Gerdab.IR | گرداب

معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان خبر داد:

تاسیس قرارگاه مجازی متخصصان جهادی

تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۴

معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم بازنگری در نحوه اجرای برنامه فرهنگی «اردوی جهادی» از تغییرات اجرایی این برنامه خبر داد.

به گزارش گرداب از  مهر، دکتر آریا الستی با اعلام این خبر افزود: این اردو تا سال پیش تنها در یک استان و با حضور تعداد کمی از مستعدان‌ برتر برگزار می‌شد در حالیکه بر اساس رویکرد جدید، این برنامه از سال جاری در همه استان‌ها و با تعداد بیشتری از افراد برگزار می‌شود.
 
الستی پرهیز از تصدی‌گری در امور اجرایی را یکی از علل تغییرات اجرایی در اردوی جهادی عنوان کرد و افزود: تا سال پیش بنیاد راساً اجرای اردوی جهادی را بر عهده داشت در حالیکه طبق سند راهبردی کشور در امور نخبگان، بنیاد ملی نخبگان با رعایت اصل عدم‌تصدی‌گری در امور اجرایی، به عنوان نهادی حکومتی، وظیفه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در امور مربوط به اجتماعات نخبگانی را بر عهده دارد.
 
وی افزود: علاوه بر آن اجرای اردو جهادی توسط بنیاد هزینه‌های اضافی نیز در پی داشت که با روش جدید علاوه بر حمایت مالی بنیاد بخشی از هزینه‌ها هم توسط گروه‌های جهادی و از منابع دیگر مانند استانداری‌ها، دستگاه‌های اجرایی و خیرین تأمین می‌شود.
 
معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه در شیوه پیشین خدمات مستعدان‌برتر به روستاهای محروم بیشتر در قالب خدمات عمرانی و ساخت و ترمیم ساختمان‌ها و بناها بود، ارائه خدمات تخصصی و استفاده از تمام ظرفیت‌ نخبگان و مستعدان‌برتر را مهمترین رویکردهای جدید در تغییرات اردو جهادی دانست.  
 
وی تاکید کرد: نزدیک به ۴ هزار گروه جهادی در کشور حضور دارد که از این تعداد حداقل ۲۰۰ گروه به طور تخصصی فعالیت می‌کنند. این گروه‌ها عمدتاً در دانشگاه تشکیل شده‌اند و بیش از ۱۰ سال سابقه فعالیت تخصصی در اردوهای جهادی دارند که می‌توان با بکارگیری توانایی‌های آنان بخش قابل توجه‌ای از مشکلات مناطق محروم را در حوزه‌های تخصصی رفع کرد.
 
الستی با اشاره به اینکه راه‌اندازی پایگاه متمرکز اولین نیاز برای سامان‌دهی اردوهای جهادی است، ادامه داد: قرارگاه مجازی «اعزام نیروی جهادی متخصص» به صورت رسمی و به منظور سامان‌دهی اردوها و همچنین گردآوری اطلاعات از حوزه‌های تخصصی متقاضیان برای استفاده بهینه از پتانسیل آنان، راه‌اندازی شد.
 
وی اضافه کرد: بنیاد نخبگان فارس به عنوان اولین بنیاد استانی اردو جهادی در حوزه سلامت را بر اساس رویکردهای جدید با موفقیت برگزار کرد. هزینه این اردو توسط دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز پرداخت شد و جامعه بسیج پزشکی استان فارس نیز به عنوان مجری فعالیت کرد.
 
معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان افزود: بنیاد نخبگان فارس نیز طبق سند راهبردی کشور در امور نخبگان، سیاستگذار، برنامه‌ریز و ناظر اجرایی بود. دیگر بنیادهای نخبگان استانی نیز تا پایان شهریور اردوهایی از این قبیل را برگزار می‌کنند که طبق برنامه‌ریزی‌ و با توجه به تجربیات حاصل شده، اردوهای جهادی در نیمه دوم سال جاری با کیفیت و کمیت بیشتری برگزار خواهد شد.
 
الستی یادآور شدک در روش جدید زمان برگزاری اردو مطابق بر خدمات تخصصی افراد کاهش یافته است و این امر در ترغیب و تشویق مستعدان‌برتر نقش بسزایی دارد تا جایی که ۷۵ درصد افرادی که تاکنون برای حضور در اردو جهادی در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند، برای اولین‌بار است که متقاضی شرکت در این برنامه هستند که نشان می‌دهد ظرفیت‌ خوبی در کشور وجود دارد.
 
وی ادامه داد: با تقلیل زمان، می‌توان اردوهای جهادی را در طول سال (و نه فقط در تعطیلات دانشگاه‌ها مانند عید و تابستان) به عنوان برنامه‌ فرهنگی مستمر برگزار کرد. امید است با این روش هر فرد بتواند در سال دو یا سه بار در اردوهای جهادی شرکت کند.
 
معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: بر اساس مدل طراحی شده، همه استان‌ها پس از نیازسنجی در این حوزه و شناسایی ظرفیت‌های بومی، تقاضای خود را به بنیاد ملی نخبگان ارائه می‌کنند. پس از بررسی و تأیید بنیاد، اطلاعیه اردو روی سامانه بارگذاری می‌شود تا متقاضیان بتوانند با مراجعه به آن ثبت‌نام کنند.
 
الستی با تأکید بر لزوم رشد باغچه‌ای مستعدان‌برتر به جای نگه‌داشت گلخانه‌ای، تاکید کرد: برای حضور در اردو جهادی لزوماً نباید نخبه و یا مستعدبرتر مورد تأیید بنیاد بود، تمام دانشجویان کشور می‌توانند بدون هیچ محدودیتی، برای حضور در این اردوها با مراجعه به سامانه ثبت‌نام کنند.
 
وی افزود: در طول برگزاری اردو بر اجرای برنامه نظارت می‌شود. در پایان نیز از طریق پیامک به شرکت‌کنندگان و تعبیه قسمت نظرسنجی در سایت، نحوه برگزاری اردو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. تسهیلات و امکانات ویژه‌ای نیز برای گروه‌های جهادی که در این ارزیابی‌ها بیشترین امتیاز را کسب کنند در نظر گرفته خواهد شد.
 
معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان به لزوم برگزاری اردوی جهادی در حوزه صنعت اشاره کرد و گفت: امید است با موفقیت در شیوه جدید برگزاری اردوهای جهادی، در آینده‌ای نزدیک علاوه بر مناطق محروم، بتوان در قالب برگزاری اردوهای جهادی، از ظرفیت‌های تخصصی دانشجویان و خاصه مستعدان‌برتر برای عارضه‌یابی و رفع نیازهای موجود در صنعت نیز استفاده کرد.