Gerdab.IR | گرداب

"امنیت سایبری"یا فضولی مجازی؟

تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۴

"امنیت سایبری"نام لایحه ای است که قرار است در آن شرکت ها و موسسات آمریکا را نه تنها مجاز بلکه ملزم کند تا هرگونه اطلاعات شهروندان آمریکایی را که به زعم دولت تهدید به حساب می آیند،در اختیار ادارات فدرال این کشور قرار دهد.

به گزارش گرداب از باشگاه خبرنگاران جوان؛ قرار است لایحه ای با نام "امنیت سایبری"طی چند روز آینده در سنای آمریکا به رای گذاشته شود.دراین لایحه شرکت ها و موسسات ایالات متحده نه تنها مجاز بلکه حتی ملزم خواهند شد تا هرگونه اطلاعاتی درمورد شهروندان آمریکایی را که از نظر دولت آمریکا تهدیدی علیه امنیت ملی محسوب می شوند در اختیار ادارات امنیتی این کشور قرار دهند.

درصورت تصویب این لایحه در سنای این کشور زمینه برای دریافت، ذخیره و توزیع هرگونه اطلاعات توسط نهاد های امنیتی ایلات متحده از شهروندان آمریکایی فراهم خواهد شد.
 
برهمین اساس"الهاندرو میورکاس "معاون وزارت امنیت ملی آمریکا در پاسخ به نامه'"ال فرنکلین" سناتور دموکرات ایالت مینه سوتا به صراحت قسمت اعظمی از لایحه امنیت سایبری  را تجاوز به حریم خصوصی خوانده است.
 
اما در این میان یکی از دغدغه های مخالفان این لایحه این است که در صورت قانونی شدن آن بسیاری از اطلاعات شخصی کاربران اینترنتی اعم از اطلاعات کارت های اعتباری ،فهرست کالاهای خریداری شده و سوابق بهداشتی و درمانی شهروندان آمریکایی مانند اطلاعات ژنتیکی نیز دراختیار مقامات دولتی قرار بگیرد.
 
بسیاری بر این باورند که لایحه مذکور مجوز جاسوسی درمورد مناسبات خصوصی افراد با یکدیگر را صادر خواهد کرد.
 
سازمان های مدافع حقوق و آزادی های مدنی و نیز گروه های فراوانی از طرفداران حریم خصوصی در آمریکا، بیش از 6 میلیون نمابر اعتراضی به دفاتر مختلف سنا و نمایندگان کنگره آمریکا ارسال کرده و  لایحه امنیت سایبری را  نمونه بارزی از "سیاست های اورولی"خوانده اند.  
 
 
شباهت پیش بینی جورج اورول با لایحه امنیت سایبری آمریکا
 
 
جورج اورول، نویسنده انگلیسی است.او رمان تخیلی با نام "1984" را به نگارش درآورده است و در آن پیش بینی کرده که شرکت های غول پیکر در آینده نزدیک با تقسیم کردن جهان به سه بخش مجزا همه مقدرات مردم کره زمین را تحت کنترل خواهند گرفت و با نصب تلویزیون ها و دستگاه های شنود و جاسوسی درخانه ها کوچکترین رفتار های مردم را زیر نظر می گیرند.
 
 
از آنجایی که اکثریت کنگره آمریکا را هم حزبی های "جورج بوش"تشکیل داده اند؛ به نظر می رسد آمریکا یک بار دیگر به سمت سیاست های محافظه کارانه در حال حرکت است.سیاستی که در آن ضمن القای فضای امنیتی به شهروندان آمریکایی به هر بهانه ای حریم خصوصی افراد از سوی دولتمردان آمریکا نقض می شود.