Gerdab.IR | گرداب

ماهواره‌های جاسوسی آمریکا در اختیار شورشیان سوری

تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۱

سازمان‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس، به کمک ماهواره‌های پیشرفته جاسوسی، اطلاعات حیاتی دولت سوریه را در اختیار آشوبگران و مخالفان دولت "بشار اسد" می‌گذارند.

به گزارش گرداب، پایگاه تحلیلی "گلوبال ریسرچ" در مقاله‌ای به قلم "جوزف فیتساناکیس" در خصوص اطلاع‌رسانی سازمان‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس به سردسته‌های آشوبگران در سوریه نوشت: یک روزنامه انگلیسی به نقل از منابع وزارت دفاع عنوان کرده‌ است که سازمان‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس اطلاعاتی حیاتی را به آشوبگران سوریه می‌رسانند تا به مبارزه آنها برای براندازی دولت این کشور کمک کنند.

"دیلی استارز"، روزنامه انگلیسی به نقل از یک منبع در وزارت دفاع انگلیس نوشت: بیشتر اطلاعات خام و دست اول مربوط به سوریه از طریق ماهواره‌های پیشرفته آمریکایی و انگلیسی  به دست می‌آید که ارتباطات درون سوریه را ثبت و ضبط می‌کنند. پس از این که این اطلاعات خام جمع‌آوری شده و از سوی تحلیل‌گران در واشنگتون و لندن ارزیابی می‌شوند، به دست عاملان سازمان جاسوسی آمریکا (CIA) و سازمان اطلاعات سری انگلیس (MI6) که ظاهرا در خاک سوریه فعالیت دارند، سپرده ‌می‌شوند.

آنها نیز به مراتب، اطلاعات قابل تعقیب را در اختیار سردسته آشوبگران و مخالفان دولت "بشار اسد"، رئیس جمهور سوریه، می‌گذارند.

بر اساس گزارش این روزنامه انگلیسی، اطلاعاتی که به سردسته‌های آشوبگران فرستاده می‌شود، دربرگیرنده عکس‌هایی از فعالیت‌های نیروهای طرفدار دولت در اطراف کشور است، همچنین محتوای ارتباطات قطع‌شده میان فرماندهان ارشد ارتش سوریه و یگان‌های تابعه در این اطلاعات گنجانده‌شده ‌است.

روزنامه "اِستار" از یک مقام دولتی بی‌نام نقل می‌کند که این ماهواره‌ها به قدری پیشرفته هستند که به استراق ‌سمع‌کنندگان آمریکایی و انگلیسی این امکان را می‌دهند که با کمک سیستم‌های پیشرفته تشخیص صدا، افرادی را که صدایشان در ارتباطات شنیده می‌شود، شناسایی کنند.

بر اساس گزارش ها، فرماندهان آشوبگران توانسته‌اند به کمک این اطلاعات، مکان‌هایی را که از سوی دولت هدف‌گیری شده، تخلیه کنند و احتمالا آشوبگران این امکان را هم یافته‌اند که در پاسخ به حملات گروه‌های متفق با دمشق، ضدحمله‌هایی را سازمان‌دهی کنند.

نشریه "هیل" آمریکا، با سازمان سیا و کاخ سفید تماس برقرار کرد، اما سخنگویان آنها از اظهار نظر در خصوص آنچه "عملیات جاسوسی درحال پیشرفت" در سوریه می‌خوانند، امتناع کردند.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس تنها گفت که تمام فعالیت‌ها آشکار و بی‌پرده است. در یک رویداد مرتبط، رسانه سوریه گزارش داد که دیروز، یک ناظر اردنی سازمان ملل، رئیس هیئت بازرسی سازمان ملل در سوریه (UNSMIS) را به شرکت در جاسوسی متهم کرده است.‌

بر اساس گزارشهایی که در چند روزنامه طرفدار دولت به چاپ رسید، این مقام رسمی اردنی مدعی شد که "رابرت مود" از ارتش نروژ، مشغول گردآوری "مختصات مهم" تأسیسات نظامی دولت سوریه بوده است و "برای مقاصد شخصی به پایگاه‌های نظامی سرمی‌زده است." تا کنون هیچ واکنشی به این ادعا از سوی سازمان ملل یا نیروهای نظامی نروژی صورت نگرفته ‌است.