Gerdab.IR | گرداب

جانشین دستیار کری در امور دیپلماسی عمومی:

فیس‌بوک و توئیتر، مهم‌ترین ابزار دیپلماسی عمومی آمریکا است

تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۳

وزارت خارجه به جز وب سایت اصلی خود، از توئیتر، فیس‌بوک، آراس‌اس و آی‌تونز برای پادکست‌هایش استفاده می‌کند و این کار را از سال 2006 تا کنون ادامه داده است به طوری که اکنون بیش از یک میلیون نفر در توئیتر و بیش از 800 هزار نفر در فیس بوک مخاطب دارد.

به گزارش گرداب و به نقل از مشرق، مویرا ولان Moira Whelan، جانشین دستیار جان کری در استراتژی‌های دیجیتال و در اداره امور عمومی وزارت خارجه آمریکا در کلاس درسش در دانشگاه امور بین‌الملل جِت به دانشجویان خود درباره اهمیت استفاده از رسانه‌های دیجیتال در برقراری رابطه با دیگر کشورها گفته است: کار کسی که وارد وزارت خارجه می‌شود فقط سفر به دیگر کشورها و صحبت با مقامات آن‌ها نیست. بلکه کار اصلی شما، صحبت کردن و برقراری رابطه با مردم دیگر کشورها است. وزارت خارجه اکنون به مخاطبان زیادی دسترسی دارد و شبکه‌های اجتماعی اکنون یکی از اساسی‌ترین وسایل برای برقراری رابطه است.

ولان در این جلسه از کلاسش درباره «دیپلماسی دیجیتال»، مبانی دیپلماسی و تئوری‌های روابط بین‌الملل صحبت کرد.

وی هم‌چنین توضیح داد که وزارت خارجه چگونه از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت برای اشاعه عملیات‌های دیپلماسی عمومی استفاده می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا در این حوزه کارش را با انتشار اخبار روزانه، ویدئوها و مقالاتی در وبسایت شروع کرد و این وب‌سایت تنها وبسایتی است که در میان وبسایت‌های مرتبط با کاخ سفید اقدام به انتشار خلاصه اخبار روزانه کرده است.

مویرا ولان افزوده است: چنین کاری، نشان‌دهنده شفافیت کارهای ما در وزارت خارجه را نشان می‌دهد و به ما کمک می‌کند تا یک راهنمای روزانه برای مسائل جهانی تهیه کنیم. هر قطعه از هر کاری که در وزارت‌خارجه آمریکا انجام می‌شود یک نمود دیجیتال نیز دارد. هر جلسه‌ای که انجام می‌شود به صورت یک گفتمان جهانی روی وب‌سایت قرار می‌گیرد و این چالش اصلی ما است.

وی در ادامه گفته است: وزارت خارجه به جز وب سایت اصلی خود، از توئیتر، فیس‌بوک، آراس‌اس و آی‌تونز برای پادکست‌هایش استفاده می‌کند و این کار را از سال 2006 تاکنون ادامه داده است. به طوری که اکنون بیش از یک میلیون نفر در توئیتر و بیش از 800 هزار نفر در فیس بوک مخاطب دارد. این نوع اقدامات وزارت خارجه، در راستای طرحی به نام «یک روز از زندگی یک سفیر» است.

ولان خاطرنشان کرده است که اکنون تقریبا تمام سفرای آمریکایی از فیس‌بوک و توئیتر برای برقراری ارتباط با مردم دنیا استفاده می‌کنند و می‌گوید: شبکه‌های اجتماعی اکنون در حال تغییر دادن مسیر برقراری رابطه میان آمریکا و دیگر مردمان جهان است که هم جنبه شخصی دارد و هم جنبه عمومی. ما داریم تلاش می‌کنیم تا به جای پس زدن مخالفت‌ها، از ابزارهای شبکه‌های اجتماعی برای مدیریت سیاست‌های آمریکا و انتقادهای موجود استفاده کنیم.

وی در ادامه گفته است: شبکه‌های اجتماعی، تلاش‌های دیپلماسی ما را ادامه داده است و ما تبدیل به شفاف‌ترین وزارت خارجه جهان کرده است. ما اکنون روزانه بیش از 1000 توئیت در روز داریم.