Gerdab.IR | گرداب

وبلاگ "جدی گفتم، چرا می‌خندی؟"؛

تحلیلی بر رفتار گوگل پلاسی‌های ایرانی

تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۱

آمار گوگل پلاس از کاربران ایرانی بر مبنای IP آمار جالبی نیست ولی همه ما می‌دانیم که بسیاری از کاربران ایرانی با IP غیرایرانی مشغول گشت و گذار در فضای سایبر هستند.

گرداب- امسال برای اولین بار در روز رسانه های اجتماعی (دهم تیرماه)، همایشی تخصصی با حضور اساتید طراز اول کشور، دانشجویان و محققین این حوزه با عنوان "همایش روز رسانه های اجتماعی" برگزار شد.



با وجود تأثیرگذاری روزافزون رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی مجازی بر فضای واقعی جامعه، گویا مسئولین نمی خواهند این مسئله را ببینند و  همایش روز رسانه های اجتماعی با دغدغه جامعه دانشگاهی و محققین کشور و با سرمایه بخش خصوصی برگزار شد.

این پست را به بهانه انتخاب مقاله حقیر با عنوان "ارتباطات انسانی در شبکه های اجتماعی مجازی؛ مطالعه موردی: ارتباطات انسانی در بین کاربران ایرانی شبکه اجتماعی گوگل پلاس"، به عنوان مقاله برتر از بین ۱۸۰ مقاله ارسال شده به این همایش می نویسم.

هدف من در این پست وبلاگی، پرداختن به محتوای تخصصی مقاله نیست، بلکه می خواهم اندکی راجع به نتایج آن صحبت کنم و از دوستان فعال در شبکه اجتماعی گوگل پلاس نیز نظرسنجی داشته باشم.

شبکه اجتماعی گوگل پلاس در ۲۸ ژوئن سال ۲۰۱۱ به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد و در همان ابتدای امر، رشد فوق العاده ای را تجربه کرد. به دلیل فیلتر بودن شبکه اجتماعی فیس‌بوک در ایران، شاهد حضور گسترده کاربران ایرانی در این شبکه اجتماعی بودیم.

با اینکه رشد گوگل پلاس بعد از گذشتن چند ماه کم شد ولی حضور روز افزون کاربران ایرانی در این شبکه اجتماعی همچنان ادامه دارد. حتی بسیاری از کابران ایرانی قدیمی فیس بوک به گوگل پلاس مهاجرت کرده اند یا در این شبکه اجتماعی نیز حضور فعالی دارند.

البته گویا این شبکه اجتماعی مورد بی مهری خیلی از رسانه های ایرانی قرار گرفته و بسیاری از رسانه ها سعی کردند تا اثبات کنند که این شبکه اجتماعی با شکست مواجهه شده است. آمار گوگل پلاس از کاربران ایرانی بر مبنای IP آمار جالبی نیست ولی همه ما می دانیم که بسیاری از کاربران ایرانی با IP غیرایرانی مشغول گشت و گذار در فضای سایبر هستند.

اما به نظر می رسد که به خاطر فیلتر نبودن گوگل پلاس، هم افزایی آن با سایر امکانات گوگل، گرافیک گرم و ایرانی پسند، خلاقیت های پیاپی گوگل و ده ها دلیل دیگر، این شبکه اجتماعی حداقل در بین کاربران ایرانی روز به روز محبوبیت بیشتری را کسب می کند.



به هر حال به خاطر نبودن آمار دقیق و قابل اعتماد نمی توان قضاوت درستی کرد. به همین دلیل اولین سوالات من از کاربران این شبکه مجازی این است که:

به نظر شما تعداد کاربران شبکه اجتماعی گوگل پلاس در حال افزایش است یا کاهش؟

و به نظر شما میزان فعالیت کاربران ایرانی (تولید پست، اشتراک گذاری، کامنت و…) گوگل پلاس کمتر شده است یا زیادتر؟

به نظر شما در حال حاضر فیس بوک بهتر است یا گوگل پلاس؟

مهاجرت از فیس‌بوک به گوگل پلاس
اما من در این مقاله به بررسی ارتباطات انسانی در بین کاربران ایرانی گوگل پلاس پرداختم. بدون ذکر مباحث تخصصی، بعضی از نتایج بدین شرح است:

۳۸ درصد از پست های تولید شده به وسیله کاربران ایرانی گوگل پلاس با هدف تأثیرگذاری به نگرش ها و باورهای سایر کاربران بوده است. مثلا کاربر سعی کرده است با بیان یک خبر، لینک، تحلیل یا نقد اجتماعی، سیاسی یا فرهنگی بر سایر کاربران تأثیرگذاری کند.

۲۶ درصد از پست های تولید شده هم با هدف رسیدن به یک لذت و مسرت ارتباطی بوده است. مثلا کاربر با اشتراک گذاری عکس های زیبا، جک، موسیقی و… به دنبال رسیدن به یک لذت و آرامش ارتباطی بوده است.

۳۰ درصد از پست ها دارای محتوای سیاسی است. این مسئله نشان دهنده علاقه زیاد کاربران این شبکه به بحث های سیاسی است. میزان بالای پست های سیاسی به نوعی از فضای بسته رسانه ای حاکم بر جامعه هم حکایت دارد، بدین ترتیب که کاربران جایی برای بیان بحث های آزاد سیاسی ندارند به جز شبکه های اجتماعی مجازی.

۶۰ درصد هم دارای عکس یا فیلم هست.

میزان اعتماد کاربران نسبت به هم بالاست. به این دلیل که کاربران به راحتی عکس های شخصی، ویژگی ها، روحیات و خاطرات شخصی خود را به اشتراک می گذارند. که به اصطلاح علمی می گویند میزان "خودافشاگری" کاربران بالاست.

خیلی دوست دارم بدانم که کاربران فعال شبکه اجتماعی گوگل پلاس با این نتایج موافق هستند یا خیر و دلیل شان چیست.

شاید من جزء اولین کسانی باشم که به طور علمی و آکادمیک پیرامون کاربران ایرانی گوگل پلاس کار کرده ام. دوستان با نظرات و انتقادات و پیشنهادات خودشون هم به من انگیزه بیشتری می دهند و هم سبب توجه سایر محققین به این شبکه اجتماعی می شوند.

جدی گفتم، چرا می‌خندی؟