Gerdab.IR | گرداب

پهپادهایی با چشم حشرات

تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۴

محققان در تلاش هستند تا با الگو گرفتن از چشم حشرات بتوانند سیستم ناوبری پهپادهای بسیار کوچک را بهبود ببخشند.

به گزارش گرداب از سایبربان محققان و طراح‌ها به کمک یکدیگر در حال ساخت یک پهپاد در اندازه و ظاهر حشرات هستند؛ اما در ساخت سیستم ناوبری آن با مشکل مواجه شدهاند.

احتمال بسیار زیادی وجود دارد که این پهپادها در زمان پرواز در مکانهای تنگ و مواجهه با موانع، با آن‌ها تصادفی داشته باشند.

محققان موسسه‌ی فدرال فناوری سوئیس (Swiss Federal Institute of Technology) برای رفع کردن این مشکل و تقویت سیستم ناوبری این پهپادها، نوعی چشم مصنوعی با الهام از چشم حشرات برای آن ایجاد کرده‌اند.

این پهپادهای کوچک می‌توانند در موقعیت‌های خطرناک بسیار مفید باشند و مسیر خود را پیدا کنند. این پهپادها به سازمانهای جاسوسی کمک می‌کنند و می‌توانند به مکان‌هایی بروند که انسان‌ها توانایی ورود به آن را ندارند.

محققان هنوز در حال تحقیق برای بهبود سیستم ناوبری این پهپادها در مکانهایی با فضای مانور کم هستند.

داریو فلورانو (Dario Floreano)، مدیر بخش سامانه‌های هوشمند آزمایشگاه فدرال فنّاوری سوئیس، گفت: "اصلی‌ترین چالش ما در این پروژه، جلوگیری از برخورد پهپادها با موانع است."
محققان تلاش زیادی را برای ساخت دوربینی که بتوان از آن بر روی پهپادها استفاده کرد انجام دادند اما هیچ‌کدام به نتیجه‌ی دلخواه نرسید. به همین علت بود که گروه محققان این پروژه در مورد نحوه‌ی دید حشرات تحقیق کردند.

با توجه به مقاله‌ای که در مجله‌ی "Royal Society interface" به چاپ رسیده است، این چشم مصنوعی به کمک یک سیستم تشخیص نور و ترکیب چند ویژگی دیگر کار می‌کند. این چشم مرکب "Ommatidia" نام‌گذاری شده است.

وزن این چشم تنها 2 میلی‌گرم و فضایی که اشغال می‌کند تنها 2 میلی‌متر مربع است. این فناوری میتواند محدوده‌ی دید پهپادهایی در اندازه‌ی حشرات را افزایش دهد.

پهپادها به کمک این چشم و فنّاوری حساس به نوری که دارند، میتوانند فاصلهی خود تا موانع را تشخیص دهند. از ویژگی‌های دیگر آن می‌توان به لنزهای سه‌بعدی آن با کیفیت پایین اشاره کرد. این لنزها به پهپادها کمک می‌کنند تا هر حرکت و تغییری را تشخیص دهند.

همه‌ی ویژگی‌هایی که تا این لحظه در مورد این چشم‌ها توضیح داده شد به پهپادهای بسیار کوچک کمک می‌کند تا قدرت مانور و سرعت آن‌ها در تشخیص موانع بسیار افزایش پیدا کند.

محققان این پروژه گفتهاند که الگوریتم نوشته‌شده برای این چشمها آماده شده و به‌راحتی بر روی تراشه‌های دیجیتالی کوچک قابل پیاده‌سازی هستند. یکی از چالش‌هایی که محققان با آن روبه‌رو هستند نحوه‌ی پیاده‌سازی و قراردادن این چشم‌ها بر روی پهپادهای بسیار کوچک است.

محققان در تلاش هستند تا بتوانند با تکمیل این الگوریتم دید 360 درجه را در این پهپادها ایجاد کنند تا همزمان با حرکت در محیط بتوانند به فعالیت‌های خود نیز بپردازند. حداکثر وزنی که گروه محققان می‌تواند برای این چشم‌ها در نظر بگیرد، 50 گرم تعیین شده است.