Gerdab.IR | گرداب

نخستین مراسم ادغام شرکتهای اینترنتی

تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۴

نخستین مراسم دعوت از شرکت های اینترنتی در راستای ادغام برای دریافت پروانه خدمات ارتباطات ثابت امروز برگزار شد.

به گزارش گرداب از تسنیم، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همزمان با پایان یافتن اعتبار  پروانه شرکت های اینترنتی در کشور طی برنامه ای زمان بندی شده از یک سال و نیم پیش اقدام به تدوین اصول جدیدی در ارتباط با اعطای پروانه ها کرد.
 
در راستای اصول تدوین و نهایتا تصویب شده در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با حضور وزیر ارتباطات دو گروه پروانه ای برای متقاضیان ارائه خدمات اینترنت و پهنای باند در نظر گرفته شد که گروه اول با در اختیار داشتن مجوز توسعه شبکه ارتباطی همچون شرکت مخابرات ایران بهFCP شهرت دارد و گروه پروانه ای دوم با نام SERVE CO شناخته می شود.
 
مبنای پروانه های جدید طبق سیاست های وزارت ارتباطات در دولت کنونی ساماندهی و یکپارچه سازی خدمات بخش پهنای باند و اینترنت است به گونه ای که در نظر دارد شرکت های ISP، ISDP و PAP را در قالب مجوزهای جدید ارتباطی به گونه ای با هم ادغام کند تا نهایتا به جای تعدد پروانه ای در حوزه اینترنت چند شرکت قدرتمند برای رقابت در کشور و از سویی خارج از مرزهای ایران داشته باشیم.
 
رگولاتوری در اصول در نظر گرفته شده برای ارائه پروانه های جدید ارتباطی گفته است که یکی از امتیازات مهم و ضروری برای دریافت پروانه های FCP ادغام شرکت های اینترنتی کوچک در یکدیگر و ایجاد کنسرسیومی متشکل از فعالان این بخش است که هر چه میزان مشارکت بیشتر باشد شانس متقاضیان برای دریافت پروانه نیز طبق معیارهای فنی دیده شده بیشتر خواهد بود.  
 
در این راستا کنسرسیوم های متعددی با نام های مختلف شکل گرفت که نهایتا رگولاتوری اعلام کرد 26 متقاضی برای دریافت پروانه های جدید ارتباطی اعلام نیاز کرده است که البته به 18 مورد پروانه ارائه خواهد شد.
 
پیش از این 700 شرکت آی اس پی، 280 آی اس دی پی، 11 شرکت پپ و نهایتا 6 پی اس تی ان در کشور فعال بود که اعتبار آن ها ماه جاری به اتمام رسید و طبق اعلام رگولاتوری فعالانی که موفق به دریافت مجوزهای جدید ارتباطی اعم از اف سی پی و سرو کو نشوند اعتبار آن ها به طور خودکار تا یک سال آینده تمدید می شود.
 
با این حال اولین کنسرسیومی که اقدام به دعوت از کلیه شرکت های اینترنتی سابق با پروانه های مختلف کرد، کنسرسیوم پیشگامان نام آور اطلاعات و ارتباطات جاویدان بود که متشکل از 9 شرکت فعال در عرضه آی سی پی با حداقل 10 سال و حداکثر 22 سال سابقه کاری در این حوزه بود.
 
این کنسرسیوم متشکل از 9 عضو اصلی شرکت های فناپ، ندا رایانه، آزاد نت رسانه، رسانه آوا برید، شبکیه شریف،‌توسعه ارتباطات هما،‌ ارتباطات اوراکل، مروا سیستم، و شرکت پردیس اطلاع رسان سپهر است که در نظر دارد برای دریافت پروانه اوپراتور ارتباطات ثابت اقدام کند.
 
از این رو کنسرسیوم مذکور امروز از کلیه شرکت های اینترنتی دعوت کرد تا در قالب یک توافق برد برد اقدام به فروش پروانه هایشان در راستای اعبتار بخشی به فعالیت های این کنسرسویم و توسعه فرصت های تجاری موجود برای ذینفعان آن کند.
 
کنسرسیوم پیشگامان نام آور اطلاعات و ارتباطات جاویدان در این مراسم فرم تفاهم نامه ای را جهت اخذ موافقت شرکت های اینترنتی دعوت شده به این مراسم آماده کرده بود که شامل 10 بند تفاهم نامه ای بود.