به گزارش
گرداب به نقل از زد دی نت، گوگل در جدیدترین گام خود در راستای گسترش سیطرهاش بر فضای مجازی و به خصوص شبکههای اجتماعی، یک کمپانی مشهور ارائه دهنده خدمات بازاریابی و تبلیغات اقتصادی را خرید.
کمپانیهای زیادی از سراسر جهان – از سیلیکونولی تا سنگاپور – مشتری این پلتفرم، موسوم به "وایلدفایر" (Wildfire) هستند. "جیسون میلر" رئیس بخش مدیریت محصول گوگل، این خرید را در وبلاگ رسمی گوگل اینگونه توصیف کرده است:
"موقعیتهای جدید برای مشتریان ما در زمینه ارتباط با اعضاء تمام شبکههای اجتماعی". وی همچنین وایلدفایر را پلتفرمی برای برندها توصیف کرده است که از طریق آن میتوانند صفحات، اپلیکیشنها، توئیتها، ویدئوها، حمایتهای مالی و آگهیهای تبلیغاتی خود را مدیریت کنند.
این اقدام گوگل که با هدف تسلط بیشتر بر بازاریابی اجتماعی صورت گرفته است، میتواند بر روی توسعه و بهبود وضعیت تمامی سرویسهای ارائه شده از سوی این کمپانی – از گوگل پلاس تا موتور جستجوی گوگل – تاثیر مثبتی داشته باشد. "ویکتوریا رنسم" و "آلاین چارد" بنیانگذاران وایلدفایر نیز در وبلاگ این کمپانی نظر خود در مورد این معامله را اینگونه بیان کردهاند: "ما معتقدیم پیوستن وایلدفایر به گوگل به مرور زمان به
شکلگیری پلتفرمی بهتر برای مدیریت کل فعالیتهای تجاری در شبکههای اجتماعی منجر خواهد شد. برندهای تجاری فعالیتهای تبلیغاتی خود در سراسر فضای وب و شبکههای اجتماعی چون فیسبوک، توئیتر، گوگل پلاس، پینترست، یوتیوب و لینکدین را از طریق ما به مشتریان خود ارائه میدهند."
بنیانگذاران وایلدفایر همچنین مدعی شدهاند که خدمات و پشتیبانی این کمپانی برای مشتریان در روند تحول جدید، دستخوش تغییر نخواهد شد.
رقم دقیق این قرارداد هنوز منتشر نشده است، اما شایعهها حاکی از آن است که گوگل رقمی بالغ بر 250 میلیون دلار را صرف خرید وایلدفایر کرده است. گوگل که روز به روز فعالیت خود در عرصههای مختلف فضای مجازی را با ارائه سرویسهای گوناگون گسترش میدهد، اکنون برای خرید سرویسی 250 میلیون دلار سرمایهگذاری کرده است که بخشی از کاربران آن را برندهای تجاری سراسر جهان تشکیل دادهاند و اینگونه قصد دارد نبض بازار فعالیتهای تجاری در فضای مجازی به خصوص شبکههای اجتماعی را نیز در دست بگیرد. تلاش گوگل برای تصاحب سایتها و سرویسهای محبوب در فضای مجازی و متعاقب آن تحمیل سرویسهای دیگر خود به کاربران مدتهاست که آغاز شده و خرید وبسایت "میبو"، محدود کردن سرویسهایی چون گولریدر و تحمیل گوگل پلاس به کاربران جیمیل، نمونهای از این دست اقدامات است.
چندی پیش نیز "لری پیج"، مدیر اجرایی و یکی از بنیانگذاران این کمپانی در سالگرد آغاز ریاستش بر گوگل از تجمیع موتور جستجوی گوگل با دیگر سرویسهای این کمپانی چون شبکه اجتماعی گوگل پلاس خبر داده بود؛ اقدامی که مشتریان هر یک از محصولات این کمپانی را ناخواسته به کاربر مجموع محصولات اینترنتی-اطلاعاتی گوگل تبدیل میکند.
سال گذشته نیز "جیمز ویتاکر" که سه سال مدیر بخش مهندسی گوگل بوده است، طی اظهاراتی تاکید کرده بود که محصولات گوگل کم کم نابود و بسیاری از آنها فقط به وسیلهای برای جمعآوری و سوءاستفاده از اطلاعات شخصی کاربران گوگل تبدیل شدهاند.