Gerdab.IR | گرداب

گوگل؛ فرشته نجات یا...؟

حریم خصوصی شما عرصه تاخت و تاز گوگل

تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۱

نقض حریم خصوصی یکی از جدی‌ترین اقدامات شرورانه گوگل است؛ اقدامی که البته نه به همین صراحت بلکه در پوشش خدمات بهتر و بهینه شده به کاربران صورت می‌گیرد.

گرداب- "شرور نباشید." این شعار یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حال حاضر جهان است که در عرصه فعالیت‌ها و خدمات اینترنتی فعالیت می‌کند.

"گوگل" این جمله را به عنوان شعار خود انتخاب کرده تا به نوعی، پیامبر صلح و دوستی در عرصه فعالیت‌های اینترنتی و مجازی باشد، اما این به اصطلاح پیامبر عصر جدید، چقدر به این شعار خود پایبند است؟ پاسخ دقیق به این سوال نیاز به تحقیق و تفحص مفصلی دارد، اما حتی با نگاهی سطحی به حوادث فضای وب هم می‌توان به آن پاسخ داد: خیر؛ گوگل برخی از اوقات، عمدا دست به شرارت علیه کاربران خود می‌زند.

نقض حریم خصوصی یکی از جدی‌ترین اقدامات شرورانه گوگل است؛ اقدامی که البته نه به همین صراحت بلکه در پوشش خدمات بهتر و بهینه شده به کاربران صورت می‌گیرد.

چند ماه پیش کمیته تجارت فدرال ایالات متحده، گوگل را به دلیل نقض حریم خصوصی کاربران مرورگر سافاری به پرداخت ۲۲.۵ میلیون دلار محکوم کرد. این کمیته اعلام کرده که با این حکم پیام روشنی برای شرکت‌های عظیم اینترنتی فرستاده که در آینده هیچ‌گاه در مورد رخنه‌های مشابه از خود انعطاف نشان نخواهد داد. کمیته تجارت فدرال گفته که گوگل با نفوذ به تنظیمات خصوصی نرم‌افزار اپل (سافاری)، به مشاهده فعالیت کاربران ‌پرداخته و متناسب با سلیقه کاربران، برای آن‌ها تبلیغات مشخص نمایش ‌داده است.

این کمیته همچنین به گوگل دستور داده تا ردگیری "کوکی" ‌های فعالیت افراد را تا سال آینده میلادی متوقف کند. ردگیری کوکی‌ها به معنای تکه‌های کوچکی از کد‌های کامپیوتری است که اطلاعات را درباره فعالیت کاربران در هنگام مرور کردن اینترنت جمع‌آوری می‌کند و این اطلاعات می‌تواند در هدفمند شدن نمایش تبلیغاتی که کاربران مشاهده می‌کنند استفاده شود. به این صورت که به طور هوشمند تبلیغاتی مرتبط با فعالیت افراد و مبتنی بر کوکی‌ فعالیت افراد در صفحات وب نمایش داده شود.

همچنین در اوایل سال جاری میلادی، کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (The Federal Communications Commission) راه‌اندازی سرویس "استریت ویو" شرکت گوگل را که به تهیه تصاویر مختلف از سطح شهر می‌پردازد، نمونه بارزی از زیر پا گذاشتن حریم خصوصی شهروندان دانسته و این شرکت را به پرداخت ۲۵ هزار دلار جریمه کرد. بر اساس گزارشی که از سوی این کمیسیون در ۱۳ آوریل ماه جاری میلادی منتشر شده، گوگل از هرگونه همکاری با این هیئت برای شناسایی کارمندان و ارائه ایمیل‌ها خودداری کرده است.


ما مفتخریم که درباره تغییرات جدیدی که در سرویس‌هایمان درباره حریم خصوصی انجام داده‌ایم، به شما اطلاع بدهیم... ما از شر آن خلاص شدیم!

کمیسیون FCC به عنوان یک موسسه امنیتی تحقیقاتی، گوگل را به خاطر نقض حریم خصوصی شهروندان از طریق تهیه تصاویر از سطح خیابان که به وسیله سرویس استریت ویوی این شرکت انجام می‌ شود متهم و اعلام کرد این شرکت بزرگ اینترنتی جهان برای تهیه این تصاویر باید با این کمیسیون همکاری می‌‌کرده است.

موتور جست‌وجوی گوگل از ماه می ‌۲۰۰۷ تا می ‌۲۰۱۰ میلادی برای تهیه سرویس Street View Project خود از طریق شبکه‌های Wi-Fi از اماکن مختلف تصاویر و اطلاعات تهیه کرد. به کمک این سرویس، کاربران Google Map و یا Google Earth می‌‌توانند از سایر جزئیات مختلف در محل جغرافیایی مورد نظرشان مطلع شوند.

متخصصان می‌گویند گوگل از این اطلاعات مکانی برای بهینه‌سازی برنامه‌های کاربردی تلفن همراه و ارتقاء کیفیت کارکرد آن‌ها بهره می‌برد. همچنین این اطلاعات به شرکت‌های تبلیغاتی امکان می‌دهد تا بر اساس علائق و اماکن محل رفت و آمد کاربر تبلیغات خود را به وی ارائه دهند.

اما این، تنها مورد نقض حریم خصوصی افراد از سوی گوگل نیست.

در خبری که یکی از سایت‌های اینترنتی اعلام کرده، مشخص شده که گوگل قصد دارد تا در منابع جستجوی کاربران گوگل، از محتوای جی‌میل آن‌ها هم استفاده کند؛ یعنی ربات‌های گوگل ابتدا متن تمام ای‌میل‌های شخصی شما را که ممکن است حاوی نامه شما به همسرتان، درخواست کار به یک شرکت و یا حتی یک تبریک سال نو به دوستتان در اروپا باشد را می‌خوانند و سپس با توجه به کلیدواژه‌های استفاده‌شده در این ای‌میل‌ها، تبلیغات مرتبط با تمایلات و سلیقه شخصی شما را در جی‌میل به نمایش می‌گذارد.

البته شاید در نگاه اول این مسئله خوشایند به نظر برسد؛ چرا که همه کاربران اینترنتی از تبیغات اسپم خسته شده‌اند و تغییر تبلیغات متناسب با ذائقه آن‌ها قطعا خبر خوشحال کننده‌ای خواهد بود اما واقعا چه کسی است که علاقه داشته باشد تا تک‌تک نامه‌های شخصی‌اش به وسیله گوگل خوانده و احیانا ذخیره شود؟ تصور اینکه شما یک نامه عاشقانه برای همسر خود می‌نویسید ولی پیش از آنکه به دست او برسد، محتوای آن در مانیتور یکی از کارمندان گوگل در کالیفرنیا به نمایش در بیاید، واقعا وحشتناک است!

شاید اگر "جرج اورول" زنده بود، اکنون یکبار دیگر "۱۹۸۴"، رمان محبوب و مشهورش را بازنویسی می‌کرد؛ البته این بار دیگر "برادر بزرگ" جای خودش را به گوگل داده است که در هر زمان و مکان مشغول جمع‌آوری اطلاعات شخصی مردم جهان است.

منبع: رجانیوز