Gerdab.IR | گرداب

نتایج راه‌اندازی بی‌برنامه نسل سوم اینترنت همراه

تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۳

در حالیکه که در اعطای مجوز 3G معاون وزیر ارتباطات تاکید کرده بود، اختلاف تعرفه 3 تا 0.5 ریالی استفاده آزاد از GPRS و 3G در سیستم صورت‌حساب گیری اپراتورها‌ تفکیک می‌شود اما به تازگی این معاون وزیر اعلام کرده: تعرفه آزاد دیتا در 3G مانند GPRS است.

به گزارش گرداب و به نقل از فارس، در پایان انحصار سرویس نسل 3 موبایل و آغاز ارائه 3G از سوی دو اپراتور بزرگ کشور، یکی از نخستین موضوعاتی که مطرح شد، تفاوت قیمت استفاده از اینترنت 3G و GPRS بود.

تعرفه هر کیلوبایت اینترنت 3G نیم ریال و GPRS سه ریال است. این موضوع را وزیر ارتباطات در روز اعطای مجوز 3G به فارس گفت.

به این ترتیب خبرگزاری فارس در ابتدای ارائه سرویس، نحوه اعمال این اختلاف تعرفه را از مقام مسئول در این باره جویا شد.

نظر قبلی رگولاتور: اختلاف تعرفه اینترنت آزاد 3G و GPRS محاسبه می‌شود
آن زمان علی‌اصغر عمیدیان در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سؤال که با ارائه نسل سوم توسط اپراتورهای موبایل و تفاوت تعرفه اینترنت 3G و GPRS آیا هزینه استفاده مشترک از این دو سرویس، قابل تفکیک است، گفت: مشترک در گوشی‌های هوشمند مختار به فعال یا غیر فعال‌سازی 3G است. مواقعی که مشترک از 3G  استفاده می‌کند هزینه 3G  می‌پردازد و آنجایی که امکان استفاده 3G وجود ندارد و GPRS استفاده می‌کند هزینه GPRS می‌پردازد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: در Billingcenter (سیستم صورت‌حساب‌گیری) این تعریف وجود دارد و رگولاتوری نیز طبق تعرفه ابلاغی به اپراتورها بررسی می‌کند که هزینه هر سرویس طبق تعرفه تعیین شده محاسبه شود.

وی تأکید کرد: بنابراین هزینه استفاده از‌ سرویس‌های 3G و GPRS به تفکیک محاسبه می‌شود.

عمیدیان در پاسخ به این سؤال که آیا اطلاع از میزان مصرف 3G یا GPRS برای مشترک نیز قابل تشخیص است، گفت: در گوشی‌های هوشمند ریز عملکرد دو سرویس به صورت ثانیه‌ای قابل ملاحظه‌ است.

در آن زمان نیز باور اظهارات این معاون وزیر سخت بود، به ویژه اینکه اظهارات وی درباره مشخص بودن ریز عملکرد استفاد از اینترنت براساس 3G و GPRS در گوشی‌های هوشمند با واقعیت منطبق نبود؛ اما در هر حال این اظهارات، رسمی و قابل اتکا تلقی شد.

اما به تازگی و با گذشت یک ماه از راه‌اندازی نسل 3، رئیس رگولاتوری رویکرد تازه‌ای اتخاذ کرده است.

نظر جدید رگولاتور: هنوز به قیمت خاصی نرسیده‌ایم
این معاون وزیر ارتباطات اصل وجود تعرفه 0.5 ریال برای نسل 3 را رد کرده و گفته: مطالعاتی در زمینه تجمیع تعرفه‌های دیتای 4G، 3G و GPRS داشته‌ایم و در حال حاضر ذهن‌مان روی عددی بین نیم تا یک ریال است که البته هنوز مصوب نشده است.

علی اصغر عمیدیان در پاسخ به اینکه چرا هزینه‌های نسل سوم در دیتای آزاد مطابق نیم ریال محاسبه نمی‌شود، گفت: مصوبه خاصی را در زمینه تعرفه دیتای آزاد نسل‌های سوم و بالاتر ارتباطی نداشته‌ایم. هنوز به قیمت خاصی در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نرسیده‌ایم اما بیشتر درصدد آن هستیم که فضا را رقابتی کنیم تا برمبنای فضای رقابتی، قیمت‌های پیشین مربوطه به GPRS شکسته شود.

وی درباره اینکه چرا تا حال حاضر اقدامی برای نرخ‌گذاری دیتای آزاد در نسل‌های سوم و بالاتر ارتباطی نشده است؟ گفت: منتظریم تا بازار به یک تعادلی برسد زیرا نسل‌های جدید ارتباطی برای اپراتورهای اول و دوم حدود یک ماه است که استارت خورده است.

معاون وزیر ارتباطات در ارتباط با اینکه گمان می‌کنید تعرفه دیتای آزاد روی چه عددی قرار گیرد؟ گفت: براساس مطالعاتی که برای یکسان‌سازی تعرفه GPRS و دیتای نسل‌های سوم و چهارم شده، فعلا ذهن‌مان روی عددی بین نیم و یک ریال است اما همچنان مصوبه‌ای در این زمینه نداریم و تعرفه آزاد دیتا در نسل‌های جدید هم همان 3 ریال است.

نمایش بی‌برنامه‌گی رگولاتوری در ارائه مجوز نسل 3
صحبت‌های این معاون وزیر درباره برنامه تعدیل تعرفه G، 3G و GPRS اگرچه به خودی خود، خوب و در جهت کاهش هزینه‌های مشترکان است، اما نشان از اعطای بی‌برنامه‌ مجوز نسل 3 از سوی این سازمان دارد.

زیرا عمیدیان در روز اعطای مجوز در حالی با قطعیت از امکان و تفکیک هزینه‌های 3G و GPRS توسط اپراتورها و نظارت رگولاتوری بر این اقدام، صحبت کرده بود که گذشت فقط یک ماه زمان نشان داد این صحبت‌ها هیچ‌گاه عملیاتی نشده و قصدی نیز برای اجرای آنها وجود نداشته است تا اینکه رگولاتوری یک ماه پس از راه‌اندازی سرویس، به برنامه تعدیل تعرفه‌های اینترنت همراه فکر کند تا بار دیگر نشان دهد ضعف همیشگی رگولاتور ارتباطی ایران که همواره بازار و سرویس شکل می‌گیرد و رگولاتوری سپس برای قانون‌گذاری وارد می‌شود، هنوز پابرجاست.