Gerdab.IR | گرداب

فعالیت مراکز آموزشی آمریکا در سایبر

تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۴

افزایش حملات سایبری به دانشگاه‌ها و مفید بودن اطلاعات آن برای دولت‌ها، موجب تخصیص بودجه‌های مختلفی برای دوره‌های امنیت سایبر در این مراکز شده است.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ اخیراً آمریکا مدعی شده است که دانشگاه‌های این کشور مورد هجوم هکرها قرار گرفته‌اند. مثلاً دانشگاه هاروارد و ویرجینیا چندی پیش موردحمله‌ی هکرها قرار گرفت؛ بنابراین آمریکا در تلاش است تا با اعطای بودجه به مراکز آموزشی، امنیت سایبر آن‌ها را تقویت کند.

به‌تازگی دانشگاه نیومکزیکو تک (New Mexico Tech) بودجه‌ای حدود 1.6 میلیون دلار برای آموزش متخصصان جنگ سایبری از دولت فدرال آمریکا دریافت کرد. دانش‌آموختگان این دوره‌های آموزشی در مکان‌هایی مانند وزارت امنیت داخلی (DHS) و NSA به کار گرفته می‌شوند.

در این دوره‌ها، دانشجویانی از رشته‌های مدیریت، علوم رایانه، فناوری اطلاعات، مهندسی برق و مکانیک شرکت می‌کنند. همچنین دانشجویان این دانشگاه در زمینه‌هایی مانند جرم‌شناسی دیجیتال، امنیت سامانه‌های سازمان‌های بهداشت، امنیت سیستم‌عامل، تشخیص نفوذ و بدافزار، تحلیل آسیب‌پذیری‌ها، امنیت وایرلس و رمزنگاری آموزش می‌بینند.

لازم به ذکر است که دانشگاه‌های ایران مانند علم و صنعت نیز قبلاً موردحمله قرار گفته بودند. گروه جاسوسی فرانسوی مزرعه‌ی حیوانات با استفاده از بدافزار دینو برخی مراکز علمی کشورمان را هدف قرار داده بود.

یکی از دلایل علاقه‌ی هکرها به اطلاعات دانشگاه‌ها می‌تواند دسترسی به اطلاعات نخبگان دانشگاه باشد که از این طریق می‌توانند آن‌ها را شناسایی کرده و به‌خوبی بفهمند که نخبگان هر رشته و هر دانشگاه چه کسی است و این اطلاعات را در اختیار دولت‌ها بگذارند تا در مواقع لزوم از آن‌ها استفاده کنند.