Gerdab.IR | گرداب

کمیته جدید امنیت سایبری در آمریکا

تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۴

وزارت امنیت داخلی آمریکا (DHS) در حال ایجاد کمیته‌ای است که مخصوص تقویت دفاع دیجیتال از شبکه‌های برق است.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ وزارت امنیت داخلی آمریکا که یکی از متصدیان امنیت سایبری در این کشور است، اعلام کرد که شورای مشورتی امنیت این وزارت خانه یک کارگروه امنیت سایبر برای پیشگیری از حملات سایبری به شبکه‌ها و نیروگاه‌های برق تشکیل می‌دهد.

این کمیته را برخی یادآور اصطلاح «Cber Pearl Harbor» می‌دانند. این اصطلاح در سال 2012 توسط وزیر دفاع وقت آمریکا، لئون پنتا (Leon Panetta) به کار رفت. این اصطلاح به این معنی است که آمریکا با حملات سایبری مواجه است و به‌نوعی به حمله‌ی نظامی که آمریکا مدعی است در سال 1941 به منطقه‌ی Pearl Harbor توسط ژاپن صورت گرفت اشاره می‌کند.

همچنین مایکل راجرز (Michael Rogers)، رئیس NSA و U.S. Cyber Command، به قانون‌گذاران آمریکا در پاییز گذشته گفت که چین و یکی دو کشور دیگر می‌توانند بخش‌های حیاتی آمریکا را با حملات سایبری مختل کنند. محققین در اتهامی «ایران» را نیز در این فهرست جای‌داده‌اند.

وزیر امنیت داخلی، جه جانسون (Jeh Johnson)، خواستار هیئتی شد که آمادگی بخش‌های مهم این وزارت خانه برای مقابله با تهدیدات سایبری را بسنجد.

به‌علاوه این کمیته‌ی جدید موظف است پیشنهادهایی را برای اتخاذ یک رویکرد واحد امنیت سایبری برای دولت و سازمان‌های محلی ارائه دهد.

در اینجا خالی از لطف نیست که نگاهی فهرست‌وار به وظایف وزارت امنیت داخلی در سایبری آمریکا بیندازیم. این وزارت خانه یک نقش کلیدی را در فضای سایبری این کشور ایفا می‌کند. از وظایف آن در این حوزه می‌توان موارد زیر را نام برد:

۱. تداوم تحقیق و توسعه برای راه‌حل‌های جدید به‌منظور حل مشکلات سایبری
۲. مشارکت با صاحبان و مجریان زیرساخت‌های حیاتی مانند سامانه‌های مالی و آب و برق
۳. آگاهی بخشی در مورد خطرات سایبری
۴. تعقیب و دستگیری مجرمان سایبری
۵. آموزش راجع به اینکه مردم چگونه می‌توانند با امنیت از شبکه استفاده کنند.
۶. تشویق بخش عمومی و خصوصی برای افزایش توانایی‌های سایبری
۷. مبازره با تهدیدات سایبری (این وظیفه به‌صورت مشترک وظیفه‌ی بخش دولتی، خصوصی، غیرانتفاعی است.) همه این بخش‌های یک وظیفه‌دارند آن‌هم پاسخ سریع به آسیب‌پذیری‌های سایبری است.