Gerdab.IR | گرداب

آذربایجان بازار خوبی برای شرکت‌های ایرانی

تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۴

وزیر ارتباطات در جلسه پیگیری کمیسیون مشترک ایران وآذربایجان گفت: درزمینه گسترش همکاری با آذربایجان هیچ گونه محدودیتی نخواهیم داشت.

به گزارش گرداب از روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمود واعظی دردیداربا مصطفی اف، رئیس کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان گفت:  امروز بر روی مسائلی چون، انرژی، نفت، گاز، پتروشیمی، آب و برق و همچنین راجع به تجارت، گمرک و بانکداری مذاکراتی داشتیم و امروز 7 کمیته تشکیل  شده و تا عصر نتایج این کمیته ها مشخص خواهد شد.
 
واعظی با بیان اینکه زمینه همکاری ها رو به گسترش است، افزود: روابط ایران و آذربایجان آنقدر نزدیک شده که در گذشته 500 هزار گردشگر وارد ایران شدند و به  800 هزار توریست افزایش پیداکرد.
 
وی به شبکه حمل و نقل بین دو کشور اشاره کرد و گفت: در زمینه جاده، حمل و نقل هوایی به ویژه اتصال راه آهن ایران و آذربایجان از طریق آستارا بحث های جدی داشته ایم  و در زمینه پل آستارا نیز توافقات خوبی انجام شده است.
 
واعظی به مذاکرات در زمینه بهداشت و کشاورزی اشاره کرد و افزود: قرار است موافقت نامه ای در رابطه با دام و دامپزشکی امضا کنیم که اگر این سند امضا شود، مشکلات فعلی برای صادرات و واردات  دراین زمینه حل می شود.
 
وی گفت: حجم روابط تجاری دو کشور هم‌اکنون 500 میلیون دلار است که تا سال آینده به 3 برابر افزایش خواهد یافت.
 
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به زمینه همکاری دو کشور در بازار (ICT) گفت: آذربایجان از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بازار خوبی برای شرکت‌های ایرانی است. این کشور با خریداری یک ماهواره در زمینه فناوری فضایی از ایران جلوتر است و ایران می‌تواند از ظرفیت مازاد آنها استفاده کند.
 
آذربایجان از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بازار خوبی برای شرکت‌های ایرانی
 
وی خاطرنشان کرد: در این دیدارها همچنین دو کشور در زمینه تسهیلات ویزایی و حذف محدودیت‌های ویزا توافق کردند که این امر فعالیت را به‌ویژه برای تجار آسان می‌کند.
 
 واعظی به حضور وزیر ​​​ICT آذربایجان در ایران طی سال گذشته اشاره کرد وافزود: به دلیل کوتاه بودن این سفر لازم است؛ ایشان  سفر دیگری به ایران در زمینه گسترش همکاری ی ارتباطی، داشته باشند
 
وی به زمینه های همکاری های ارتباطی چون فیبر نوری، دیتا و ماهواره اشاره کرد و افزود: زمینه های همکاری  های دوجانبه  بسیار زیاد است و هیچ محدودیتی برای همکاری نداریم.
 
واعظی اظهار کرد: در شرایط جدید که دنیا با گستردگی وارد همکاری با ایران خواهد شد هیچ وقت دوستان قدیمی و خوب خود را فراموش نمی کنیم و امیدوار هستیم در این شرایط در موضوعات مختلف،  موانع برطرف شود.
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه به این مذاکرات ایران و آذربایجان بسیار خوش بین هستم، افزود:اراده سیاسی در بالاترین سطح برای گسترش روابط بین دو کشور وجود دارد.
 
وی اظهار کرد: امیدواریم توافق هسته ای ایران علاوه بر گسترش روابط ایران و آذربایجان باعث صلح و ثبات در منطقه شود.
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان سال گذشته در باکو انجام شد، گفت: امیدواریم همه موارد مطرح شده در این کمیسیون اجرایی شود.
 
واعظی تصریح کرد: دستور توسعه را اراده سیاسی ریاست جمهوری دو کشور صادر کرده است و ما آن ها را تعقیب می کنیم.
 
وی با بیان اینکه نشست امروز زمینه ای برای برگزاری کمیسیون مشترک  میان دو کشور است، افزود: گسترش سرمایه گذاری های دوجانبه،میان ایران و اذربایجان دردستورکارقراردارد.