Gerdab.IR | گرداب

هاب ماهواره ای و عدم تکرار حادثه اربعین

تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۴

معاون طرح و توسعه شرکت زیرساخت گفت: پروژه هما (هاب ماهواره‌ای ایران) می‌تواند پشتیبان اپراتورها در ایامی نظیر اربعین حسینی که ترافیک شبکه بالاست باشد تا دیگر شاهد اختلالات نباشیم.

به گزارش گرداب از تسنیم، مهدی کریمی در مراسم افتتاح هاب ماهواره‌ای ایران (هما) دلایل شکل‌گیری این پروژه را تأمین زیرساخت‌های ارتباطی در مواقع بحران مطرح کرد و گفت: امکان ارائه سرویس‌های برزو، ارتقا هاب با هدف صرفه‌جویی در شبکه فعلی، استفاده بهینه از پهنای باند ماهواره‌ای و رساندن بهره‌وری حداقل به 40 درصد، تأمین نیازهای ارتباطی بروز VSAT و ارائه سرویس‌های صوتی، ویدئویی و دیتا با کیفیت بالا بخشی از دلایل شکل‌گیری این پروژه بود.
 
معاون طرح و توسعه شرکت زیرساخت درباره قابلیت‌های این پروژه نیز اظهار کرد: امکان بهره‌برداری از شبکه‌های خصوصی تجاری، استفاده در سامانه‌های متحرک مانند کشتی‌ها، قطارها و شبکه‌های تلفن همراه، ارتباطات مواقع بحران با کیفیت خوب، دسترسی به اینترنت و نظارت و پایش ویدئویی از جمله برخی قابلیت‌های هما است.
 
وی افزود: این پروژه 300 پایانه VSAT قابل ارتقا به 600 و همچنین قابلیت توسعه تا 1500 پایانه را دارد. ظرفیت انتقال آن 150 مگابیت بر ثانیه است و امکان اتصال به 5 ماهواره مستقل را به صورت هم‌زمان دارد.
 
او خاطر نشان کرد: تکنیک پرش فرکانس را در این پروژه به کار گرفته‌ایم و امکان ارتباطات امن با قابلیت VPN و رمزنگاری که امکانی خوب برای سفارتخانه‌ها است را نیز دایر کرده‌ایم.
 
معاون توسعه زیرساخت گفت: این پروژه می‌تواند Back Hull اپراتورهای تلفن همراه در شرایطی نظیر ایام اربعین حسینی باشد که ترافیک ارتباطات بالاست و ممکن است ترافیک شبکه بالا رود. با استفاده از خدمات ماهواره‌ای می‌توانیم ارتباط دکل‌های BTS را با مراکز خدمات ایجاد و ترافیک را مدیریت کنیم.
 
وی همچنین گفت: چهار ایستگاه ماهواره‌ای اکنون در بومهن، اسدآباد، اصفهان و شهید حکمت‌نژاد داریم.