Gerdab.IR | گرداب

جستجوگر گوگل جی‌میل‌ها را کندوکاو می‌کند؛

گرداب/ ایمیل‌هایتان در نتایج گوگل نمایش داده می‌شود

تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۱

از این پس، موتور جستجوی گوگل، "این‌باکس جی‌میل" شما را نیز جستجو می‌کند، زیرا برای استفاده از این سرویس هزینه‌ای نپرداخته‌اید و نمی‌توانید انتظار زیادی در زمینه امنیت و حریم خصوصی‌تان داشته باشید.

به گزارش گرداب به نقل از پی‌سی ورلد، گوگل چند روز قبل از ارائه سرویس جدید برای موتور جستجوگرش خبر داد. این ویژگی جدید که "جی‌میل در نتایج جستجوی شخصی" نام دارد، هم‌اکنون به صورت آزمایشی برای کاربرانی که در وب‌سایت مربوط به این پروژه ثبت نام کرده‌اند (بر اساس آخرین اخبار بالغ بر یک میلیون نفر)، قابل دسترسی است.

نکته جالب توجه در مورد این ویژگی جدید آن است که گوگل هربار که کاربر جستجویی انجام می‌دهد، این‌باکس (Inbox) جی‌میل وی را جستجو نمی‌کند و در عوض، مشاهده نتایج جی‌میلی مربوط به جستجوی دسته‌بندی‌های مختلف موضوعات، از جمله محل‌های جغرافیایی و نام گروه‌ها را به وی پیشنهاد می‌کند.

این نکته به طور ضمنی موید آن است که اطلاعات موجود در این‌باکس افراد به صورت کلاسه و طبقه‌بندی شده براساس محورهای مختلفی که گوگل آن‌ها را تشخیص داده، آماده دسترسی است و در اختیار موتور جستجو قرار می‌گیرد.

نتایج متناسب با عبارت جستجو شده در گوگل، به صورت اتوماتیک از میان اطلاعات جی‌میل نمایش داده می‌شوند. به عنوان مثال، وقتی عنوان یکی از کانتکت‌های (Contact) خود را جستجو کنید، اطلاعات مربوط به صاحب آن و ایمیل‌هایی که از وی دریافت کرده‌اید را مشاهده می‌کنید.

تجمیع سرویس جی‌میل با موتور جستجوی گوگل، نگرانی‌هایی را برانگیخته است، زیرا جی‌میل ذاتا سرویسی خصوصی به شمار می‌آید و به عنوان مثال اگر فردی بخواهد با رایانه شما، در فضای وب مطلبی را از طریق گوگل جستجو کند، در میان نتایج حاصل از جستجو، با نتایجی از صفحه ایمیل شخصی شما مواجه خواهد شد.

خطر دیگری که کارشناسان در پایگاه‌های خبری مختلف نسبت به آن ابراز نگرانی کرده‌اند، هدفمندتر شدن آگهی‌های تبلیغاتی گوگل بر مبنای آن‌چه مورد جستجو قرار گرفته است، می‌باشد.

بنا بر گزارش پایگاه خبری "نکست وب"، این اقدام جزیی از پروژه بزرگ‌تر گوگل با عنوان "جستجوی جهانی" است. سرویس جدید گوگل برای تلفن‌های همراه هوشمند با عنوان "گوگل ناو" (Google Now) که برای پلت‌فرم‌های سیستم عامل اندروید ارائه شده است نیز بخش دیگری از این طرح است. قرار است در این سرویس، اطلاعات جی‌میل، گوگل پلاس و دیگر سرویس‌های گوگل عرضه شود.

گفته می‌شود هدف غایی از این کار، داشتن سیستم جستجوی واحدی است که بتوان از طریق آن همه آنچه که یک فرد می‌خواهد بداند را ارائه کرد که مغایرتی با حریم خصوصی افراد ندارد.

این در حالی است که تنها طی چند روزی که از انتشار این خبر می‌گذرد، کارشناسان زیادی نسبت به این خبر واکنش نشان داده و آن را تهدید جدیدی برای حریم خصوصی کاربران دانسته‌اند. در مقابل برخی نیز مانند "جرمی گراسمن"، مدیر ارشد موسسه امنیتی "وایت هت"، همه اطلاعاتی که در سرویس‌های رایگان وب قرار دارد را اطلاعاتی عمومی می‌دانند که باید برای همه کاربران در دسترس قرار گیرد: «داده‌های ذخیره شده روی کلود که سرویس‌های آن‌لاینی مانند جی‌میل نیز یکی از آن‌هاست، باید عمومی فرض شود؛ این یک قانون است.»

وی می‌افزاید: «به جز در مورد سرویس‌هایی مانند اپلیکیشن‌های گوگل (Google Apps)، کاربران مشتری نیستند، زیرا هزینه‌ای نپرداخته‌اند و تنها می‌توانند سطح محدود و معینی از امنیت و حریم خصوصی را انتظار داشته باشند.»

برخی کارشناسان دیگر نیز مشاهده اطلاعات موجود در این‌باکس سایر کاربران را قابلیتی دانسته‌اند که با روند حال حاضر اقدامات گوگل، دور به نظر نمی‌رسد.

کاربران نیز در نظرات خود ذیل این خبر نسبت به این‌که گوگل آن‌ها را ناخواسته به سمت کلیک بر روی هرزنامه‌های مخرب تبلیغاتی هدایت کند، اظهار نگرانی کرده‌اند.

این اقدام گوگل را می‌توان در راستای استراتژی کلان این کمپانی در قبال داده‌های موجود در فضای مجازی که جمع آوری بالاترین حجم ممکن از انواع اطلاعات موجود در این فضا، از وب‌سایت‌ها تا شبکه‌های اجتماعی و از موتور جستجو تا یوتیوب است، به شمار آورد.

"لری پیج"، مدیر اجرایی و یکی از بنیان‌گذاران گوگل در اوائل سال جاری و در سالگرد آغاز ریاستش بر این کمپانی از تجمیع موتور جستجوی گوگل با دیگر سرویس‌های گوگل چون شبکه اجتماعی گوگل پلاس و جی‌میل خبر داده بود؛ استراتژی‌ای که کاربران هر یک از محصولات این کمپانی را به اجبار به مشتری مجموعه محصولات اینترنتی-اطلاعاتی این کمپانی تبدیل می‌کند.

گوگل همچنین چندی پیش اعلام کرد گوگل پلاس را به جی‌میل خواهد آورد. افزوده شدن قابلیت مشاهده، کامنت‌گذاری و پلاس کردن (1+) از داخل صندوق ورودی جی‌میل، مشاهده بلادرنگ کامنت‌هایی که در گوگل پلاس گذاشته می‌شوند و دیگر فعالیت‌های لحظه‌ای افراد، از قابلیت‌های این سرویس بود. گوگل هم‌زمان اعلام کرد کامنت‌های گوگل پلاس در کنار اخبار گوگل به نمایش در خواهد آمد و خبری نیز در مورد لزوم ورود به گوگل پلاس برای مشاهده یک فیلم در "یوتیوب" مطرح شد.