Gerdab.IR | گرداب

شورای‌عالی فضای مجازی؛ بی‌پول و بلاتکلیف

تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۳

مشخص نیست شورای عالی فضای مجازی در شرایطی که جلسه‌ای تشکیل نمی‌دهد و بودجه‌ای نیز دریافت نکرده چه تکلیف و سرانجامی خواهد داشت.

به گزارش گرداب، هفته نامه عصر ارتباط نوشت:
شورای عالی فضای مجازی که قرار بود با حضور روسای قوا، مسئولان رده بالای اجرایی، نظامی و امنیتی کشور و نظام یک شورای حاکمیتی باشد و برای فضای مجازی کشور سیاستگذاری کند، حالا در غیاب رییس این شورا یعنی رییس جمهوری، نه تنها جلسه‌ای تشکیل نمی‌دهد بلکه حالا دبیر این شورا در حال رفت و آمد به نهاد ریاست جمهوری است تا بتواند بخشی از بودجه این شورا را دریافت کرده تا مشکل بی‌پولی هم به مشکل نیمه تعطیلی این شورا اضافه نشود.

طی هفته‌های گذشته تعدادی از اعضای حقیقی و حقوقی غیردولتی شورای عالی فضای مجازی نسبت به اعطای مجوز نسل‌های پیشرفته موبایل بدون پیش شرط‌های فرهنگی و امنیتی، اعتراضاتی را متوجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کردند. اگرچه پیش از آن نیز انتقاداتی از عدم حضور رییس جمهوری در جلسات این شورا مطرح شد.

ظاهرا اعضای غیردولتی شورا دریافته‌اند که دولتی‌ها و رییس جمهوری بنایی بر حضور در جلسات شورای عالی فضای مجازی ندارند. البته از آخرین جلسه‌ای که این شورا با حضور رییس جمهور تشکیل شد اخباری مبنی بر گلایه رییس شورا از کمبود اختیاراتش و فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری این شورا مطرح شد که بی‌نتیجه ماند.

حالا این شورا به علت عدم حضور رییس جمهور ظاهراً قدرت عملیاتی خود را از دست داده است. پیوست فرهنگی تدوین شده در این شورا نیز ظاهرا مورد استفاده طرف دولتی قرار نگرفته و دولت پیوست فرهنگی خود را برای ارائه خدمات نسل‌های پیشرفته موبایلی تهیه و تدوین کرده است.

اما با وجود تمام انتقادات، مصاحبه‌ها، میزگردها و گاه هشداری‌های رسمی و غیررسمی اعضای غیردولتی شورای عالی فضای مجازی به دولتی‌ها، ظاهرا مشکل این شورا در حد نیمه تعطیلی و عدم تشکیل جلسات متوقف نشده است. حالا بی‌پولی نیز گریبان این شورا را گرفته است.

هفته پیش یکی از اعضای شورا گفت: دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی با برخی مشکلات مانند مسائل مالی مواجه است که دوستان قول داده‌اند این مشکل حل شود و وظیفه دارند این مشکل را حل کنند و البته همان طور که گفتم قول‌هایی در این زمینه داده‌اند.

دبیر این شورا نیز موضوع بی‌پولی را به رسانه‌ها کشاند و درباره راهکار جایگزین برای رفع نیازهای مالی شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی گفت: هر ساله بحث بودجه را از طریق مجلس شورای اسلامی تعقیب می‌کنیم. امسال درخواست خود را به آقای نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور ارائه دادیم و ایشان هم قول داده‌اند که نیازهای ما را برطرف کنند.

با این اوصاف مشخص نیست شورای عالی فضای مجازی در شرایطی که جلسه‌ای تشکیل نمی‌دهد و بودجه‌ای نیز دریافت نکرده چه تکلیف و سرانجامی خواهد داشت.

البته لازم به ذکر است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز چندی پیش اعلام کرد که این وزارتخانه هم ریالی از بودجه دریافت نکرده است.