گرداب/ دیگر چه رازی پوشیده خواهد بود؟

گرداب/ دیگر چه رازی پوشیده خواهد بود؟
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۱

برنامه شرکت پاتروا با کمک گرفتن از تصاویر موجود در شبکه‌های اجتماعی و فضای وب اطلاعات جامعی از هر شرکت و یا فرد خاص را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

به گزارش گرداب به نقل از کامپیوتر ورلد، در یک کنفرانس امنیتی موسس شرکت "پاتروا" نرم افزار کاربردی‌ای را معرفی کرد که می‌تواند شواهد تصویری پراکنده موجود در منابع داده عمومی در فضای وب حول یک شخص یا سازمان را جمع آوری کند و به سرعت تصویری روشن از آن شخص و یا سازمان ارائه دهد.

کارشناس ارائه کننده این برنامه نام فردی را به عنوان نمونه انتخاب نموده و با کمک گرفتن از سایت‌های شبکه اجتماعی مانند فیس بوک، لینکد این، مای اسپیس و توییتر تصویری یکسان با چهره فرد را در مای اسپیس و فیس بوک پیدا نمود. پس از یک روز جست‌وجو در فضای وب این برنامه کاربردی آدرس پست الکترونیک، تاریخ تولد، تاریخچه مسافرت‌ها،اشتغال و حتی تاریخچه تحصیلی فرد را ارائه کرد.

این برنامه حتی این قابلیت را دارد که براساس عکس گرفته شده موجود در فضای شبکه‌های اجتماعی مدل دوربین عکاسی و یا گوشی گیرنده این عکس به همراه زمان گرفتن عکس را نیز به کاربر ارائه دهد. با در دست داشتن این اطلاعات حملات اینترنتی برای مجرمان سایبری بسیار آسان می‌شود زیرا آن‌ها می‌توانند با فرستان ایمیلی به فرد مورد نظر و ترغیب وی برای کلیک بر روی آن باعث دانلود شدن نرم افزارهای مخرب بر روی رایانه وی شوند.

تمینگ در ادامه می‌گوید: «هنگامی که بخواهیم برای تحلیل سازمان‌های بزرگ از این برنامه استفاده کنیم، این برنامه کاربردی به راحتی گرافیکی از ساختار شبکه، آدرس سرور میل، آدرس آی پی های مسدود شده و خدمات تامین کننده ارتباطات اینترنتی آن سازمان را ارائه می‌دهد. این اطلاعات سطح ضعف شبکه سازمان‌ها را مشخص می‌کند و به گفته این کارشناس در کشورهایی همچون کره شمالی که به شدت دسترسی به اینترنت را محدود کرده‌اند؛ دستیابی به چنین اطلاعات جامعی سخت تر می‌شود.»

کارشناسان با استفاده از همین برنامه و به‌وسیله تصاویر سازمانهای اطراف سازمان امنیت آمریکا که در فضای توییتر موجود بوده است توانسته بودند تصویری از پارکینگ سازمان امنیت آمریکا ارائه دهند؛ نکته جالب در مورد عکس‌های گرفته شده از فضای توییتر این است که اطلاعات مکان جغرافیایی این عکس‌ها به این برنامه در پردازش این تصویر کمک شایانی کرده است.