ایران موفق در تولید بازی‌های رایانه‌ای

تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۱

در سال گذشته ايران با هفت بازي در فضاي كوچك جشنواره‌هاي خارجي، در معرض ديد خبرنگاران قرار گرفت و آن‌ها نيز از حضور و فعاليت ايران متعجب بودند.

به گزارش گرداب، مدير بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي گفت: «ما به اين مفتخريم كه قبل از انتشار بازي‌ها، قراردادهاي خارجي با آن‌ها بسته مي‌شود و به خود مي‌باليم كه جوانان ايراني بتوانند بازي ايراني را به بازي خارجي ترجيح دهند و طراحي و محتواي بازي ايراني نسبت به خارجي نشان‌دهنده فرهنگ ايران است.»

"بهروز مينايي" اظهار كرد: «سال گذشته كه اين نمايشگاه در برج ميلاد با حضور 70 موسسه فعال در توليد بازي‌هاي رايانه‌اي برگزار و با استقبال خوب مخاطبان روبه رو شد و حتي از سوي مسئولان گوشزد شد كه اطلاع رساني براي روزهاي آينده نمايشگاه كم شود زيرا فضا آنچنان زياد نبود.»

وي گفت: «تمام تلاش خود را انجام داده‌ايم تا در ابتداي تابستان سال 91 در مصلي امام خميني رحمت الله علیه، 130 موسسه فعال در توليد صنعت بازي‌هاي فعال شركت كنند و با فضاي چهار برابري نمايشگاه نسبت به سال گذشته توجه بيش‌تري به بازي‌ها شود.»

مينايي تاكيد كرد:‌ «در سال گذشته كه ايران با هفت بازي در فضاي كوچك جشنواره‌هاي خارجي بود، در معرض ديد خبرنگاران خارجي قرار گرفت و آن‌ها نيز از حضور و فعاليت ايران متعجب بودند.»

دبير جشنواره و نمايشگاه بين‌المللي بازي‌هاي رايانه‌اي تهران ادامه داد: «خوشحاليم كه ايران توانسته در عرصه رسانه‌هاي فناوري جدي عمل كند و همگام با نشان دادن فناوري‌هاي نانو و سلول‌هاي بنيادي نه تنها در خاورميانه بلكه در جهان اسلامي خود را نشان دهد.»

مينايي افزود: «روز هفتم تير ماه، همايش بيداري اسلامي با حضور متخصصان و دلسوزان اين عرصه برگزار خواهد شد. ما از هنرمندان متعهد و دلسوز مي‌خواهيم كه ما را در اين مسير همراهي كنند. همچنين از علما و حوزه علمیه درباره محتواي قابل عرضه در بازي‌ها كمال همكاري را خواستاريم.»

دبير جشنواره و نمايشگاه بين‌المللي بازي‌هاي رايانه‌اي تهران ادامه داد: «توليد بيش از 70 بازي كوچك طي سه ماه براي بازي‌هاي رايانه‌اي و دانشجويي در 33 كارگاه انجام شد. همچنين مسابقه 10 تيم بازي‌سازي با مراحل ساخت بازي در نمايشگاه 91 از مهمترين برنامه‌ها بود.»

دبير شوراي عالي فضاي مجازي با اشاره به اين كه انسان به طور ذاتي به سمت بازي‌هاي رايانه‌اي گرايش دارد دليل دوست داشتن اين بازي‌ها مي‌تواند خلاقيت در فضاي مجازي و خارج بودن از دنياي واقعي باشد كه اين باعث مي‌شود انسان دقايقي احساس نفرت كند.

اخوان در دومين جشنواره و نمايشگاه‌هاي بازي‌هاي رايانه‌اي گفت: «بازي‌هاي رايانه‌اي مي‌توانند باعث افزايش نشاط در جامعه شوند و انسان براي ساعتي از مشكلات جامعه دور باشد كه اين موضوع بايد از سوي حاكميت سرمايه‌گذاري شود.موضوع ديگر تمايل انسان به پيشرفت است و اين كه او هرگز حاضر نيست در محيط فردي رشد كند. انسان به صورت جمعي زندگي مي‌كند، همچنين در اين باره مي‌توان به گرايش بازي‌هاي چند نفره و تحت شبكه و بازي‌هايي كه جمع كثيري از مردم را گرد هم آوردند. بازي‌هاي رايانه‌هاي توانسته‌اند در فضاي مجازي روياي افراد را بسازند و دنيا به صورت مجازي ساخته مي‌شوند.»

اخوان افزود:‌ «در شوراي عالي فضاي مجازي كشور كه با حكم مقام معظم رهبري در اواخر سال گذشته تشكيل شد، اين بود كه يكي از موضوعات مورد توجه بنا به تاكيد ايشان، بازي‌هاي رايانه‌اي بود كه بيشتر مسئولين كشور به دنبال انديشه و جامعه هستند. ما وظيفه داريم به نوعي از بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌يي حمايت كنيم و همچنين نيازمند حمايت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي براي توسعه بنياد هستيم.»

وي ادامه داد: «امروز در داخل كشور يكي از مواردي كه به سرمايه‌گذاري نياز دارد، ايجاد زيرساخت‌هاي توليد بازي است؛ زيرساخت وجود دارد اما زيرساخت كافي نيست و از توان شركت‌هاي خصوصي خارج است و بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي طرح‌هايي را آماده دارد كه مي‌تواند با هزينه‌هاي كم توليد شود.»

او ادامه داد: «نبايد از نظر فرهنگي مدل بازي‌ها فرهنگ غرب را ترويج دهيم و بايد توليد ملي پررنگ‌تر شود. از جمله مشكلاتي در كشور هنوز به آن رسيدگي نشده توليد گيم‌باكس‌ها است كه در كشور هنوز مقدمات توليد داخلي انجام نشده است.»

دبير شوراي عالي فضاي مجازي از مهمترين فعاليت‌ها را ايجاد شبكه‌ توزيع محتوا دانست كه در دنيا از آن با عنوان CDN ياد مي‌كنند؛ اين شبكه‌اي است كه به منازل متصل مي‌شود و افراد مي‌توانند در خانواده از طريق تلويزيون از آن بهره بگيرند و از مزاياي اين شبكه هزينه كم و كيفيت بالا براي كاربر است.

اخوان افزود: «چنانچه تلويزيون مي‌تواند همه اعضاي خانواده را گرد هم آورد اما رايانه افراد را به صورت شخصي درگير مي‌كند، مي‌توان با سرمايه‌گذاري در شبكه توزيع محتوا و ارتقاي بازي‌هاي برخط تاثيري در توليد شبكه توزيع محتوا داشت.»

دبير شوراي عالي فضاي مجازي در پايان از همه فعالان حوزه بازي در كشور خواست همت بيشتري در توليد بازي‌هاي رايانه‌اي و فعاليت‌هاي قابل ستايش با حمايت وزير فرهنگ وارشاد اسلامي داشته باشند.

منبع: ایسنا