Gerdab.IR | گرداب

مقابله چین با سرویس‌های چت و پیامک

تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۳

چین می‌گوید اپلیکیشن‌هایی را که برای رد و بدل اطلاعات مضر از طریق پیامک مورد استفاده‌اند از میان خواهد برد.

به گزارش گرداب و به نقل از مشرق، چین می‌گوید اپلیکیشن‌هایی را که برای رد و بدل اطلاعات مضر از طریق پیامک مورد استفاده‌اند از میان خواهد برد.

مقامات چین کارزاری را برای محو اپلیکیشن‌های چت و ارسال پیامک آغاز کرده‌اند و می‌گویند برخی از این ابزارها برای «گسترش اطلاعات غیرقانونی و مضر برای منافع عمومی» استفاده می‌کنند.

چین می گوید مظنونانی که اخیرا در عملیات ضد تروریستی خود بازداشت کرده اعتراف کرده‌اند که دانش ساخت مواد منفجره را از طریق سرویس‌های چت و پیامک منتقل کرده‌اند.

سرویس‌های پیامک در چین طرفداران زیادی دارند. یکی از بزرگ‌ترین آن‌ها یعنی «وی چت» در چین ۸۰۰ میلیون کاربر دارد.

در چند سال اخیر کاربران چینی اینترنت که می‌خواهند آزادانه اطلاعات رد و بدل کنند از شبکه‌های اجتماعی استقبال زیادی کرده‌اند.

با این همه محبوبیت این شبکه‌ها به افزایش سانسور و فشار از سوی مقامات منجر شده است.

مقامات چین تا آن‌جا پیش رفته اند که قانونی را برای زندانی کردن وبلاگ نویس‌ها تصویب کرده‌اند. سال گذشته ده‌ها نفر با استفاده از همین قانون دستگیر شدند.

به همین دلیل بسیاری از کاربران، شبکه‌های اجتماعی را ترک کرده اند و به سوی سرویس‌های چت و پیامک رفته‌اند.

نیروهای متخاصم

کارزار دولت برای مقابله با سرویس های چت و پیامک «حساب‌هایی را هدف قرار می‌دهد که می‌توانند در سطح گسترده اطلاعات را منتشر کنند و افراد را بسیج کنند.»

بر اساس این گزارش دولت می‌خواهد با کسانی که «شایعات و اطلاعات مربوط به تروریسم، خشونت و پورنوگرافی» را منتشر می‌کنند مقابله کند و کسانی که از این سرویس‌ها برای کلاهبرداری استفاده می‌کنند نیز هدف قرار خواهند گرفت.

خبرگزاری شینهوا به نقل از نهاد دولتی مسئول اینترنت در چین نوشته : «ما قاطعانه مقابل نفوذ نیروهای متخاصم، در کشور و یا خارج از کشور می ایستیم.»

شینهوا نوشته است هفت شرکت سرویس‌های چت و پیامک از جمله وی چت، مو مو، می تالک و یی شین توافق کرده‌اند با دولت همکاری کنند و تحقیق داخلی خود را در این زمینه آغاز کرده‌اند.