در راستای برنامه و تکلیف دولت برای راهاندازی شبکه ملی اطلاعات به منظور
گردش داخلی اطلاعات ایرانیان و جلوگیری از خروج غیر ضرور اطلاعات شهروندان
از کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی است سیاست ایجاد نهضت
تولید محتوای ایرانی و اسلامی را اعلام کرده و در دستور کار قرار داده است.
این سیاست در پاسخ به انتقادها از نبود محتوای بومی
پس از راهاندازی شبکه ملی اطلاعات اتخاذ شده تا با ارائه خدمات
الکترونیکی کاربردی متعدد، حجم ترافیک داخلی که قرار است بر بستر شبکه ملی
اطلاعات به گردش درآید افزایش یابد و از سوی دیگر در هزینههای خدمات
حضوری صرفهجویی کند.
به تبعیت از این سیاست، فضای استارتاپها و جمعهای
تولید ایدههای نو و ناب در کشور به سمت تولید اپلیکیشن و برنامهها با
محوریت نیازهای کاربردهای روزمره و تسهیل زندگی سوق یافته است.
در این مسیر
نیز رویکرد از بهکار گیری صرف پهنای باند بینالملل و سرورهای خارجی که
اغلب در کانادا و امریکا نگهداری میشوند، به استفاده از پهنای باند داخلی و
سرورهای داخل کشور تغییر کرده است.
اخیرا نیز یک استارتاپ متشکل از دانشجویان
دانشگاههای علم و صنعت و امیرکبیر، با بهرهگیری از فضای رو به رشد تمایل
افراد به سفر، ایده جدیدی را برای ارائه خدمات الکترونیکی گردشگری مطرح
کردهاند که هدف از این ایده فراهم کردن امکان حداقل یک سفر راحت در سال
برای هر خانواده است. یک شرکت ایرانی سرمایه گذار نیز هزینه های اجرایی
کردن این ایده را پذیرفته است.
مجید حسینی نژاد طراح این ایده توضیح میدهد که تمام
مراحل این نرمافزار به صورت کاملا بومی طراحی شده است و سامانه از سرور و
پهنای باند داخلی استفاده میکند.
این سامانه با اطلاع از نواقص موجود در
خدمات سفر و گردشگری از جمله گرانی و نبود بلیت در روزهای شلوغ، تحمیل
هزینههای لغو بلیت و تاخیرها و ارائه راهکار مبتنی بر IT ، سعی در کاهش
نارضایتی از خدمات گردشگری و جذب مشتری دارد.
وی اضافه کرد: این سامانه بومی از طریق اتصال به
سیستمهای رزرواسیون آنلاین خطوط هوایی، امکان دسترسی در لحظه به بانک
اطلاعاتی متمرکزی از نیازها را فراهم میکند.
همچنین به دلیل میزبانی
داخلی، دفعات مراجعه به پهنای باند بین الملل را کاهش میدهد و در صورت
آمادگی سیستم رزرواسیون خطوط هوایی، امکان جایگزینی نرمافزار بومی جدید با
نرمافزار خارجی مورد استفاده فعلی وجود دارد.