Gerdab.IR | گرداب

تلفیق بالگرد و هواپیما؛

نسل متفاوتی از پهپادها ساخته شد

تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۴

نسل جدیدی از پهپادها ساخته شده که تلفیقی از عملکرد بالگرد و هواپیما را دارد.

به گزارش گرداب از مهر، طی دهه های گذشته طراحی سیستم های پروازی بر یک اصل کلی متمرکز بوده است: «اگر سیستمی می خواهید که سریع پرواز کند به بدنه ای شبیه هواپیما نیاز دارید که جریان هوا را شکافته و با سرعت زیاد پرواز کند و اگر به سیستمی نیاز دارید که نشست و برخاست عمودی داشته باشد، به ملخهای قدرتمند و ساختاری کندتر نیاز است.»
 
در نسل جدید جت ها از فناوری نشست و برخاست عمودی (VTOL) استفاده می شود با این حال این فناوری بسیار گران بوده تا جایی که در معدود جت هایی نظیر F-۳۵B و V-۲۲  دیده می شود.
 
اکنون پهپادی ساخته شده که این قابلیت در آن با صرف هزینه ای بسیار کمتر تعبیه شده است. این فناوری جدید توسط شرکت سونی به دنیا معرفی شده است.
 
عملکرد پهپاد سونی بدین ترتیب است که ملخهای تعبیه شده در مرکز آن در حین برخاستن از زمین به موازات سطح قرار داشته تا مانند یک بالگرد از زمین اوج بگیرد. در ادامه ملخها حول محوری چرخیده تا زاویه عمود با سطح زمین پیدا کنند و پهپاد را مانند یک هواپیما به جلو برانند.
 
این فناوری جدید توسط Aerosense که پروژه مشترک میان سونی و ZMP Inc محسوب می شود ارایه شده است.
 
آنچه که مهندسان در این پروژه ساخته اند قابلیت پرواز با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت طی دو ساعت را داشته و این درحالی است که توانایی حمل دوربین و سایر تجهیزات به وزن ۱۲ کیلوگرم را نیز دارد.