Gerdab.IR | گرداب

جاسوسی کورتانا و بینگ از کاربران

تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۴

مایکروسافت، اطلاعات کاربران را بدون اطلاع و آگاهی آنها، از طریق دستیار صوتی کورتانا و موتور جستجوی بینگ جمع‌آوری می‌کند.

هنوز زمان زیادی از زمان معرفی جدیدترین سیستم‌عامل شرکت مایکروسافت نمی‌گذرد که روزانه اخبار زیادی را در مورد جاسوسی این سیستم‌عامل از کاربران و ضعف‌های امنیتی آن می‌شنویم.
 
به گزارش گرداب از سایبربان، باوجود فعال کردن تمام گزینه‌های امنیتی و حفظ حریم خصوصی در ویندوز 10، این سیستم‌عامل همچنان حریم خصوصی کاربران را نقض می‌کند.
 
این بار نوبت به دستیار صوتی ویندوز 10 یعنی کورتانا و موتور جستجوی مایکروسافت یعنی بینگ است تا نقش مجرم را بازی کنند.
 
بر اساس یک تجزیه‌وتحلیل فنی انجام‌شده، باوجود غیرفعال کردن قابلیت‌های کورتانا و بینگ در ویندوز 10، این دو قابلیت اطلاعات کاربران را به سرورهای مایکروسافت می‌فرستند.
 
کورتانا شماره شناسایی رایانه‌ی کاربر را به سرورهای مایکروسافت می‌فرستد. از این طریق مایکروسافت می‌داند که چه پیامی از چه رایانه‌ای ارسال می‌شود و فرستنده پیام را شناسایی می‌کند.
 
داستان زمانی بدتر می‌شود که بدانیم مایکروسافت اطلاعات کاربران را از طریق کاشی‌های موجود در صفحه‌ی شروع (Start) خود نیز به سرورهایش می‌فرستد. حتی اگر تمام کاشی‌ها را نیز پاک کنیم، ویندوز کاشی‌هایی را ایجاد کرده و از طریق آنها، اطلاعات را به سرورهای مایکروسافت می‌فرستد.
 
همچنین، ویندوز 10 از پروتکل رمزنگاری نشده‌ی HTTP استفاده می‌کند که همین مسأله، کاربران را در برابر حملات سایبری و سرقت اطلاعات آسیب‌پذیر می‌کند.