Gerdab.IR | گرداب

کشف الگوریتم منبع شایعات و تروریسم در اینترنت

تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۱

با استفاده از این شیوه می‌توانیم منبع همه چیز را که در شبکه جهانی اینترنت به گردش درآمده باشد، فقط با گوش دادن به شمار محدودی از اعضا، پیدا کنیم.

به گزارش گرداب به نقل از همشهری خبرگزاری آلمان از لوزان گزارش داد، یک فرمول جدید ریاضی که پژوهشگران موسسه فدرال فناوری در لوزان سوییس کشف کرده‌اند، می‌تواند شایعات اینترنتی، حملات تروریستی و بیماری‌های واگیر را تا نقطه آغازشان تعقیب کند.

"پدرو پینتو" که همراه با گروهی از دانشمندان روی این الگوریتم کار کرده است، گفت: «ما با استفاده از شیوه‌مان می‌توانیم منبع همه چیز را که در شبکه جهانی اینترنت به گردش درآمده باشد، فقط با "گوش دادن" به شمار محدودی از اعضا، پیدا کنیم.»

برای نمونه، اگر داستانی بین 500 نفر از اعضای شبکه اجتماعی فیس بوک بچرخد، این بازرسان فقط با نگاه کردن به پیام‌ها از 15 تا 20 نفر می‌توانند بفهمند چه کسی شایعه را آغاز کرده است.

گروه پنتو همچنین می‌گوید قادر به شناسایی مغزهای پشت حملات 11 سپتامبر 2001 در نیویورک بوده است.

پینتو گفت: «از طریق بازسازی پیام مبادله شده درون شبکه تروریستی 11 سپتامبر که از اخبار منتشر شده استخراج شده بود، سیستم ما نام سه مظنون بالقوه را اعلام کرد که پس از اعلام نتایج تحقیقات رسمی معلوم شد یکی از آنها مغز متفکر حملات بوده است.»

همچنین این شیوه را می‌توان برای دریافتن محل آغاز اپیدمی‌ها به کار گرفت، به این ترتیب که چگونگی شکل گیری و گسترش گروه های آن‌لاین که بیماری در آنها شیوع یافته را در فضای سایبر پیگیری و ویروس‌های رایانه‌ای را هم می‌توان تا منشا تولید تعقیب کرد.

به نظر می‌رسد برای تحقق آن‌چه این محققان پیش‌گیری از وقوع تروریسم در فضای سایبر نامیده‌اند، لازم است برای هر یک از شهروندان دنیای اینترنت، پرونده سایبری‌ای وجود داشته باشد که حاوی فعالیت‌های آنان در شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و وب‌سایت‌ها است.

وجود چنین پرونده‌ای مصداق آشکار نقض حریم خصوصی افراد و عامل سوءاستفاده از اطلاعات کاربران است.