Gerdab.IR | گرداب

فراگیری زبان توسط هوش مصنوعی

تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴

به‌تازگی یک هوش مصنوعی ساخته شده است که با انجام بازی‌های ویدئویی زبان انسان‌ها را یاد می‌گیرد.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ محققان دانشگاه MIT یک هوش مصنوعی ایجاد کرده‌اند که بدون داشتن هیچ اطلاعات قبلی از زبان انسان‌ها به انجام بازی‌های ماجرایی متنی می‌پردازد. (اولین بازی‌های فکری که هیچ تصویری ندارد. محیط، داستان و دستورات بازی برای پیشبرد آن همگی متنی است.)  این هوش مصنوعی می‌تواند با خواندن متن‌ها زبان انسان را درک کرده و با انجام بازی و پیشروی در آن به درک بیشتر زبان انسان‌ها بپردازد.

ریجینا بارزیلای (Regina Barzilay)، تجاس کالکارنی (Tejas Kulkarni)، کارتیک ناراسیمهان (Karthik Narasimham)، از محققان این پروژه، گفتند: «ما می‌خواستیم یک هوش مصنوعی ایجاد کنیم که بتواند دستور زبان‌ها را یاد گرفته و بدون کمک کسی آموزش ببیند. به‌طور مثال ما می‌خواهیم این هوش مصنوعی بتواند تفاوت دستور زبان جمله‌های "شما آسیب دیدید. شما آسیب ندیدید." (You are Hurt. You Are not Hurt) را تشخیص بدهد و بین آن‌ها تفاوت قایل ‌شود.»

گروه محققان این پروژه برای آزمایش این هوش مصنوعی نوعی بازی متنی ساختند. آن‌ها همچنین از توسعه‌دهندگان موتور بازی‌سازی اِوِنیا (Evennia) درخواست کردند تا یک بازی متنی برای آن‌ها ایجاد کنند.

عملکرد این هوش مصنوعی در هر دو بازی و نحوه‌ی پردازش زبان انسان در آن‌ها مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. عملکرد این هوش مصنوعی در هر دو بازی نسبت به پروژه‌های مشابه که توسط گروه‌های دیگر در حال توسعه هستند بهتر بود؛ اما بعد از انجام آزمایش زمانی که دو تعریف متفاوت از یک شئ واحد به آن هوش مصنوعی دادند نتوانست این موضوع را تشخیص دهد.

ناراسیمهان گفت: «زمانی که شما یک بازی متنی انجام می‌دهید دیگر کنترل یا دکمه‌ای ندارید که شخصیت خود را با آن جابه‌جا کنید. برای انجام این بازی‌ها نیاز به دانستن سطح بالای زبان دارید تا آن را درک کرده و بازی را پیش ببرید.»

اخیرا گروه‌های مختلفی از محققان در حال تلاش برای ساخت هوش­‌های مصنوعی‌ هستند که می‌تواند زبان انسان‌ها را درک کند.