد تشکیلاتی به طوری جدی و مستحکم است که به سادگی فرو نمی‌ریزد.»

منبع: مهر


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
سخنان این برادر بسیار متین است. ولی در طی سالهای اخیر راهکار حلقه های شجره طیبه صالحین که دامنه فعالیتش در تمام عرصه هاست و اعضایش تمام رده های سنی، این امکان را از لحاظ ساختاری به وجود آورده که به همه شبهه ها پاسخ علمی و مستدل ارائه شود. ایکاش گرداب در مورد فعالیتهای دینی و اقدامات جذب که اکنون در حال انجام است گزارش تحلیلی ارائه نماید تا دو منظور حاصل گردد. الف. ما بدانیم در کجا هستیم و جه باید بکنیم و ب. برنامه عملیاتی دقیق و اجرایی از این تحلیل به فراخور شهر و منطقه و مخاطب به دست اوریم. در حیطه فعالیت های علمی اسلامی الحمد لله چیزی کم نداریم. عرفان های کاذب سحر ساحران فرعون است. معنویت اسلامی و دینی ما معجزه سترگ حضرت موسی(علی نبینا و علیه السلام). انشاءالله موسسه بهداشت معنوی بهتر و بیشتر موثر باشد. اجرکم عند الله.
نظر شما :
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد