Gerdab.IR | گرداب

یک رمز امن برای تمام حساب ها!

تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۴

برنامه نویسان نرم افزاری جدید، طراحی کرده اند که از طریق آن می توانید راحت تر وارد حساب کاربری تان شوید.

به گزارش گرداب از باشگاه خبرنگاران چند حساب مختلف کاربری، داشتن تبلت و تلفن و کامپیوتر شخصی که هرکدام رمز عبوری متفاوت دارد، به خاطر سپردن رمز عبور هر کدام هم شده است چالشی سخت، از یک سو کارشناسان بر این عقیده اند که از رمز عبور یکسان برای حساب های مختلفمان در فضای مجازی استفاده نکنیم از سوی دیگر به خاطر سپردن این حجم از اعداد و ارقام نامربوط کار هر کسی نیست.


رمز عبور های بیومتریک ایده ی متفاوت

حالا متخصصان برای از بین بردن پسورد ها، نرم افزاری طراحی کرده اند که با دو بار شنیدن صدای کاربر، هویتش را شناسایی می‌کند، در چند سال گذشته شرکت های بزرگ تکنولوژی برای ارتقای امنیت کاربران پسورد های بیومتریک، مانند تشخیص هویت از طریق صدا، اثر انگشت و یا عنبیه چشم را برروی سیتم های خود قرار داده اند.

امینت اطلاعات کاربر و جلوگیری از نفوذ هکرها به سیستم های شخصی حرف اول را برای یک نرم افزار و یا حساب کاربری می زند، ایده ی برتر در این مورد بهره‌گیری از پسوردهای دومرحله‌ای است، هر بار که می‌خواهید وارد سرویسی نظیر جی‌میل٬ توییتر یا فضای ابری خود شوید، از طرف سرورها کد چهاررقمی تصادفی یکتایی به موبایل‌تان ارسال می‌شود که ورود به اکانت تنها با در اختیار داشتن و وارد کردن آن در کنار رمز عبور میسر خواهد بود.

رمز عبور های بیومتریک ایده ی متفاوت
ابداع پسوردهای دومرحله‌ای تحول مهمی در دنیای امنیت دیجیتال بود٬ اما در کنار همه مواهبش برای کاربران٬ مصائبی هم داشته و دارد؛ برای هر بار ورود به اکانت باید موبایل‌تان را در دست بگیرید٬ بازش کنید٬ کد چهار رقمی را ببینید و بعد آن را در صفحه مرورگر یا اپلیکیشن وارد کنید، این فرآیند، طولانی و عذاب‌آور به نظر می‌رسد و به همین خاطر بسیاری از فعال کردن این سرویس چشم‌پوشی می‌کنند٬ در حالی که می‌دانند بدون آن تهدیدهای امنیتی بیشتری در کمین‌شان خواهد بود.

حالا تیمی از متخصصان امنیت در موسسه تکنولوژی فدرال سوئیس٬ می‌گویند روشی ابداع کرده‌اند که دردسرهای رایج پسوردهای دومرحله‌ای را ندارد٬ چون در مرحله دوم با دو بار شنود صدای محیط٬ هویت کاربر را شناسایی می‌کند. ابزاری که آنها طراحی کرده‌اند "ساوندپروف" (Sound-Proof) نام دارد. این گروه قرار است روز پنج‌شنبه (۲۰ اوت) نتایج پژوهش‌های خود را در قالب مقاله‌ای در کنفرانس امنیتی یوزنیکس (Usenix) ارائه کنند، به این ترتیب وقتی می‌خواهید وارد سایت یا سرویسی شوید که امکان "ساوندپروف" روی آن فعال شده٬ سرور اپلیکیشنی را به صورت اتوماتیک روی موبایل‌تان فرا می‌خواند.