Gerdab.IR | گرداب

ایران سایبری پروژه جدید ایران هراسی

تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۴

موج هراس، از ایران سایبری در چند روز اخیر بسیار جدی تر شده است.اخیرا فاکس نیوز در مقاله ای نوشت این توافق به ایران اجازه خواهد داد تا به یک ابرقدرت سایبری در دنیا تبدیل شود.

به گزارش گرداب به نقل از سایبربان  بدنبال توافق هسته ای این فعالیت رسانه ای، سیاسی اوج گرفت و به نقطه ای رسید که اکنون مسئولان و رسانه های غربی ادعا می کنند که این توافق نه تنها ایران را ضعیف نخواهد کرد بلکه در ابعاد مختلف و از همه مهم تر بعد سایبری، ایران را به یک ابر قدرت جهانی و تهدیدی برای امنیت جهان تبدیل خواهد کرد. اخیرا وب گاه خبری فاکس نیوز مقاله‌ای سراسر اتهام به ایران را منتشر کرد و از مسئولین دولت آمریکا پرسید که چرا باید به تعهدات خود در قبال ایران در توافق نامه اخیرعمل کنند؟

در این خبر که فاکس نیوز تیترش را «توافق با ایران دنیا را برعکس خواهد کرد» انتخاب کرد، ادعا شده است که :"با توجه به تمام امتیازاتی که رییس‌جمهور اوباما و متحدانش در ازای متوقف کردن موقت برنامه هسته‌ای بلند پروازانه‌ی ایران، به این کشور داده اند، دنیا برعکس خواهد شد"
مورخان آمریکایی می‌دانند که ماجرای انقلاب آمریکا زمانی پایان یافت که لرد چارلز کورن کورنولیس (Lord Charles Cornwallis) انگلیسی، در جنگ یورک تاون (Yorktown) در سال 1781 رسماً تسلیم جورج واشنگتن شد.

اما داستان تسلیم چه بود؟ درواقع لرد کورنوَلیس بیمار، ژنرال چالرز اوهارا (General Charles O’Hara) را به نمایندگی از طرف خود به جنگ فرستاد و زمانی که چالرز اوهارا به ناچار مجبور شد شمشیر چارلز کورنوَلیس را به نشانه تسلیم به جورج واشنگتن بدهد لحظه ای، تاریخی ثبت شد، گروه موسیقی نظامی سپاه انگلیس موزیک "دنیا برعکس شد" را نواخت. به کار بردن تیتر«توافق با ایران دنیا را برعکس خواهد کرد» در این برهه زمانی این پیام به همراه دارد که آمریکا تسلیم ایران شده است.

در این خبر اتهام زده شده است که: "به‌هرحال توافق پیشنهادی به ایران کمک خواهد کرد تا سلاح‌های هسته‌ای خودش را توسعه دهد و با قدرت بیشتری از تروریسم حمایت کند و نیروهای نظامی خود را مدرن و به روز کند. همچنین این توافق به ایران اجازه خواهد داد تا به یک ابرقدرت سایبری در دنیا تبدیل شود."

در ادامه اتهامات وارده به ایران، فاکس نیوز نوشته است: "چطور ممکن است؛ در زمانی که روابط دو کشور ایران و آمریکا در اوج تنش قرار دارد؛ در مذاکرات با ایران، کشوری که رهبر عالی آن از دانشجویان این کشور درخواست کرده است تا «نیروهای جنگ سایبری» ایران باشند، در مورد محدود کردن قدرت ایران در زمینه‌ی جنگ سایبری صحبت نشده است؟"

با نگاهی به اظهارات مسئولان آمریکایی در این حوزه و دانستن اینکه آمریکایی ها اطلاعات اندکی از فضای سایبری ایران دارند، باید انتظارِ ادامه‌ی هر چه قدرتمند ترِ این موج رسانه ای و تبدیل آن به یک حربه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... علیه ایران در فضای بین الملل را داشته باشیم:
برای تشخیص این موج هراس از توان سایبری ایران کافیست به گفته های مقامات آمریکایی در چند وقت اخیر نگاهی بیندازیم:
 
1 . کریستن ایچنسهر (Kristen Eichensehr)، مشاور حقوقی سابق معاون وزارت خارجه آمریکا گفت: «ایران قبلاً نیز موضوع تحریم‌های شدید بود؛ اما اگر این تحریم‌ها به خاطر قضیه‌ی هسته‌ای کم شوند، تحریم‌های سایبری جدید ممکن است شدیدتر {علیه ایران} اجرا شوند.»
 
2 . مایک راجرز (Mike Rogers) رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه‌ای با The Hill گفت: "[ایرانی‌ها] هر لحظه به این باور برسند که حملات سایبری جدید و بیشتر به آمریکا به سودشان است، حملات را آغاز می‌کنند."
 
3 . رسانه های آمریکایی معتقدند: «ایران به عنوان یک تهدید سایبری قابل توجه برای ایالات متحده و متحدان، در حال ظهور است. توانایی ایران در حوزه‌ی سایبری به صورت قابل توجهی در سال‌های اخیر بهبود داشته است. ایران در حال حاضر به شبکه‌های بسیار مقاوم در ایالات متحده و عربستان سعودی نفوذ کرده و اطلاعات حساس آنها را کشف و ضبط نموده و از بین برده است. با وجود تحریم‌های اقتصادی و مذاکرات پرمخاطره بین ایران و قدرت‌های جهان بر سر  برنامه هسته‌ای تهران، توانایی سایبری این کشور گسترش یافته است.»
 
4 . یکی از تحلیلگران سایبری آمریکا نیز درباره‌ی ارتباط سایبر ایران و تحریم‌ها گفت: «ایرانی‌ها مکان‌های بیشتر و گروه‌های بیشتر را تحت تأثیر قرار می‌دهند تا بتوانند در زمان و مکان موردنیازشان، از آن‌ها استفاده کنند. به نظر می‌رسد در عرصه‌ی سایبری نیز همین سیاست را دنبال می‌کنند و درصددند تا آنجا که می‌توانند زیرساخت‌های لازم را برای روز مبادا و بیش از آنکه در حال حاضر به آن نیاز دارند، ایجاد نمایند. درنتیجه این توانایی را پیدا خواهند کرد که بتوانند پاسخ‌های رو به افزایش و وسیع‌تری داشته باشند. این پاسخ‌ها در عرصه‌ی غیرنظامی در قبال تحریم‌های بیشتر و عملیات نظامی و یا موضوعاتی غیرقابل‌قبول در منطقه برای آن‌هاست. آن‌ها می‌توانند بدون درگیری مستقیم، درزمانی که ما به آن‌ها حمله می‌کنیم، درزمانی که اسرائیلی‌ها به آن‌ها حمله می‌کنند، زیان قابل قبولی را بر ما تحمیل کنند.»
 
5 . سوزان کالینز (Susan Collins)، یکی دیگر از سناتورهای آمریکایی، گفت: «[توافق هسته‌ای و تقویت قدرت سایبری ایران] می‌تواند درست باشد، این مطلب جای سؤال دارد. ایران در کنار چین و روسیه، بیشترین عاملان حملات سایبری هستند.»