Gerdab.IR | گرداب

احتمال جایگزینی هولولنز بارایانه‌های‌شخصی

تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۴

محققان شرکت ترکتیکا (Tractica) پیش‌بینی می‌کنند که هولولنز (HoloLens) به مرور زمان جایگزین رایانه‌های شخصی خواهد شد.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ شرکت تحقیقاتی آمریکایی ترکتیکا، بر اساس تحقیقاتی که در مورد تأثیرات ابزارهای پوشیدنی بر روی مصرف‌کننده‌ها، شاغلان و فناوری انجام داده است، پیش‌بینی کرده که به‌زودی ممکن است کارمندان یک شرکت به‌ جای استفاده از رایانه‌های شخصی در برقراری ارتباط با یکدیگر، به کمک نرم‌افزارهایی مانند اسکایپ، از هدستِ واقعیت افزوده مایکروسافت به نام هولولنز برای این کار استفاده کنند.

برخلاف واقعیت مجازی، واقعیت افزوده کاربر را از دنیای واقعیت جدا نمی‌کند. در واقعیت افزوده، هولوگرام‌ها و تصاویر به‌طور طبیعی برای فرد به نمایش درمی‌آیند. این قابلیت به افراد اجازه می‌دهد تا به برقراری ارتباط از راه دور با یک نفر یا بررسی مدل سه‌بعدی یک ساختمان در دنیای واقعی بپردازند.

آدیتیا کال (Aditya Kaul)، یکی از محققان شرکت ترکتیکا، گفته است: «به‌احتمال بسیار بالا، هولولنز به‌عنوان بستر محاسباتی بعدی خواهد بود.»

وی افزود: «تمامی نرم‌افزارهای تولیدی توسط مایکروسافت مانند آفیس و اسکایپ و حتی نرم‌افزارهای ثرد پارتی (Third party)(نرم‌افزارهایی هستند که به‌طور مثال توسط یک شرکت که زیرمجموعه مایکروسافت نیست برای مایکروسافت تولید می‌شوند و ناشر آن نیز شرکتی غیر از مایکروسافت است.) توانایی اجراشدن بر روی هولولنز را دارند.»

کال ادامه داد: «توسعه‌دهنده‌ها می‌توانند نرم‌افزار خود را برای ویندوز تولید کرده و آن را بر روی تمام سخت‌افزارهایی که از ویندوز 10 پشتیبانی می‌کنند اجرا کند. این قابلیت می‌تواند هولولنز را به یک سخت‌افزار پیشرفته و جایگزینی برای رایانه‌های سنتی امروزی تبدیل کند.»

این محقق به این نکته اشاره کرد که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد عرضه‌ی این هدست شروعی برای انقراض رایانه‌های شخصی در محل‌های کار است؛ اما قبل از آن باید بهبودهایی در زمینه‌ی این فناوری، مانند میدان دید آن انجام شود.

وی در مورد قابلیت‌های هدست های واقعیت افزوده چنین شرح داد: «هولولنز تنها یک هدست و نمایشگر ساده که در مشاغل از آن‌ استفاده می‌شود نیست. به‌عنوان‌مثال بیشتر کاربرد عینک گوگل گلاس (Google glass) در زمینه‌ی پزشکی است. پزشکان به کمک این عینک، اطلاعات بیمار را یادداشت کرده و آن‌ها را ذخیره می‌کنند.

شرکت¬های مختلف نیز سعی دارند تا به کمک هدست¬های واقعیت افزوده، خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه دهند. با استفاده از این هدست‌ها می‌توان از مدارک عکس گرفت و آن‌ها را به چاپگر فرستاد. در مواقعی که به تعمیر چیزی نیاز است نیز می‌توان به کمک این هدست، از راه دور نحوه‌ی تعمیر آن را مشاهده کرد. شرکت‌های بزرگ تولید و انتشار نرم‌افزار در تلاش هستند تا با تولید نرم‌افزارهایی مخصوص این هدست‌ها، خدمات بهتری را ارائه کنند.»

همچنین ساتیا نادلا (Satya Nadella)، مدیرعامل مایکروسافت، اعلام کرده است که نمونه‌ی مخصوص توسعه‌دهنده‌های هولولنز، سال آینده عرضه خواهد شد.