Gerdab.IR | گرداب

جاده‌هایی برای خودروهای الکتریکی

تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۴

انگلستان در حال ساخت و آزمایش جاده‌هایی است که خودروهای الکتریکی را در حال حرکت شارژ می‌کنند.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ هنوز زمان زیادی لازم است تا تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی بتوانند سهم بالایی در بازار خودرو پیدا کنند. یکی از دلیل‌های اصلی این موضوع مدت‌زمان کم شارژ دهی، بالا بودن مدت‌زمان لازم برای شارژ کامل خودرو و نبود ایستگاه‌های کافی برای این کار است.

دولت‌مردان انگلیس موفق به یافتن راهی شده‌اند که می‌تواند این مشکل را برطرف کند. در این طرح آن‌ها جاده‌ای ویژه می‌سازند که خودروهای الکتریکی را در حال حرکت شارژ می‌کند. آن‌ها اعلام کرده‌اند این جاده را به‌زودی مورد آزمایش قرار می‌دهند.

هفته‌ی گذشته اندرو جونز (Andrew Jones)، وزیر راه و ترابری انگلستان، گفت: «دولت در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم در اتوبان‌های انگلستان است. شارژ خودروهای الکتریکی در حال حرکت به‌صورت بی‌سیم، ابتدا به مدت 18 ماه به‌صورت آزمایش‌های خارج جاده‌ای صورت می‌گیرد و پس از آن در اتوبان‌ها اجرا می‌شود.»

انگلستان در حال برگزاری مناقصه‌ای است تا شرکت‌هایی که تمایل به فراهم کردن زیرساخت‌ها و شرکت در این آزمایش‌ها را دارند، پیشنهادهای خود را ارائه دهند.

وزیر راه انگلستان در این مورد گفته است: «دولت از 5 سال پیش تا این لحظه بیش از 500 میلیون یورو در زمینه‌ی خودروهای الکتریکی و بهبود عملکرد آن‌ها هزینه کرده است تا بتواند این خودروها را در دسترس خانواده‌ها و صنعت‌های مختلف قرار دهد.»

سیستم این جاده‌ها به این صورت عمل می‌کند که برق را از طریق خطوط برق و سیم‌پیچ‌ها که در زیر جاده‌ها کار گذاشته شده‌اند، به‌صورت بی‌سیم به سیم‌پیچ خودرو برای شارژ باطری آن می‌فرستد.

مفتول‌ها، سیم‌پیچ‌ها و خطوط انتقال برق به این علت در زیرزمین قرار گرفته‌اند تا از ایجاد تصادف‌ها و شوک‌های الکتریکی ناگهانی و خطرهای آن جلوگیری کنند. این فناوری می‌تواند در تمامی خودروها استفاده شود. به کمک این طرح در زمان رفت‌وآمد صاحبان این خودروها بین خانه، محل کار و ایستگاه‌های شارژ و زمان شارژ آن‌ها صرفه‌جویی بسیاری خواهد شد.

همچنین کشور کره‌ی جنوبی نیز در جاده‌ای به طول 12 کیلومتر در شهر گومی در حال آزمایش شارژ بی‌سیم خودروهای الکتریکی است. در کشور کره این کار به کمک ایجاد میدان‌های مغناطیسی صورت گرفته است.