Gerdab.IR | گرداب

گرداب/ نقش فروشگاه‌ آن‌لاین در ترویج سبک زندگی غربی

تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۱

از آنجا که دامنه تبلیغات چه در محیط حقیقی و چه در فضای مجازی گسترش پیدا کرده، اتفاق مهم ترویج فکر غرب و نوع زندگی ترسیم شده آنهاست.

گرداب- امروزه فاصله بین دنیای حقیقی و مجازی روز به روز در حال کاهش است که این امر تاثیر شگرفی بر زندگی افراد جامعه و سبک آن می‌گذارد.

مسائل روزمره زندگی افراد، نیازها و احتیاجاتشان باعث شده تا تشابهاتی در سبک زندگی اقوام مختلف به وجود بیاید. گاهی نیز این تشابهات پا را فراتر نهاده و تبدیل به تقلید و دنباله‌روی کورکورانه از سبک‌های مختلف جهانی و یا بهتر بگوییم سبک زندگی غربی شده است.

بی‌شک هر جامعه‌ای برای عمومیت افرادش برنامه و سبک و سیاق خاصی دارد، ولی لزوما این روش ها مورد کاربرد جوامع دیگر نیست و یا با احوالات جوامع دیگر همخوانی ندارد. از آنجا که دامنه تبلیغات چه در محیط حقیقی و چه بیشتر در فضای مجازی گسترش پیدا کرده، اتفاقی که در این بین ممکن است خطرناک بوده و گریبان جوامع و به خصوص جوانان را بگیرد، ترویج فکر غرب و نوع زندگی ترسیم شده آنهاست؛ سبک زندگی‌ای که هدفش چیزی جز القاء خواسته‌های غرب به کشورهای در حال توسعه و سست کردن هویتشان نیست!

عادی‌سازی ضدارزش‌ها، مشغول‌سازی جوانان با ایجاد توهم درونی در زمینه های: زیبایی، مسائل آموزشی، روانشناسی بی‌پایه و اساس امروزی، بی‌انگیزه شدن نسبت به امور دینی، مصرف‌گرایی و ایجاد شوق کاذب برای خرید (لذت خواهی)، از جمله اهداف سبک زندگی غربی در تبلیغات است.

در این بین فروشگاه‌های آن‌لاین در ارائه تبلیغات نقشی بس پررنگ را ایفا می‌کنند. البته این تبلیغات در حوزه‌های مختلف وجود دارد، اما همگی یک هدف و محتوا را در خود جای داده‌اند. اینکه این فروشگاه‌ها از چه نوع تبلیغ و یا چگونه ارائه دادن تبلیغات استفاده کنند، نقش مهمی در ارائه سبک زندگی دارد.

چیزی که مسلم است به روز بودن این فروشگاه‌ها برای جلب مشتری است، اما چطور و چگونه جلب کردن مشتری مسئله‌ای ست که می‌تواند خواسته سردمداران غرب را در جوامع امروزی پیش ببرد و یا متوقف سازد.

با کمی دقت بر نوع تبلیغات موجود در فروشگاه‌های آن‌لاین می توان به روند پیش روی آنها رسید؛ روندی که شاید افراد و یا مبلغین این حوزه آگاهی و توجهی به آن نداشته باشند.

همان طور که اشاره شد پیکان این افکار غربی به سمت جوانان است. جوانانی که آینده فرهنگی – اجتماعی و حتی اقتصادی جامعه به دست آنان اداره می‌شود. حال با این حملات پی در پی و تبلیغات گسترده به نظر نمی‌رسد که در درجه اول فرهنگ بومی است که مورد تهاجم دشمنان قرار می گیرد؟ و یا بهتر بگوییم فکر نو و پاک جوانان این مرز و بوم.

در حال حاضر اين سبك زندگي از طريق رسانه‌ها در قالب فيلم، سريال، انيميشن، بازي‌هاي رايانه‌اي و حتی تبلیغات چه در فضای مجازی و چه در محیط حقیقی در حال تزريق به جوامع در حال توسعه است. لذا توجه مسئولین به خصوص مبلغین فرهنگی ضرورت این امر را می‌رساند تا با بهره‌گیری از مفاهیم دینی سعی در ترویج فرهنگ بومی و هویت ملی کرده و با این هجمه تبلیغاتی به جد مقابله کنند. البته این مقابله نباید به صورت برخورد سلبی بوده، بلکه به برنامه‌ریزی مبسوط در برابر این سیل بی‌امان نیازمند است.

شاید بتوان سرفصل‌هایی برای این برنامه‌ریزی‌ها در نظر گرفت:

1. هدایت افراد و صاحبان کار به سمت تولید ملی

2. گسترش تبلیغات در جهت تولیدات داخلی و فرهنگ بومی

3. ایجاد روحیه بهینه مصرف کردن

4. ارائه تبلیغات همراه با آگاهی‌بخشی همه جوانب محصولات.