Gerdab.IR | گرداب

فرمانده ناجا:

محدودسازی با «ایمن‌سازی» متفاوت است

تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۳

خبرگزاری شبستان: فرمانده ناجا با بیان اینکه محدودسازی با محروم سازی متفاوت است گفت:باید با گفتمان سازی مردم را نسبت به فضای مجازی آگاه کرد.

به گزارش گرداب و به نقل از شبستان، سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده ناجا در همایش ملی پلیس پیشگیری ناجا گفت: برای اینکه ما به موضوع پیشگیری از جرم توجه داشته باشیم ابتدا باید به منابع تولید جرم و شرایط امروز جامعه اشاره داشته باشیم.

وی با اشاره به فضای مجازی و تبعات استفاده از آن در جامعه خاطرنشان کرد: نگاه ما به فضای مجازی به عنوان تسهیل در ارتباطات است. اما امروزه این فضا بستر مناسبی برای توسعه جرایم هم شده است و  اظهار نظرهای اخیر در خصوص ساماندهی شبکه‌های اجتماعی باعث شده است تا جوانان تصور کنند که دولت به دنبال محدود کردن آنهاست. ولی باید توجه داشت که محدودسازی با ایمن‌سازی متفاوت است و محدودسازی به هیچ وجه به معنی محکوم سازی نیست.

سردار احمدی مقدم با بیان اینکه کاهش اقتدار حکومت ها یکی دیگر از مواردی است که باعث گسترش جرم در جهان شده است، افزود: حکومت ها آزادی عملی را  که در گذشته برای ایجاد امنیت در جامعه داشتند امروزه دیگر ندارند و دیگر اراده ای برای برگرداندن امنیت به جامعه ندارند. 

فرمانده ناجا با اشاره به مدرنیسم به عنوان یکی دیگر از  عومل گسترش جرم در جامعه تصریح کرد: امروزه مدرنیسم مترادف با روش زندگی غربی است یعنی جهان غرب تلاش می کند زندگی بشری را به سمت گفتمان سازی با فرهنگ غربی سوق دهد. متاسفانه یکسان‌سازی فرهنگی در دستور کار کشورهای غرب قرار گرفته است و غربی‌ها با هجوم رسانه‌ای خود به دنبال مقهور کردن افکار عمومی ملت‌ها و رواج هنجارهای غربی در تمام دنیا هستند که این مسئله خود باعث بروز جرم می‌شود.

سردار احمدی مقدم تصریح کرد: گفتمان سازی، جلب مشارکت مردم و اقناع سازی می بایست در ناجا نهادینه شود و همچنین پلیس باید به عنوان یک مصلح اجتماعی باشد و لازمه آن وجود یک سازمان پاک و مصون ساز است.

وی ادامه داد: محدودسازی با محروم سازی متفاوت است و باید با گفتمان سازی مردم را نسبت به فضای مجازی آگاه کرد.

وی ادامه داد: توجه به نیروهای امنیتی و انتظامی به ویژه پلیس نمی تواند مانند گذشته ناظر بر معلول ها و برخورد مقابله ای با مجرم باشد بلکه باید ناظر بر پیشگیری و کاهش هزینه ها باشد یعنی حتی در سخت ترین لایه نیروی انتظامی که یگان ویژه قرار دارد هم نمی تواند اینگونه وظیفه مقابله داشته باشد.

سردار احمدی مقدم خاطرنشان کرد: پلیسی موفق است که در شرایط بین المللی و منطقه ای و داخلی از عناصر ضروری برخوردار باشد که اولین آن قدرت پیش بینی است. در واقع راهبرد امروز ما در نیروی انتظامی پیش بینی حداکثری برای احتمالات حداقلی است.