Gerdab.IR | گرداب

دینو در مالزی هم دیده شد

تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۴

جاسوس‌افزار دینو که توسط شرکت‌های امنیتی ESET و کسپرسکی معرفی شد و از کشوهای ایران و سوریه جاسوسی می‌کرد، در مالزی هم دیده شد.

به گزارش گرداب به نقل از سایبربان، چندی پیش بنا بر گزارش‌های مختلف شرکت‌های کسپرسکی و ESET، بدافزار دینو در سوریه نیز علاوه بر ایران مشاهده شد. گروه سازنده‌ی این بدافزار که مزرعه‌ی حیوانات است، مراکز هسته‌ای و علمی را در کشورمان مورد هدف قرار داده بود. همچنین گفته‌شده است که آمریکا، چین، ترکیه، مراکش، هلند، آلمان، سوئد، روسیه، انگلیس، اتریش، الجزایر، عراق، نیوزلند و اوکراین نیز از این بدافزار در امان نمانده‌اند. علاوه بر سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف، اکتیویست‌ها نیز از قربانیان بودند.

لازم به ذکر است که اسناد فاش شده‌ی گروه مزرعه‌ی حیوانات از طریق موسسه امنیت ارتباطات کانادا (CSI)، برای اولین بار منتشر شد. این مؤسسه، استانداردهایی برای مؤسسات مالی تنظیم می‌کند و برنامه‌ای به نام "EONBLUE" دارد که توسط اسنودن فاش شده است. این برنامه در ژانویه‌ی ۲۰۱۵ در مجله‌ی «در اشپیگل» آلمان منتشر شد. این برنامه برای ردیابی تهدیدات شناخته‌شده، نظارت بر ترافیک اینترنت، کشف تهدیدات ناشناخته و ایجاد بستر دفاعی در اینترنت است.

هرچند محل دقیق به‌کارگیری این برنامه در این اسناد فاش نشده است، از برخی اسناد چنین برمی‌آید که کانادا با این برنامه به اپراتورهای مخابراتی، دیتاسنترها، کابل‌های زیردریا و سایر تولیدکنندگان زیرساخت در سراسر جهان دسترسی دارد. به‌علاوه برخی دیگر از اسناد نشان می‌دهد که کانادا با استفاده از برنامه‌ی مذکور، بدافزار بابار (Babar) را که در عملیات توپ برفی به‌کاررفته بود تشخیص داده است. عملیات توپ برفی نام عملیاتی است که گروه جاسوسی مزرعه‌ی حیوانات در طی آن از برنامه‌ی هسته‌ای ایران جاسوسی می‌کرد.