Gerdab.IR | گرداب

در شبکه‌های اجتماعی چه می‌گذرد؟!

تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۴

شبکه های اجتماعی؛ دوست و همراه این روزهای ما. چند نفر را می توانید پیدا کنید که عضو یکی از شبکه های اجتماعی تحت وب یا اندروید نباشند. آیا همه این افراد با شیوه های فرهنگی و اخلاقی استفاده از این شبکه ها آشنا شده اند. چه کسی منکر این قضیه است که هر تکنولوژی جدید نیازمند فرهنگ‌سازی است؛ آیا ما فرهنگ لازم برای بهره گیری از شبکه های اجتماعی را فرا گرفته ایم؟! در این پرونده قرار است تمامی اخبار و گزارشاتی که به شبکه های اجتماعی مرتبط می شود را باهم مرور کنیم و از تهدیدات احتمالی آن باخبر شویم.




این اتفاق که از اوایل سال 1394 رخ داد با چنان سرعتی صورت گرفت که به «مهاجرت ایرانیان به تلگرام» مشهور شد، این پدیده نادر که طبق آخرین آمار ظرف همین چند ماهه گذشته 13 میلیون ایرانی را به تلگرام کشانده است ...

 


داریوش فرضیایی مجری بخش کودک تلوزیون در صفحه شخصی خود در اینستاگرام مطلبی را در رابطه با اهمیت و لزوم توجه به حضور کودکان در فضای مجازی منتشر کرد.

 


در شبکه‌های اجتماعی چه می‌گذرد؟!شبکه‌های اجتماعی چگونه ما را فریب می‌دهند؟!

 
نوجوان بلوغ‌های متفاوتی را تجربه می‌کند؛ بلوغ جسمی، بلوغ عاطفی، بلوغ اجتماعی، و ... چه بسا افرادی که سالها از نوجوانی شان گذشته اما هنوز به بلوغ اجتماعی درست و درمانی دست نیافته اند.

کودکان و نوجوانان به علت فراغت بیشتر و کنجکاوی زیادی که برای شناخت جهان اطرافشان دارند، سرعت یادگیری بالایی دارند و سریع‌تر از والدین به وسایل دیجیتال مسلط می‌شوند. این نکته فقط در ایران شایع نیست بلکه در تمام جهان با آن درگیرند تا جایی که از آن به شکاف دیجیتالی یاد می‌کنند. اغلب علت این فاصله یا شکاف را عواملی می‌دانند مانند...
 

در شبکه‌های اجتماعی چه می‌گذرد؟!نشست خبری «چهره‌ها» در اینستاگرام بدون حضور خبرنگار!


حالا دیگر خبرنگاران نمی‌توانند برای یافتن پاسخ سوالات خود به این افراد دسترسی داشته باشند و باید منتظر بنشینند تا ببینند آیا فلان چهره سیاسی یا هنری، درباره فلان موضوع مهم موضع‌گیری صریح و شفافی از خود نشان می‌دهد یا خیر؟!
 

در شبکه‌های اجتماعی چه می‌گذرد؟!در فضای مجازی به «چهره» و «محل تولدم» هم رحم نکردند!


الیکا عبدالرزاقی هنرپیشه مطرح سینما و تلویزیون در گفت و گو با گرداب تصریح کرد: در حال حاضر در فضای‌مجازی، هر کسی به هر شکلی که دلش بخواهد رفتار می‌کند که بیشتر هم به این دلیل است که این افراد شناسایی نمی‌شوند، نمی‌توان آنها را دید و در نهایت کسی هم نمی‌تواند بفهمد که این افراد چه کسانی هستند که رفتارهای ناهنجار را در فضای‌مجازی مرتکب می‌شوند.
 

در شبکه‌های اجتماعی چه می‌گذرد؟!اعتراض «رامبد جوان» به کاربران کم‌ادب و کم‌وجدان!


پست شایع سازی که رامبد جوان در اینستاگرام خود منتشر کرد که به برنامه خندوانه اختصاص دارد، با این توضیح که رامبد جوان از اینستاگرام خداحافظی کرد؛ چند روزی است در گروه های تلگرامی دست به دست می چرخد بی آنکه کسی در پس کلمات دنبال تمام حقیقت ماجرا باشد.

 

در شبکه‌های اجتماعی چه می‌گذرد؟!معضلات این نرم‌افزار لایه باز/ با یک کلیک به پولدار شدن دیگران کمک کنید!


کاربران ایرانی به سرعت متوجه شدند که در تلگرام می توان از لایه باز بودن بهره برد و ربات های نرم افزای ایجاد کرد و چیزی شبیه داستان ایمیل های تبلیغاتی گذشته که اعصاب مخاطبان را به هم می ریخت و روزانه ده ها ایمیل را روانه میل باکس شما می کرد؛ تکرار شد.

 

در شبکه‌های اجتماعی چه می‌گذرد؟!از روزهای «دایال‌آپی» تا استیکرهای تلگرامی!


پیش از آنکه برای اعمال محدودیت در استفاده از تکنولوژی، به دنبال انداختن تقصیر به گردن مراجع قضایی و دولتی باشیم، باید فرهنگ عمومی استفاده از تکنولوژی های نوین را بیاموزیم ...
 

در شبکه‌های اجتماعی چه می‌گذرد؟!مکالمه تلفنی وزیر ارتباطات با هنرپیشه معروف درباره زباله‌های فضای مجازی


"چند شب قبل آقای امین زندگانی از هنرمندان و بازیگران محبوب و مردمی كشورمان در برنامه خندوانه شركت كردند و به موضوع مهمی اشاره نمودند. پیشنهاد ایشان سالم سازی محیط زیست مجازی و دفع زباله های آن بود كه در این خصوص از همه چهره های مردمی و رسانه ای خواستار تشكیل كمپینی شدند تا اخلاق و منش انسانی در این فضا حاكم گردد.
 

در شبکه‌های اجتماعی چه می‌گذرد؟!آخوندها در شبکه‌های اجتماعی چه می‌کنند؟!


شايد بتوان روحانيون را در شبكه هاي اجتماعي به دو دسته تقسيم كرد: روحانيوني كه تلاش ميكنند شكل کاربران شبکه های اجتماعی شوند، روحانيوني كه ميخواهند شبيه روحانيون باقی بمانند.
 

در شبکه‌های اجتماعی چه می‌گذرد؟!راهکار عجیب تالار گفت‌وگوی آمریکایی برای حذف ایرانی‌ها!


فارغ از موضوع صدور انقلاب اسلامی، نیاز مبرمی به «دفاع از نفس» در مقابل این هجمه وجود دارد. هر چند این دفاع به خودی خود معادل «صدور» نیز هست. اما سوال در خصوص «صدور» در این صحنۀ «پر از خالی» و «نیازمند دفاع» بسیار عجیب به نظر می‌رسد.


شبکه‌های اجتماعی ساختار خود را طوری طرح‌ریزی کرده‌اند که کاربران فعالانه گردهم آمده و در فضای باز به تبادل اطلاعات و گفتگو بپردازند.