در راستای اقتصاد مقاومتی در حوزه فضای مجازی و حمایت از کسب و
کارهای نوپا در جلسه شورای معین مرکز ملی فضای مجازی کشور با حضور اعضای
حقیقی شورای عالی فضای مجازی و نمایندگان دستگاه های عضو شورای عالی فضای
مجازی، چگونگی فعالیت شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای نوپا (استارت آپ)
مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بنابراین گزارش، در این جلسه از سوي معاونت فناوری مرکز ملی فضای مجازی
کشور، مطالبي در خصوص روند ايجاد و شكل گيري اين تشكل ها، هدف از گسترش آن
در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ارائه شد.
در ادامه نکاتی درخصوص
هدف از شكل گيري اينگونه از فعالیت ها وتأثيرات اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و
امنيتي اين کسب وکارها در ایران را با بر شمردن نمونههای موفق آن ترسیم
کرد.
در ادامه اعضای جلسه دیدگاه های خود را درخصوص فرصت ها و تهدیدات این
فعالیت ها بیان داشته و تاکید کردند در فاز نخست که گام حمایتی است اصلاح
قوانین و مقررات حوزه کارآفرینی، اشتغال، تربیت کارآفرینان جدید از طریق
آموزش های تخصصی و در گام دوم شناسایی نیازهای بازار داخلی و پیشتیبانی و
راه اندازی این شرکت ها می بایستی انجام شود.
همچنین در توصیه های سیاستی مواردی همچون توسعه کارآفرینی، صادرات محصولات
و خدمات کسب و کارهای نوآورانه و نوپای حوزه فضای مجازی، تدوین قوانین
حمایتی از کسب و کار شرکت های نوپا، ایجاد حمایت از مراکز خدمات مشاوره ای و
توسعه شرکت های دانشگاهی مورد تاکید قرار گرفت.
گفتنی است؛ کسب و کارهای نوپا یا همان استارت آپ ها سازمانهایي موقتی هستند که با هدف یافتن تحقق پذيري یک مدل کسب و کار و يا تکرار پذیر بودن آن به وجود آمده اند و معمولاً سير تحولات آن از تولید ایده تا نتیجه مطلوب بین 6 تا 7 سال به طول میانجامد.