Gerdab.IR | گرداب

گرداب/ چگونه گرگ‌صفتان با هویت مجازی‌شان شما را به تباهی می‌کشانند (قسمت دوم)

تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۱

روانشناسان معتقدند کسانی که یک‌بار مورد آزار قرار گرفته‌اند، باید در آینده شدیداً تحت مراقبت قرار گیرند زیرا آمار نشان می‌دهد که بیش از نیمی از قربانیان گذشته برای گرفتن انتقام‌، خود نیز به آزار دیگران پرداختند و در دوری باطل به دام افتاده‌اند.

چگونه گرگ‌صفتان با هویت مجازی‌شان شما را به تباهی می‌کشانندبه گزارش گرداب، گروهی از محققین که روی مسئله "مزاحمت‌های سایبری" تحقیق کرده‌اند معتقدند که فضای اینترنت بد‌رفتاری را آسان‌تر می‌کند. در واقع گمنامی و پوششی که اینترنت در اختیار کاربران قرار می‌دهد باعث می‌شود مزاحمان احساس کنند که در ایمنی کامل هستند و در نتیجه رفتار‌های بد خود را با خیال راحت بروز می‌دهند.

همچنین این پوشش باعث می‌شود که فرد مزاحم احساس کند کاربران در واقع آدم‌های واقعی نیستند و فقط مجازی هستند که این مسئله منجر به این می‌شود که مزاحمان با آسودگی خاطر به مزاحمت خود بپردازند.

پدیده سوء رفتار و بد‌رفتاری در فضای مجازی را اصطلاحاً "مزاحمت سایبری" یا "CyberBullying" نامیده‌اند.

آزار و اذیت هنگامی روی می دهد که شخصی مرتب برای شخصی دیگر مشکل ایجاد می‌کند یا او را مورد تهاجم و حمله قرار می‌دهد. اگر برخط(آن‌لاین) باشد. افرادی که دیگران را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند معمولاً به دنبال جلب توجه و عکس العمل افراد دیگر به صورت برخط و یا در زندگی واقعی هستند. آزار و اذیت می‌تواند کمی آزار دهنده باشد یا می‌تواند مشکلات بسیار جدی را برای کاربر قربانی به‌وجود آورد. دانستن فرق بین این دو بسیار مهم است، این‌که بدانید چه موقع باید فقط کاربر مزاحم را نادیده بگیرید و یا چه موقع باید مسئله را به مقام مسئول و یا به بخش "تخلفات سایت گرداب" گزارش دهید.

چگونه گرگ‌صفتان با هویت مجازی‌شان شما را به تباهی می‌کشانند

مزاحمت‌های سایبری انواع مختلفی دارند اما هر کدام از آن‌ها می‌توانند بر روی زندگی واقعی فردی که مورد مزاحمت قرار گرفته نیز تاثیرگذار باشد و مشکلاتی از قبیل تضعیف شخصیتی، افسردگی و انزوا و حتی خودکشی را برای وی رقم بزند.

فقط کافی است که چند لحظه‌ای در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به جست‌و‌جو بپردازید تا متوجه شوید در یک دنیای کاملا متفاوت قرار دارید. در کنار پیدا کردن نکات بسیار مفید در اینترنت ، در کمال تعجب متوجه خواهید شد که اکثر افرادی که در این فضای مجازی پیدا می‌کنید با تصور شما تا حد زیادی متفاوت هستند.

چگونه گرگ‌صفتان با هویت مجازی‌شان شما را به تباهی می‌کشانند

هر چه فضای اجتماعی مجازی گسترده‌تر باشد مزاحمت‌های سایبری نیز بیشتر خواهد شد به این دلیل که فرد مزاحم فکر می‌کند خیلی راحت می‌تواند بدون این‌که کسی متوجه هویت واقعی وی شود برای کاربران بی‌گناه مزاحمت ایجاد کند.

يکي از غم‌انگيز‌ترين پديده هاي فضاي مجازي و فعاليت‌هاي اينترنتي، مزاحمت‌هاي جنسي است که بيشتر در قالب چشم‌چراني‌هاي مجازي صورت مي‌گيرد. اما جنبه دردناک‌تر اين پديده مربوط به قربانياني است که کودک يا نوجوان ناآگاه و بی‌اطلاع نسبت به این فضا هستند و چندان قدرتي براي دفاع از خود در فضاي مجازي ندارند؛ که بیشتر در قالب تهدید و افشای مسائل شخصی آن‌ها صورت می‌گیرد. از این رو ، روزانه هزاران نفر از این قشر در سراسر جهان در دام‌های مختلف اینترنتی گرفتار می‌شوند.

نوجوانان و افرادي که براي ديگران مزاحمت سايبري از طريق ايميل، گوشی‌همراه، اينترنت و ديگر رسانه‌هاي ديجيتالي ايجاد مي‌کنند، قربانيان خود را در معرض انواع اختلالات رواني و جسمي، مشکلات عاطفي، عدم تمرکز، ناهنجاري‌هاي رفتاري، ناتواني در کنار‌آمدن با ديگران، سردرد قرار مي‌دهند.

چگونه گرگ‌صفتان با هویت مجازی‌شان شما را به تباهی می‌کشانند

آمار قتل‌هایی که از طریق اینترنت به وقوع پیوسته‌اند رو به افزایش گذاشته و مجرمین به بهانه‌های مختلف به ترویج اطلاعات شخصی دیگر کاربران و بعضا تحریف این اطلاعات به صورت واهی و دروغین، جهت تخریب شخصِ هدف می‌پردازند و همین موضوع بیشترین عامل خودکشی‌های اینترنتی برشمرده می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی با وفور اطلاعات شخصی در آن‌ها ،‌ راه را برای چنین سوء‌استفاده‌هایی هموار می‌کنند.

اینترنت موردی بسیار خاص است و این تنها به شبکه‌‌های اجتماعی مربوط نمی‌‌شود زیرا آن‌ها تنها یکی از ابزار موجود در شبکه هستند. این‌جا موضوع اصلی انسانیت می‌باشد که به این منبع اطلاعات مربوط می‌‌شود؛ شبکه در آنِ واحد در همه جا حاضر است، ما باید با آن سازگاری پیدا کنیم و تا جایی که می‌‌توانیم ، نسبت به خطرات این فضا آگاه شویم و اطلاعات خود را افزایش دهیم.

اما که کسانی که قصد آزار و مزاحمت دارند، باز هم راه‌‌هایی برای این کار خواهند یافت به همین دلیل تنها راه موجود در پاسخ به مزاحمت سایبری ، افزایش آگاهی، آموزش کودکان، والدین و آموزگاران و به‌روز نگاه داشتن اطلاعات آنان است.

روانشناسان معتقدند کسانی که یک‌بار مورد آزار قرار گرفته‌اند، باید در آینده شدیداً تحت مراقبت قرار گیرند زیرا آمار نشان می‌دهد که بیش از نیمی از قربانیان گذشته برای گرفتن انتقام‌، خود نیز به آزار دیگران پرداختند و در دوری باطل به دام افتاده‌اند.

در رأس پيامدهاي منفي مزاحمت‌هاي سايبري ايجاد احساس ناامنی در ميان قربانيان اين نوع مزاحمت‌ها است. برخلاف ديگر انواع مزاحمت‌های سنتی در اين نوع جديد فرد در هيچ‌جا حتي در منزل خود هم احساس امنيت نمی‌کند.