Gerdab.IR | گرداب

به شبکه های اجتماعی بومی نیاز داریم

تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۴

دبیر شورای عالی مجازی اعلام کرد که شبکه‌های اجتماعی بومی باید بر روی شبکه‌ی ملی اطلاعات شکل گیرند و نباید این شبکه‌ها در خارج کشور طراحی شوند.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ محمدحسن انتظاری، با بیان اینکه بخش عمده‌ای از کارهای شهروندان بر روی اینترنت انجام می‌شود، در صورتی که الزامی به آن نیست، افزود: «برقراری ارتباطات اقتصادی از جمله فعالیت بانک‌ها و ارتباطات اجتماعی باید در داخل کشور انجام شود.»
وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی شبکه‌ی ملی اطلاعات باید به مطالبه‌ی عمومی تبدیل شود، ادامه داد: «با توجه به تأکید خاصی که رهبر معظم انقلاب در بیانات و حکم اخیرشان داشتند، باید در راه‌اندازی شبکه‌ی ملی اطلاعات تسریع شود.»

انتظاری ارائه‌ی برنامه‌ی مناسب در این زمینه را خواست طبیعی، علمی، تخصصی و حرفه‌ای دانست و گفت که این برنامه باید از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه شود تا دستگاه‌های مربوط به‌ویژه شورای عالی فضای مجازی بداند که روند برنامه‌ریزی، مرحله‌بندی و زمان‌بندی این پروژه چگونه است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه این اقدام باید به‌سرعت اتفاق بیفتد، گفت: «بر این اساس مرکز ملی فضای مجازی روی این طرح نظارت می‌کند و نتایج بررسی و رصد خود را به اطلاع جامعه و شورای عالی می‌رساند.»

انتظاری تأکید کرد که کار کارشناسی که روی این موضوع انجام می‌شود باید مکتوب، مستند، حرفه‌ای، علمی و قابل ارزیابی باشد تا متناسب با پیشرفت کار بتوان آن را ارزیابی کرد.

وی با اشاره به اینکه رییس جمهوری در دیدار اخیر اعضای شورای عالی فضای مجازی با رهبر معظم انقلاب تأکید فراوانی بر راه‌اندازی شبکه‌ی ملی اطلاعات داشتند، گفت که متصدیان باید به مطالبه‌ی رهبری و عموم مردم پاسخ جدی دهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی را برای یک دوره چهارساله منصوب کردند.

ایشان در این حکم با اشاره به اهمیت شورای عالی فضای مجازی در مواجهه هوشمندانه و مقتدرانه با تحولات این عرصه و همچنین وظایف اصلی این تشکیلات یعنی سیاست‌گذاری، مدیریت کلان، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری لازم و به هنگام و نظارت و رصد کارآمد و روزآمد در فضای مجازی، 10 محور مهم وظایف و مأموریت‌های شورای عالی فضای مجازی را ابلاغ کردند.

در بند پنج این حکم بر تسریع در راه‌اندازی شبکه‌ی ملی اطلاعات پس از تصویب طرح آن در شورای عالی و نظارت مستمر و مؤثر مرکز ملی بر مراحل راه‌اندازی و بهره‌برداری از آن تأکید شده است.