Gerdab.IR | گرداب

آخرین وضعیت موتورهای جستجوی بومی

دلیل تاخیر راه‌اندازی «پارسی‌جو»

تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۴

دبیر شورای راهبری طرح جویشگر بومی، از شناسایی توانمندی‌های موجود كشور در این زمینه خبر داد و آخرین وضعیت موتورهای جستجوی بومی را تشریح کرد.

به گزارش گرداب علیرضا یاری در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت طرح جویشگر (موتور جستجوی بومی)، پیشرفت این طرح را مناسب ارزیابی کرد و گفت: شرکت‌های علاقه‌مند به راه‌اندازی موتور جستجوگر بومی تا ۲۳ تیرماه جاری برای برخورداری از حمایت‌های این طرح فرصت دارند.

وی اظهار داشت: فعالیت‌های متنوعی از آغاز طرح جهت شناسایی توانمندی‌های موجود در كشور (ازطریق فراخوان و نیز مطالعه‌های میدانی) و نحوه اجرای طرح صورت گرفته است و تاکنون با تلاش‌های انجام شده، پروژه ها شناسایی و اولویت بندی شده‌اند.

یاری با بیان اینکه به‌تازگی آیین‌نامه جدیدی برای جویشگرهای بومی در نشست‌های شورای راهبری تصویب نشده است، درباره زمان راه‌اندازی نسخه تکمیلی «پارسی‌جو» به‌عنوان یکی از جویشگرهای بومی، گفت: بنا به درخواست مجری پارسیجو مبنی بر تعویق زمان راه‌اندازی این موتور جستجو، به‌منظور بهره برداری از سرویس‌های جدید و نیز بهبود وضعیت موجود، شورای راهبری جویشگر بومی در نشست نهم تیرماه جاری با زمان پیشنهادی مجری برای راه‌اندازی در مهرماه امسال، موافقت کرد.

دبیر شورای راهبری طرح جویشگر با بیان اینکه تاکنون در فراخوان جویشگرهای بومی تنها موتورهای جستجوی «یوز» و «پارسیجو» مشارکت داشته‌اند، گفت: در شورای راهبری طرح، ادامه برنامه حمایت از این موتورهای جستجو نیز منوط به ارائه مدل کسب و کار بوده و با توجه به تمدید زمان فراخوان تا ۲۳ تیرماه جاری، چنانچه موتورهای جستجوی دیگری نیز در فراخوان شركت کنند، مطابق مدل کسب و کار پیشنهادی مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

یاری در پاسخ به اینکه شواهد نشان می‌دهد استقبالی از موتور جستجوی «یوز» صورت نگرفته و رتبه جهانی و داخلی این موتور جستجو روز به روز رو به کاهش است، تصریح کرد: اجرای این پروژه در مرحله اولیه بوده و هنوز کاربران نباید «یوز» را با جویشگرهای با سابقه مانند گوگل مقایسه کنند. هرچند این جویشگر باید سعی کند که خدمات ویژه و جذاب برای کاربران خود ارائه کند که مجریان آن، هم اکنون درحال برنامه ریزی و توسعه در جهت تامین انتظارات کاربران خود هستند.

دبیر شورای راهبری طرح جویشگر همچنین درباره برنامه مدنظر این طرح تا پایان امسال، گفت: لیست پروژه های با اولویت یک، مشخص شده و برای تایید به شورای راهبری ارسال شده است كه پس از برگزاری نشست با شركت‌ كنندگان در فراخوان و نیز تكمیل پیش نویس (RFP ) پروژه ها و تایید شورای راهبری، پروژه های با اولویت بالا اجرایی خواهند شد.