Gerdab.IR | گرداب

آیا شما هم یکی از سربازان سایبری هستید؟

تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۴

امروزه با حضور دنیای پر از اطلاعات و همیشه در دسترس آی تی نوع جنگ ها از فیزیکی به جنگ های مجازی تبدیل شده بنابراین باید برای حفظ اطلاعات شخصی خود در دنیای نا امن مجازی با انواع این جنگ ها آشنا شوید.

به گزارش گرداب به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛جنگ سایبری به نوعی از نبرد می گویند که طرفین در حال جنگ از رایانه و شبکه‌های رایانه‌ای و مخصوصا شبکه اینترنت به عنوان ابزار استفاده می کنند و نبرد را در فضای مجازی انجام می دهند. این نوع جنگیدن در واقع جنگ بر سر اطلاعات دنیای صفر و یک است که با انقلاب اطلاعات ظهور پیدا کرد و در آن به دلیل دامنه وسیع و تاثیرات گسترده و تاثیرگذاری بالا توانسته سبک نوینی از جنگ را ارائه دهد.

جنگ اطلاعاتی در واقع طبقه یا مجموعه ای از تکنیک‌هاست که شامل جمع‌آوری، انتقال، حفاظت، جلوگیری از دسترسی، ایجاد اغتشاش و افت کیفیت در اطلاعات می شود و  از طریق آن یکی از طرفین حاضر در جنگ بر دشمنان خود به مزیتی چشمگیر دست پیدا می کند و در حفظ آن اطلاعات که نقطه ضعف طرف مقابل محسوب می شود تلاش چشمگیری می کند.

انواع جنگ سایبری

جنگ اطلاعاتی دارای شش شکل مختلف است که اول جنگ فرماندهی و کنترل است و هدف آن مربوط به قطع کردن سر دشمن، یعنی از بین بردن مغز متفکر طرف مقابل می باشد؛جنگ دوم برپایه اطلاعاتی از قبیل طراحی، حفاظت و ممانعت از دسترسی به سیستم هایی که دشمن برای برتری بر فضای نبرد و جستجوی دانش کافی از آنها استفاده می کند شکل می گیرد.

جنگ الکترونیک که گونه دیگری از جنگ سایبری محسوب می شود در آن از تکنیک‌های رادیویی، الکترونیک، یا رمزنگاری استفاده می کنند؛یکی از جنگ های مهم دنیای مجازی جنگ روانی است که در آن از اطلاعات برای تغییر ذهنیت و طرزفکر دوستان، بی طرف‌ها و دشمنان استفاده می‌شود.


جنگ هکرها معروف ترین جنگ فضای مجازی در میان کاربران است و در آن به سیستم‌های رایانه‌ای حمله می شود و اطلاعات به سرقت می روند همچنین جنگ اطلاعاتی اقتصادی نیز موجب ایجاد مانع در برابر اطلاعات یا تسهیل جریان اطلاعات با هدف کسب برتری اقتصادی صورت می گیرد.