به گزارش
گرداب و به نقل از سیتنا،
دکتر امیرعبدالرضا سپنجی، پژوهشگر و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی
در نشست تخصصی «مدیریت فیلترینگ شبکههای اجتماعی موبایل»، با تاکید بر
معایب و مزایای اجرای فیلترینگ، اذعان داشت: از ایرادهای ذاتی فیلترینگ،
میتوان به شکست در جلوگیری از دسترسی به تمام مطالب و یا حذف مطالب
ناخواسته اشاره کرد.
وی افزود: از طرف دیگر، فیلترینگ مانع از افزایش سریع فسادهای اخلاقی و
کاهش سستی ایمان در جامعه شده، همچنین از کلاهبرداریهای کلان اینترنتی،
گسترش اطلاعات غلط و نادرست و زیرسوال رفتن شخصیت اشخاص ممانعت به عمل
آورده و از ضربههای اقتصادی به سازمانها و نهادها جلوگیری میکند.
این پژوهشگر فضای مجازی در ادامه به اجرای فیلترینگ در کشورهای مختلف اشاره
و خاطرنشان کرد: امروزه در جهان، فیلترینگ به اشکال مختلفی همچون فیلترینگ
سامانه نام دامنه، فیلترینگ به وسیله پراکسی، فیلترینگ به کمک
مسیریاب، فیلترینگ به وسیله سانسور افزارها، مسدود کردن درگاهها، تعیین
فهرست سیاه و فهرست سفید و روش معکوس به کار گرفته میشود.
سپنجی فیلترینگ اعمال شده در فضای مجازی کشورهای اسلامی را به دلیل آنچه
پدیده مخاطب پنداری نامیده است، دانست و در ادامه گفت: تئوری پدیده
مخاطب شناسی به عنوان یک تئوری ایرانی ساخته، میتواند در دنیا مطرح شود.
وی در ادامه تشریح کرد: بر اساس این تئوری، تصویر ارتباط گران از
مخاطبان مغایر با تصویر سرآمد حکومت از مخاطبان است و انواع تصویرها از
مخاطبان در ذهن ارتباط گران منفی است.
مشاور ارتباطات رسانهای و تبلیغات، در تشریح این پدیده ابراز کرد: این
تئوری هم اکنون در کنفرانسهای بین المللی مانند کنفرانس 2010 تونس مطرح
شده است. تصورات موجود از افراد آن سوی رسانهها در بین سرآمدان کشورهایی
است که ابزار اصلی تبلیغ دینی شان منبر بوده است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی، با اشاره به سپری شدن عصر ادبیات
مدرنیته و توسعه و پسامدرنیسیم و تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره
فضای مجازی، گفت: توجه به مقتضات عصر جهانی شدن خصوصی سازی و لغو انحصارها
را دربر دارد. باید اصل رقابت در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی را پذیرفت
و به سپری شدن عصر سانسور محتوا بوسیله ارتباط گر و دروازه بان توجه کرد.