Gerdab.IR | گرداب

راههایی برای افزایش عمر لپ‌تاپ

تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۴

افزایش عمر و کارایی وسایل الکترونیکی از جمله لپ تاپ نیازمند رعایت نکاتی است که رعایت هر یک از آنها می تواند موثر باشد.

به گزارش گرداب به نقل از  ایسنا، لپ تاپ و رایانه‌ها هم مانند هر وسیله‌ای عمری مفید دارند اما برای افزایش عمر آنها رعایت برخی نکات از اهمیتی ویژه برخوردار است.
 
اکثر کاربران لپ تاپ تصور می کنند تا هر زمانی لپ تاپشان از عهده انجام وظایف خود برآید می توان از آن برای انجام امور مختلف رایانه‌ای استفاده کرد، اما این تصوری اشتباه بوده و ممکن است لپ تاپ‌ها وقتی که بیشتر از هر زمان دیگر به وجود آنها نیاز دارید، ناگهان دچار ایراد شوند. پس بهتر است قبل از اینکه درگیر دردسرهای تعمیر دستگاه، بازیابی اطلاعات، تامین قطعه و... شوید به فکر چاره باشید.
 
کارشناسان و فعالان بازار معتقدند طول عمر یک دستگاه تحت تاثیر عوامل مختلفی چون نحوه استفاده، ورود تکنولوژیهای نوین و مدلهای مبتنی بر تکنولوژیهای جدید و عوامل دیگری از این دست متفاوت است، با این حال گفته می شود به طور میانگین عمر مفید یک لپ تاپ سه تا چهار سال تخمین زده می شود. البته محصولات برخی برندها ممکن است عمر بیشتری داشته باشند با این حال اگرچه در بسیاری موارد ممکن است خرابی یک قطعه در نگاه اول به معنی پایان یافتن عمر یک لپ تاپ نباشد، اما عدم یافتن قطعه در بازار، به دلیل عرضه مدلهای جدید که بر تکنولوژیهای نوین مبتنی هستند خط قرمزی روی ادامه حیات لپ تاپ می کشد.
 
مراقب باتری خود باشید
معمولا یکی از اولین قطعاتی که در لپ تاپ دچار مشکل می شوند باتریها هستند در این صورت اگر همچنان باتری لپ تاپ شما در بازار موجود باشد شما می توانید با صرف مبلغی مشکل را برطرف کنید اما در غیر این صورت شما برای استفاده از دستگاه خود باید لپ تاپ را به پریز برق متصل کنید که با این شیوه دیگر امکان آن را نخواهید داشت که از لپ تاپ خود در حین حرکت و هرجایی استفاده کنید به عبارت دیگر با این شیوه لپ تاپ شما به یک دستگاه رایانه شبیه خواهد شد.
 
بر همین اساس بهترین راه آن است که از باتری خود مراقبت کرده و پس از شارژ باتری آن را از برق خارج کنید.
 
حتی توصیه می شود زمانی که در محیطی ثابت هستید و امکان استفاده از پریز برق برای شما وجود دارد از باتری استفاده نکنید تا بدین ترتیب عمر مفید آن را افزایش دهید. البته پیش از این کار حتما از محافظ نیز استفاده کنید تا نوسانات احتمالی برق آسیبی به دستگاه شما نرساند.
 
نکته دیگر آنکه یکی از دلایل خرابی سریع لپ تاپ اتصال مستقیم لپ تاپ به برق است، اگر دقت کرده باشید هنگامی که لپ تاپ را به برق وصل میکنید گاهی اوقات جرقه‌های کوچکی در اطراف پریز به راحتی قابل مشاهده اند، همین جرقه‌ها یا به قولی نوسانات برق باعث میشود که به لپ تاپ آسیب جدی وارد شود.
 
استفاده از پریزها یا سه راهی ها یا محافظ جریان برق میتواند این مشکل را تا حد زیادی بر طرف کند. توصیه می شود لپ تاپ را مستقیم به برق وصل نکنید. علاوه بر این همواره سعی کنید از نرم افزارها و ضد ویروس های مناسب و اصل استفاده کنید.
 
لپ تاپ را تمیز نگه دارید
 
چون لپ تاپ‌ها بیش تر با محیط و خصوصا دستها در تماس هستند خیلی زود کثیف میشوند و این عمر باعث کاهش طول عمر لپ تاپ میشود. برای همین همیشه سعی کنید لپ تاپ خود را تمیز نگه دارید زیرا باعث افزایش طول عمر لپ تاپ میشود.
 
همواره میتوانید برای تمیز کردن لپ تاپ از پارچه نخی مرطوب نمناک استفاده کنید و یا اینکه از محلول های تمیز کننده موجود در بازار که مخصوص همین کار هستند استفاده کنید؛ حتما برای تمیز کردن صفحه مانیتور (نمایش) لپ تاپ از پارچه نخی مرطوب استفاده شود .
 
از لپ تاپ در محیط مناسب استفاده کنید
برای استفاده از لپ تاپ بهتر است از یک سطح صاف و سخت استفاده کنید. لپ تاپ کامپیوتری بسیار جمع و جور و کوچک است که فضای خالی کمی بین قطعات با یکدیگر و با بدنه وجود دارد. بنابراین بیشتر گرمای تولید شده توسط این تجهیزات باید از زیر و اطراف بدنه لپ تاپ خارج شود. بنابراین اگر سطح زیر لپ تاپ صاف و سخت باشد. فضای کافی برای تهویه هوای گرم وجود دارد.
 
بعضی افراد عادت دارند با لپ تاپ در رختخواب کار کنند ولی با قرار دادن آن بر روی تشک نرم نه تنها همین مسیر محدود برای تهویه هوای گرم مسدود می شود بلکه خاصیت عایقی رختخواب سبب می شود سطح زیرین لپ تاپ شما به شدت گرم شود که این معضل می تواند صدمه جدی به لپ تاپ یا نوت بوک شما وارد کند.
 
نکته دیگر آنکه اگر با لپ تاپتان زیاد کار میکنید و مدام روی آن فشار می آورید باید از وسیله‌ای به نام کول پد (میز لپ تاپ) استفاده کنید. این وسیله دارای پایه هایی بالاتر از سطح زمین هستند و چندین خنک کننده ( فن ) همراه خود دارند که باعث خنک شدن و بهبود کار آیی لپ تاپ شما میشود. این دستگاه‌ها عمدتا از برق یو اس بی استفاده میکنند و به شدت کم مصرفند و خیلی کم از باتری استفاده می کنند.
 
همچنین خوردن و آشامیدن در اطراف لپ تاپ را ممنوع کنید یا آن را سر میز غذا نگذارید. تکه‌های غذا می تواند از میان کلیدهای صفحه کلید به داخل قطعات لپ تاپ نفوذ کند و یک لپ تاپ کثیف که تکه های غذا به داخل آن نفوذ کرده است محل مناسبی برای لانه کردن حشرات است. اگر نوشیدنی شما روی لپ تاپ بریزد به احتمال زیاد صدمه جدی خواهد دید. زیرا مایعات سبب بروز اتصالی در مادربرد، هارد دیسک، پرسسور و... می شود.
 
به این ترتیب از دست دادن اطلاعات و صدمه دائمی به قطعات مهم لپ تاپ خود را تجربه خواهید کرد که در اکثر مواقع هزینه تعمیر آن از خرید یک لپ تاپ نو گرانتر تمام می شود.
 
زیاد روی تاچ پد فشار نیاورید
یکی از عوامل مهم در طول عمر لپ تاپ و به خصوص همان تاچ پد این است که نباید زیاد روی آن فشار آورد زیرا همان طور که مشخص است تاچ پد یکی از نیازهای مهم هر لپ تاپ است خصوصا هنگامی که ماوس همراه نداشته باشید. به همین دلیل از فشاور آوردن روی صفحه تاچ پد خودداری کنید و سعی کنید اگر از دکمه‌های آن استفاده می کنید آنها را به آرامی فشار دهید.
 
علاوه بر این اگر می خواهید لپ تاپ خود را جابه جا کنید باید همواره نکاتی را رعایت کنید در غیر این صورت لپ تاپ شما با آسیب های جدی مواجه می شود. چنانچه در داخل درایو خود سی دی یا دی وی دی دارید قبل از حمل لپ تاپ آنرا خارج کنید.
 
نوت بوک را خاموش کنید یکی از قسمتهای مهم و آسیب پذیر لپ تاپ هارد دیسک آن است که باید بسیار مراقبت شود به همین دلیل در لپ تاپ های جدید قابلیت HDD Protection تعبیه شده است. به طوری که اگر ضربه ای به لپ تاپ بخورد وقتی لپ تاپ روشن است، هارد را خاموش می کند تا از صدمه به آن جلوگیری کند.
 
لپ تاپ خود را از مواجه با گرمای شدید یا ضربات جانبی یا تکان های شدید دور نگه دارید. هرگونه کابل و وسایل متصل به لپ تاپ مثل کابل شبکه ، سیم ماوس یا اسپیکر (بلند گو) را از لپ تاپ جدا کنید.
 
صفحه نمایش را به طور کامل ببندید طوری که در جای مخصوص به خودش قرار گیرد. بهتر است برای جلوگیری از بروز هر گونه حادثه که ممکن است لپ تاپ شما را تهدید کند از کیفهای مخصوص لپ تاپ استفاده کنید. لپ تاپ خود را از مواجه با گرمای شدید یا ضربات جانبی یا تکان های شدید دور نگه دارید.
 
مواظب درایو لپ تاپ خود باشید
سعی کنید کمتر از رایتر لپ تاپ استفاده کنید یا اگر استفاده می کنید از سی دی و دی وی دی خش دار استفاده نکنید؛ چراکه باعث خرابی و آسیب دیدن به لنز درایو می شود. زمانی که از دی وی دی یا سی دی رایتر استفاده می کنید حتما لپ تاپ را به برق متصل کنید، زیرا رایترها جریان بسیار بالایی را از منبع تغذیه کشیده و اگر صرفا از باتری استفاده شود به آن آسیب می رساند، چون در این حالت باتری با سرعت زیادی شارژ خود را از دست می دهند.
 
حتی در حالتی که باتری کاملا شارژ نباشد ممکن است لپ تاپ خاموش شده و دیسک نوری شما بسوزد. به همین دلیل در لپ تاپ های مدرن امروزی اگر شارژ باتری کم باشد، لپ تاپ به طور خودکار درایو نوری را خاموش می کند.