Gerdab.IR | گرداب

دبیر شورای عالی فضای مجازی؛

مشغله سران قوا مانع تشکیل جلسات می شود

تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: یکی از دلایل عدم برگزاری جلسات شورای عالی فضای مجازی مشغله زیاد سران قواست به گونه‌ای که ترافیک کاری آنان باعث شده تا جلسات با تأخیر برگزار شود.

به گزارش گرداب از تسنیم، محمد حسن انتظاری شب گذشته با حضور در برنامه نگاه یک از گوشه و کنار فعالیت‌های انجام شده در مرکز ملی فضای مجازی و دور جدید فعالیت‌های شورای عالی فضای مجازی گفت.
 
مهم‌ترین بخش این گفت‌وگو ارائه دلایل دبیر شورای عالی فضای مجازی از بی‌نظمی‌های تشکیل جلسات این نهاد حاکمیتی بود که گفت: یکی از دلایل عدم برگزاری جلسات شورای عالی فضای مجازی مشغله زیاد سران قواست به گونه‌ای که ترافیک کاری آنان باعث شده تا جلسات با تأخیر برگزار شود.
 
انتظاری عنوان کرد: درخواست مستند تشکیل جلسات را به رئیس‌جمهور و مصوبات آماده طرح را نیز در این زمینه ارائه داده‌ایم لذا قبول ندارم که می‌گویند طرحی برای بررسی در جلسات شورا وجود ندارد.
 
*احتمال حذف انتظاری از دبیری شورای عالی فضای مجازی*
 
وی در ارتباط با احتمال حضورش در دور جدید شورای عالی فضای مجازی نیز گفت: حضورم در دور جدید به نظر اعضای این شورا بستگی دارد و لذا پیشنهادات باید مطرح و به رأی گذاشته شود.
 
او افزود: دبیر شورا با هماهنگی رهبری انتخاب می‌شود و حکم او را رئیس‌جمهور ابلاغ می‌کند.
 
*علاقه‌مندی‌های شخصی باعث موازی کاری شد*
 
انتظاری در ارتباط با صراحت کلام مقام معظم رهبری در انحلال شورهای عالی موازی با شورای عالی فضای مجازی عنوان کرد: تا پیش از تشکیل شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انفورماتیک، شورای عالی فناوری اطلاعات و شورای عالی اطلاع‌رسانی وجود داشتند که انتظار می‌رفت تمامی آنها به صورت داوطلبانه درخواست ادغام در شورای عالی فضای مجازی را بدهند اما به جز اعلام آمادگی شورای عالی اطلاع‌رسانی، دیگر شوراها اقدامی نکردند.
 
وی اذعان کرد: علاقه‌های شخصی به مدیریت شوراها باعث شد تا نخواهند در شورای عالی فضای مجازی ادغام شوند.
 
او اظهار کرد: بعد از حکم جدید مقام معظم رهبری و طی هفته اخیر دو شورای عالی انفورماتیک و اطلاع‌رسانی به اینجانب مراجعه کرده و پیشنهاد ادغام در شورای عالی فضای مجازی داده‌اند.
 
انتظاری خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود سایر شوراهای موازی نیز بدون فوت وقت به شورای عالی فضای مجازی بپیوندند.
 
*وزارت ارتباطات گزارشی مکتوب از شبکه ملی اطلاعات نداده است*
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره اختلاف‌نظرها بر سر میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات گفت: هم‌اکنون 30 درصد اطلاعات در داخل کشور میزبانی می‌شود و با توجه به اینکه عمده محتوای کشور خارجی است، در این زمینه فقیر هستیم.

وی افزود: باید تلاش کنیم تا شبکه ملی اطلاعات، تولید محتوای بومی را در کشور رقم زند. تاکنون از وزارت ارتباطات گزارشی کتبی و مستند در مورد شبکه ملی اطلاعات نداشته‌ایم.
 
او افزود: از سوی شورای عالی فضای مجازی دو بار درخواست اجرای این شبکه شده است اما تا زمانیکه گزارشی کتبی از سوی وزارت ارتباطات برای عملیاتی شدن این شبکه به دست ما نرسد و گروهی علمی در مورد آن نظر ندهد، نمی‌توان درباره پیشرفت آن اظهارنظر کرد.
 
*تعارض وزارت ارتباطات با مرکز ملی فضای مجازی حل شد*
 
رئیس مرکز ملی فضای مجازی درباره تعارض فی مابین مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات بر سر فعالیت‌ها نیز گفت: با دستور صریح مقام معظم رهبری، دیگر تعارضی بین مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات بر سر فعالیت‌ها که ممکن بود تاکنون شبهه‌ای داشته باشد، نیست و موضوع حل شده است.
 
انتظاری گفت: در حکم جدید وظیفه سیاست‌گذاری، مدیریت کلان و رصد فضای مجازی با شورای عالی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی به عنوان هماهنگ‌کننده و وزارت ارتباطات و سایر دستگاه‌ها به عنوان اجرا‌کننده هستند.
 
*برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای منتظر جلسه شورای عالی فضای مجازی است*
 
وی با اعلام اینکه هم‌اکنون 40 طرح اساسی آماده ارائه به شورای عالی فضای مجازی است، گفت: امیدواریم در اولین جلسه این شورا، تکلیف این طرح‌ها مشخص شود. علاوه بر مصوباتی برای شبکه ملی اطلاعات، برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای را ادوین کرده‌ایم و آماده برگزاری جلسه شورای عالی فضای مجازی و عملیاتی کردن آن هستیم.
 
*13 میلیون ایرانی عضو تلگرام هستند*
 
او زمانیکه از میزان استفاده شبکه‌های اجتماعی خارجی گفت، 13 میلیون نفر را عضو تلگرام دانست.
 
انتظاری گفت: هم‌اکنون 13 میلیون نفر بر اساس اعلام وزارت ارتباطات عضو تلگرام هستند و این در حالی است که شبکه‌های داخلی بومی‌ می‌توانند این تعداد کاربر را جذب کرده و از لحاظ اقتصادی و فرهنگی به نفع کشور خواهد بود.
 
*طرح فضای مجازی بدون فیلتر سه ماه آینده ارائه می‌شود*
 
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه برنامه جامع برای دسترسی به محتوای سودمند در شورای عالی فضای مجازی تحت عنوان طرح فضای مجازی سالم به تصویب رسیده است، گفت: این طرح فضای مجازی سالم و بدون فیلتر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که طراحی آزمایشی آن رو به اتمام است و تا سه ماه آینده با تشکیل یک کنسرسیوم ارائه می‌شود.