اریکسون بر خلاف اپل و مایکروسافت شرکتی است که به صورت مستقیم برای کاربران موبایلی سرویس ویژهای عرضه نمیکند. شما هرگز آگهی تبلیغاتی اریکسون را در تلویزیون مشاهده نکردهاید تا تمایل به خرید یکی از محصولات آن داشته باشید و اگر صاحب یک دستگاه تلفن همراه باشید، این شانس را در اختیار خواهید داشت تا یکی از محصولات اریکسون را مورد استفاده قرار دهید.
شرکت اریکسون پیشبینی کرده است که سال 2020 میلادی ترافیک ویدیویی در شبکه موبایلی جهان نسبت به ترافیک شبکه بین سالهای 2009 تا 2014 میلادی 17 برابر میشود.
اریکسون هم اکنون بخش سختافزاری در مقیاس وسیع را برای فناوری LTE-B تامین میکند و در مسابقات ورزشی بزرگ از جمله «بازیهای قهرمانی ملی فوتبال دانشگاهی» در استادیومAT&T در شهر دالاس، کلیه زیرساختهای ارتباطی را تامین کرده است.
این فناوری به شبکهها امکان میدهد تا بتوانند محتوای مورد نظر خود را به صورت کارآمد و کاربردی نسبت به فناوریهای ویدیویی موبایلی ارایه دهند. در مسابقات ورزشی این فناوری میتواند قابلیتهای کارآمد در اختیار مردم بگذارد و به آنها امکان دهد در هر نقطه از ورزشگاه که نشستند، از زوایای مختلف مسابقه را تماشا کنند.
سیستم خدمات DVR مبتنی بر فضای پردازش ابری نیز برای تامین محتوا ارایه شده است که با اتصال به یک سرور مرکزی به اوپراتورها امکان میدهد محتوای مورد نظر خود را در قالب یک کتابخانه جامع برای کاربران ارایه دهند و از طریق شبکه داخلی خود، خدمات را به دست مشترکان برسانند.
اریکسون امیدوار است که با فناوریهای جدید خود به صورت گسترده وارد بازارهای نوظهور شود. این شرکت برنامهریزی کرده است که در سال 2017 میلادی 15 درصد بازار تلویزیون هند را در اختیار بگیرد.
در بخش خدمات ویدیویی نیز «سیمون فراست» از مدیران اریکسون توضیح داد که آینده این شرکت مبتنی بر استراتژی ارایه خدمات ویدیویی شکل میگیرد.
کسب و کارهای متصل
اریکسون همچنین یکی از بزرگترین شرکتهای جهان برای توسعه فناوری کسب و کارهای متصل محسوب میشود که از جمله فعالیتهای آن میتوان به پشتیبانیهای عملیاتی(OSS)، سیستمهای پشتیبانی از کسب و کار(BSS) و خدمات تجارت موبایلی اشاره کرد.
دو سیستم OSS و BSS لینکهایی هستند که یک شبکه را به شبکه دیگر متصل میکنند و به ارایهدهندگان خدمات امکان میدهند تا پیچیدگیهای اطلاعاتی را برطرف کنند و خدمات آن را در قالب یک بسته کاربردی در اختیار کاربران بگذارند.
«ری باریزو» مدیر مرکز راهکارهای عملیاتی و سازمانی اریکسون توضیح داد: «در سیستمهای آمادهباش و عملیاتی سازمانی، ارایهدهندگان خدمات ارتباطی میتوانند از راهکارهای ما استفاده کنند تا کاربران خانگی بتوانند از تمام محتوای مورد نیاز خود بهرهمند شوند».
سیستمها از طریق ابزارهای تحلیلی، خدمات پردازش ابری، شبکههای مجازی و شبکههای مبتنی بر نرمافزار میتوانند فناوریهای آینده را به اتومبیلهای متصل، اینترنت اشیا و سیستمهای ارتباطی ماشین-به-ماشین انتقال دهند.
سیستم تجارت موبایلی یا M-Commerce در این راستا به یک کسب و کار جدید تبدیل شده است. گزارش جدید منتشر شده از سوی مرکز Digi-Capital نشان داد بین سه ماهه سوم 2013 تا سه ماهه سوم 2014 میلادی شرکتهای جهان بیش از 4.2 میلیارد دلار در این حوزه سرمایهگذاری کردهاند.
سیستم M-Commerce اریکسون سه محصول ویژه تولید میکند: خدمات Wallet Platform، Converged Wallet و M-Commerce Interconnect. این سیستم یک نرمفزار مالی باز محسوب میشود که خدمات چندگانه موبایلی را در قالب یک بسته کارآمد ارایه میدهد و به کاربران امکان میدهد از خدمات اینترنتی بهرهمند شوند، پرداختهای مجازی را انجام دهند و نقل و انتقالات مالی را دنبال کنند.
گسترش فعالیتها در بازارهای نوظهور
گسترش دستگاههای الکترونیکی فقط در بازارهای بزرگ و اشباع شده صورت نمیگیرد و به تناسب آن بازارهای نوظهور هم پیشرفت میکنند. اریکسون به این مسئله توجه فراوان دارد و به دنبال توسعه فعالیتهای خود در بازارهای نوظهور از جمله هند، آفریقا، آمریکای لاتین و دیگر مناطق جهان است.
اریکسون ادعا کرده است که هماکنون بزرگترین ارایه دهنده فناوری LTE در جهان محسوب میشود و هماکنون بیش از یک میلیارد مشترک در 180 کشور جهان از خدمات آن استفاده میکنند.
در ژوئن 2015 اریکسون موفق شد به عنوان نخستین ارایه دهنده خدمات LTE در منطقه جنوب صحرای آفریقا فعالیت خود را آغاز کند. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی تحلیلگران Nasdaq، اریکسون سرویسهای کاملا متمایز و کارآمد در کشورهای اوگاندا، نیجریه، تانزانیا و جمهوری دموکراتیک کنگو ارایه کرده است به صورت ویژه بر توسعه شبکه مخابراتی در این مناطق تاکید دارد.
اریکسون همچنین به تازگی قراردادی را با بزرگترین اوپراتور موبایلی تایوان موسوم به Chunghwa Telecom منعقد کرد تا زیرساختهای LTE جدید را به شبکه آنها اضافه کند و بتواند سطح پوششدهی و ظرفیت این اوپراتور برای ارایه سرویسهای نسل چهارم مخابراتی افزایش یابد.
بر اساس گزارش Mobility Report اریکسون، سهچهارم مشترکان موبایلی جدید در جهان طی فصل نخست سال 2015 میلادی در مناطق آفریقا و آسیا به شبکه موبایلی پیوستند که پیشبینی میشود این روند تا سال 2020 به همین صورت ادامه داشته باشد.
یک مطالعه جدید که توسط آزمایشگاه ConsumerLab اریکسون انجام شده است نشان میدهد 35 درصد کاربران موبایلی خدمات 3G در منطقه آمریکای لاتین تمایل دارند از خدمات 4G بهرهمند شوند.
در حال حاضر 40 درصد ترافیک موبایلی جهان را شرکت اریکسون به واسطه فناوریهای خود مدیریت میکند.