Gerdab.IR | گرداب

رباط انسان‌نمای سخنگو

تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۴

گروهی از محققان ژاپنی موفق شده‌اند رباط انسان نمایی تولید کنند که قدرت صحبت کردن و برقراری ارتباط بالایی دارد.

به گزارش گرداب از سایبربان پروفسور هیروشی ایشیگارو (Hiroshi Ishiruro)، از دانشگاه اساکای ژاپن (Osaka)، کسی است که به ساخت رباط انسان نمایی کاملاً شبیه به خود معروف است.

این شخص که سال گذشته رباط‌های انسان نمای کاملی که به اعتقاد خیلی‌ها ترسناک هستند ساخته بود، امسال رباط انسان نمای دیگری به نام Erica ساخته است که حس بدی را منتقل نمی‌کند.

به گزارش واحد فناوری اطلاعات سایبربان؛ رباط جدیدی که ایشیگارو ساخته است نه‌تنها ازنظر ظاهر و شباهت آن به انسان قابل‌تحسین است بلکه گوش‌های بینندگان را نیز مورد نوازش قرار داده است. این رباط نسبت به نسل قبلی خود از قدرت برقراری ارتباط بهتری برخوردار است و حرکت‌ها و لحن رباط گونه‌ی آن حذف‌شده و بسیار به انسان نزدیک شده است.

این رباط با همکاری سازمان علوم و فناوری ژاپن، دانشگاه اساکا، مؤسسه‌ی تحقیقات بین‌الملل ارتباطات (ATR) و دانشگاه کیوتو (Kyoto) ژاپن ساخته‌شده است. اوایل ماه اگوست، اریکا را برای نمایش توانایی برقراری ارتباطی که دارد در موزه‌ی علم و فناوری ژاپن به نام میرایکان (Miraikan)، به نمایش گذاشته‌ شد.

با وجود پیشرفتی که این رباط نسبت به سال گذاشته دارد، هنوز از استانداردهای صحبت کردن انسان‌ها فاصله زیادی داشته و به سؤال‌هایی مانند «سرگرمی‌های شما چه است؟» پاسخ می‌دهد.

اریکا می‌تواند چشمک بزند، احساسات را در صورت خود نشان و سر خود را تکان بدهد. تمامی این حرکات در توانایی برقراری ارتباط این رباط تأثیر گذاشته است.

علاوه بر این‌ها، مدتی است که رباط‌هایی با نام پپر (Pepper) در برخی شرکت‌ها به‌عنوان مسئول پذیرش مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ اما به نظر می‌رسد با پیشرفت سریع فناوری ساخت رباط‌هایی مانند اریکا به‌زودی نسل پیپر منقرض خواهد شد.